کد خبر: 298413
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
بازدید 391
دورهمی کرمان و آذربایجان شرقی تکرار شد

نشست مجازی انجمن ادبی شهریار آذربایجان شرقی با حضور کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان مهمان نشست مجازی داستان انجمن ادبی شهریار کانون آذربایجان شرقی شد.

بنابر این خبر، در این نشست مجازی که ۲۵ تیر ۹۹ با حضور زری عابدینی کارشناس ادبی کانون آذربایجان شرقی، پریسا بهپور مسئول انجمن داستان شهریار و اعضای انجمن برگزار شد، داستان‌های بچه‌ها از سوی دیگر اعضا و کارشناس مهمان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این درحالی است که طیبه شجاعی در نقد داستانی گفت:« یکی از راه‌های آسان نقد اثر توسط  خود نویسنده این است که داستان را با صدای خودش ضبط کند و بعد به آن گوش دهد. با این کار نقاط قوت و ضعف داستان بهتر مشخص می‌شود. »

شجاعی همچنین بیان داشت:« نویسنده باید در داستان کوتاه با نگاه تیزبین و دقیق دنبال سوژه بگردد و به اختصار حرفش را در قالب داستان بگوید. در داستان کوتاه فرصت برای استفاده از واژه‌ها کم است، برای همین هر واژه نقش مهمی در انتقال پیام دارد. در داستان های خیلی کوتاه هم خواننده منتظر میخکوب شدن است. »

کارشناس ادبی آفرینش‌های ادبی کانون کرمان ادامه داد:« نکته ی مهم در داستان نویسی این است که نویسنده با قدرت قلمش بتواند به جای خبررسانی و گزارش‌دهی، شخصیت‌ها و اتفاقات را مانند پرده‌ی نمایش پیش چشم خواننده به تماشا بگذارد. این برای همه‌مان پیش آمده که موقع خواندن داستان رفتیم وسط داستان و اصلا خودمان شخصیت اصلی شدیم. این هنر و توان نویسنده است. »

وی همچنین در رابطه با کشش داستان، پردازش همه شخصیت‌ها، تصویر کردن داستان جلوی چشم خواننده و غرق کردن او در فضای داستان و ... توضیحاتی دادند.

طیبه شجاعی کارشناس ادبی کانون پرورش فکری با بیست سال سابقه کاری، برگزیده بیش از ۳۰ جشنواره کشوری داستان نویسی، پژوهش و مقاله است و انتشار بیش از سی عنوان کتاب در حوزه های داستان کودک، بزرگسال و کتاب کار مربی را دارد. اوعضو گروه تالیف کتب پیش دبستانی و عضو شورای چاپ و نشر کتب دفاع مقدس استان کرمان نیز می‌باشد.

گفتنی است پیش از این هم سمیه یاوری کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان مهمان انجمن شعر شهریار کانون آذربایجان شرقی بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =