برانگیختن زبان وجودی مخاطب با قصه‌گویی پویا مورد گفتگو قرار گرفت

دومین نشست از سلسله گفتگوهای خودمانی قصه و قصه گویی کانون کرمان به صورت زنده پخش شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان دومین نشست مجازی خود را از طریق پخش زنده صفحه اینستاگرامش و با دعوت از فاطمه جعفرزاده به عنوان کارشناس در قالب سلسله گفتگوهای خودمانی قصه و قصه‌گویی و با موضوع«برانگیختن زبان وجودی مخاطب با قصه‌گویی پویا» برگزار کرد.

بنابر این خبر، در این نشست برخط که ۲ مرداد ۹۹ به صورت زنده از صفحه anjomanghesehgouee_kerman پخش شد، فاطمه جعفرزاده درباره زبان بدن بیان کرد:« برخی پژوهشگران معتقدند که درصد کمی از رفتار کلامی ما بر مخاطب اثر دارد و نقش اصلی به عهده رفتار غیر کلامی است که احساس، عواطف و باورهای ما را نمایش می دهد. زبان بدن توسط قسمت ناهوشیار مغز کنترل می شود و بازتاب دهنده احساسات درونی ماست. به همین جهت در علم رفتارشناسی بیشتر به مشاهده موجودات می‌پردازند و گویی مشاهده رفتارهای افراد در موقعیت‌های مختلف، به نوعی معرف افکار و درونیات آنهاست. »

پیش‌کسوت قصه‌گویی در تکمیل بحث از زبان وجودی گفت:« وقتی واژه‌ی بدن به کار می‌آید به نوعی وجه مادی و بیرونی انسان و حواس پنج‌گانه ظاهری برجسته می‌شود. اما وجود انسان بسیار پیچیده‌تر از آن است که به حواس ظاهری محدود شود. این برای هنرمندان و اهل معرفت و تفکر بسیار روشن است. وجود؛ آینه‌ی درون ماست. نمایانگر احساسات، عواطف و باورهاست. زبان وجودی، زبان درون ماست. قصه‌گو می‌تواند حواس را تحریک کند، به مفهوم واژه‌ها عمق ببخشد و حواس باطنی را به حرکت آورد. ما فقط با کلمات روایت نمی‌کنیم. حالت‌ها و رفتارهای ما نقش بیشتری در روایتگری دارند.»

 وی در مورد مخاطب قصه ادامه داد:« ما پیوسته از زبان بدن قصه‌گو سخن گفته و بر آن تاکید کرده‌ایم. او با بهره‌گیری از این زبان می‌تواند اجرایی موثر داشته باشد. اما نکته اینجاست که هنر در برانگیختن و فعال ساختن زبان وجودی مخاطب است. او موجودی نیست که مثل مجسمه میخکوب شود و برایش قصه بگوییم. بلکه جذبه‌ی حرکات و حالات قصه‌گو بر وجود و حالات او اثر می‌گذارد. مخاطب در پیوند با قصه‌گو، از این پس با وجودش به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند. اثر اصلی قصه‌گویی، ایجاد تحول در زبان وجودی و رفتاری مخاطب است. پس ضروری است که قصه‌گو ضمن تسلط بر زبان وجودی خویش، پیوسته در طول قصه‌گویی مراقب حالات مخاطب بوده و از میزان تاثیر حالات خود بر او، ارزیابی داشته باشد. این هماهنگی با تمرین و درک عمیق از حس و حال مخاطب و زبان بدن قصه‌گو حاصل می‌شود. در این صورت مخاطب در قصه سهیم می‌شود و بیشتر از آن تاثیر می‌پذیرد. »

جعفرزاده در فصل پایانی گفتگوی خودمانی انجمن قصه‌گویی اظهار داشت:« رفتار و حالت‌ها از طریق دیدن و شنیدن بر مخاطب اثر می‌گذارند و قصه‌گو باید مراقب این تاثیر باشد. مولاعلی(ع) می‌فرمایند:«قلب، کتاب چشم است آنچه می‌بیند ثبت می‌کند. »

خداوند که اولین و بهترین قصه‌گو است ما را به خوب دیدن توصیه کرده و در بسیاری آیات به دقت در پدیده‌ها و تفکر در آنها تاکید دارد. »

فاطمه جعفرزاده کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان، مربی، کارشناس ادبی، فرهنگی و معاون فرهنگی بازنشسته اداره‌کل کانون کرمان، مدرس و داور جشنواره‌های مختلف قصه‌گویی، پژوهشگر و متخصص حوزه قصه و قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان است.

اولین نشست از سلسله گفتگوهای خودمانی قصه و قصه‌گویی کانون کرمان پیش از این با حضور مهدی آرایی و با میزبانی انجمن قصه‌گویی«شوباد» که شاخه حوزه جنوب انجمن قصه‌گویی کانون کرمان است برگزار شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =