«شاهنامه» حلقه‌ی اتصال اعضای علاقه‌مند به فرهنگ ایران در کانون سیستان و بلوچستان

اعضای علاقه‌مند به فرهنگ ایران در مراکز فرهنگی‌هنری سیستان و بلوچستان با ادامه‌ی تمرین‌های ویژه‌ی شاهنامه‌خوانی در پی افزایش دانش فرهنگی و ادبی خود هستند

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه‌های شاهنامه‌خوانی در مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی در حال برگزاری است.

شاهنامه و شاهنامه‌خوانی، به عنوان یک اثر هنری و یک هنر برتر، همواره جایگاه ویژه‌ای در نزد همکاران و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری استان داشته که از این رهگذر اعضای بسیاری به این هنر آراسته شده‌اند، به طوری‌که آوازه‌ی این هنرمندان از مراکز فراتر رفته و گروه‌های شاهنامه‌خوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، زینت‌بخش بسیاری از مراسم در سطح استان بوده‌اند و در رقابت‌ها نیز مقام‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از ویژگی‌های شاهنامه‌خوانان کانون استان، در کنار شیوه‌ی ارایه‌ی هنرمندانه به مخاطبان، دانش ادبی و فرهنگی آنان است که با راهنمایی مربیان، اعضا علاوه بر خوانش شاهنامه، با گذشته‌ی فرهنگی ایران، آداب و رسوم، اسطوره‌ها و اهمیت شاهنامه نیز آشنا می‌شوند و همین نکته اثرگذاری اجرای ایشان را، بیش از پیش، به حاضران منتقل می‌کند.

از سویی این روزها با گسترش بیماری کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی‌هنری کانون، تمرین‌های منظم گروه‌ها برای مدتی متوقف شد و اکنون فضای مجازی فرصتی ایجاد کرده که اعضا تمرین‌های خود را از سربگیرند و بر دانش ادبی و فرهنگی خود بیفزایند تا دوباره بتوانند در کانون و بیرون از آن هنرنمایی کنند.

یکی از مراکزی که اعضای شاهنامه‌خوان را گرد هم آورده، مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی کانون در زاهدان است که اعضا به همت مربی ادبی، آرزو امین، در فضای مجازی آموخته‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و با بهره‌گیری از راهنمایی مربی خود و مطالعه‌ی دیگر منابع، این هنر را نزد خود قوی‌تر می‌کنند.

استفاده از فیلم اجرای گروه‌های شاهنامه‌خوان کشوری، ارسال فایل‌های صوتی و مقاله از دیگر روش‌های این مربی برای افزایش آگاهی اعضاست.

قابل ذکر است گروه‌های شاهنامه‌خوان کانون در دیگر مراکز فرهنگی‌هنری استان نیز فعالیت خود را در فضای مجازی از سرگرفته‌اند تا با عادی شدن شرایط به هنرنمایی خود ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =