وبینار آموزشی «مهارت‌های مکاتبات اداری» در کانون سمنان

وبینار آموزشی «مهارت‌های مکاتبات اداری» به‌صورت مجازی در قالب ویدئوکنفرانس ویژه کارشناسان و مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، وبینار آموزشی «مهارت‌های مکاتبات اداری» با دعوت از مقصود پرهیزجوان استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، ظهر چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ در بستر فضای مجازی ویژه کارشناسان اداره‌کل و مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان برگزار شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای دوره ضمن قدردانی از فراگیران شرکت‌کننده در وبینار آموزشی با بیان این‌که «دانایان بیش‌تر سؤال می‌کنند»، اشراف کارکنان در نگارش نامه‌های اداری، رعایت سلسله‌مراتب اداری و توجه به این موضوع در نگارش نامه‌های اداری به‌ویژه مکاتبات برون‌سازمانی را خواستار شد.

پرهیزجوان با اشاره به تعریف نامه‌ی اداری و انواع آن به بیان چگونگی نگارش نامه‌های اداری و معرفی کتاب‌هایی در زمینه‌ی «آیین نگارش مکاتبات اداری» پرداخت.

وی با بیان این‌که انسان برای انتقال تجربه و ثبت و ضبط آن ناگزیر به نوشتن است، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای رسیدن به هدف‌های سازمان، ایجاد ارتباطات رسمی از طریق نوشته‌های اداری است که موجب مؤفقیت و پیشرفت سازمان می‌شود.

پرهیزجوان با تأکید بر این‌که نوشتار اداری پیش از هر چیز، وسیله‌ای ارتباطی در ارتباطات انسانی و ابزار انتقال مفاهیم است، گفت: نوشتن نامه نیز همانند ابزارهای زبانی دیگر، وسیله‌ای برای بیان مقصود و منظور هر فرد و ارتباط با سایر افراد است و برای برقراری هر نوع ارتباطی، حضور پنج‌ عنصرِ پیام‌دهنده(منبع)، پیام‌گیرنده(مخاطب)، اصل و محتوای پیام، وسیله‌ی ارتباط و اثر پیام(بازخورد)، الزامی و ضروری است.

وی در بخشی از سخنانش با توجه به اهمیت واژه‌بندی و نشان‌گذاری در نامه‌های اداری، اظهار داشت: انتخاب واژگان مناسب برای نامه‌نگاری مهم است و این موضوع به میزان دانش، تجربه، شخصیت و سلیقه‌ی نویسنده بستگی دارد.

پرهیزجوان در پایان از فراگیران خواست تا به‌جای کلمات عربی یا برگردان‌شده‌ی زبان‌های بیگانه از واژگان ساده و روان زبان فارسی استفاده کنند و متنی را به خواننده تحویل دهند که او را با چندگانگی معنایی، پیچیدگی متنی و سطحی‌بودن مطالب روبه‌رو نکند.

گفتنی است؛ بررسی انواع ارتباط، نقش و آثار ارتباطات در انجام امور اداری، پرداختن به نامه‌های اداری از دیدگاه ماهیت کار و سطوح ارتباطی، چگونگی نوشتن نامه و تهیه مراحل آن، لحن نامه‌های اداری و...، از دیگر مطالب بیان شده در این دوره بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =