اگر می‌خواهید قصه‌گوی خوبی باشید، زیاد مطالعه کنید

طاهره گرمسیری، کارشناس فرهنگی کانون البرز در پنجمین نشست مجازی انجمن قصه گویی استان بر  مطالعه کتاب  برای تقویت هنر قصه‌گویی تاکید کرد.  

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون البرز، پنجمین  نشست انجمن قصه‌گویی کانون البرز با توجه به  شیوع ویروس کرونا  با حضور اعضای انجمن، همکاران و علاقه‌مندان به قصه و قصه‌گویی به صورت  مجازی برگزار شد .

طاهره گرمسیری، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان، که دارای تجربه طولانی در زمینه قصه و قصه‌گویی است و سابقه تدریس در دوره‌های درون و برون کانونی را داشته و داور جشنواره های مختلف  استانی، ملی، منطقه‌ای ،کشوری و بین‌المللی  بوده است، در  این نشست در رابطه با سه عنصر اصلی قصه یعنی قصه، قصه‌گو و قصه‌شنو( مخاطب)، سخن گفت.

این کارشناس در بخش معرفی ویژگی‌های قصه، داشتن ساختار مناسب، جذابیت، داشتن امکان پرداخت و دل‌نشینی را از ویژگی‌های قصه‌ی خوب دانسته  و در خصوص چگونگی تغییر ساختار قصه‌ها و پرورش آن‌ها برای قصه‌گویی  سخن گفت .  

این داور جشنواره قصه‌گویی در خصوص ویژگی‌های قصه‌گو نیز داشتن ویژگی‌های ظاهری مناسب،اعتماد به نفس، توانایی درونی‌سازی قصه، پرورش و پرداخت صحیح آن، ممارست و تمرین فراوان و  مطالعه‌ی زیاد  تا زمان درونی شدن قصه را از ارکان قصه‌گویی خوب  دانست و از حاضران در این نشست خواست که هر روز در حد توان مطالعه کنند تا بتوانند هنر قصه‌گویی خود را تقویت کرده  و  قصه‌های زیادی را فراگرفته و قصه‌ی مناسب روحیه و شخصیت خود  و مخاطبان را برای اجرا پیدا کنند.   

 گرمسیری هم‌چنین به استفاده‌ی مناسب از حواس پنج‌گانه اشاره کرده و به شرکت‌کنندگان در این نشست مجازی گفت شما باید سعی کنید با تمام حواس‌ خود با قصه درگیر شوید تا قصه‌ی شما برای مخاطبان‌تان باور پذیر باشد در ادامه او به مقایسه‌ی دیدن فیلم و شنیدن قصه پرداخت و هنر قصه‌گوی حرفه‌ای را تصویرسازی  صحیح برای شنونده عنوان کرده و مراحل تغییر ساختار قصه‌ها و مناسب‌سازی آن را تشریح کرد.

این مولف که در تالیف کتاب «ده قصه، ده نمایش، ده بازی»، با  علی خانجانی و  بهنوش بساک همکاری داشته است در جریان برگزاری این نشست اطلاعاتی را از کتاب‌های گوناگون حوزه قصه‌گویی از جمله هنرقصه‌گویی تالیف علی خانجانی، قصه‌گویی و نمایش خلاق، اثر چنبرز و رازهای قصه‌گویی از بآتریس را به علاقه‌مندان ارائه داد .

بیان نقش قصه‌شنو و مخاطب در قصه‌گویی و لزوم توجه به مخاطب، علایق و توانمندی‌ها و درک او بخش پایانی این نشست بود .

گفتنی است انجمن قصه‌گویی استان البرز از سال ۱۳۹۸ به مسوولیت لیلی همتی، مربی مسوول مرکز شماره ۴ کانون کرج،  افتتاح شده و تاکنون  جلسات متعددی را با حضور مدرسانت مختلف،  به صورت هر ماه یک‌ بار برای اعضای این انجمن برگزار می‌کند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =