نقش هنجار شکنی زبانی  و وزن در شعر سپید و کلاسیک

انجمن ادبی راه زینه کانون خراسان جنوبی چهاردهمین جلسه خود را با حضور مریم اسلامی شاعر و کارشناس شعر کانون به صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با حضور در چهاردهمین جلسه انجمن ادبی راه‌زینه که همزمان با صبح روز چهارشنبه ۸ مرداد ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد ، ضمن  تشکر از برگزاری منظم جلسات مجازی انجمن‌ها و خوشامدگویی به میهمان ویژه‌ی این نشست، حضور مریم اسلامی، شاعر کودک و نوجوان و کارشناس شعر کانون کشور در جمع کارشناسان، مربیان و اعضای  انجمن ادبی راه‌زینه را مغتنم شمرد و ابراز امیدواری کرد که تداوم جلسات انجمن‌های ادبی استان و نقد و بررسی کارشناسی آثار ادبی اعضای این انجمن‌ها باعث رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان ونوجوانان استان شود.

در ادامه این نشست مریم اسلامی  از حضور در جمع کودکان ونوجوانان و کارشناسان کانون خراسان جنوبی ابراز خرسندی کرد و پس از شنیدن آثار تعدادی از اعضا که در قالب غزل و شعر سپید سروده شده بود به نقد و بررسی این آثار پرداخت.

اسلامی در بخش اول صحبت‌های خود پس از شنیدن چند غزل از آثار نوجوانان حاضر در این انجمن به بیان ویژگی‌های شعر کلاسیک پرداخت و گفت: یک شعر خوب کلاسیک علاوه بر آرایه های شاعرانه باید در تک تک اجزا و بیت‌های خود دارای هماهنگی باشد تا تصویری یک دست و منسجم و همراه با کشف تصویر های تازه به مخاطب ارایه شود.

وی افزود: اگر ابیات شعر شاعرانه و پر از تصویر باشد ولی ارتباط محکمی نداشته باشد مخاطب شعر دچار سردرگمی خواهد شد.

اسلامی هنجار شکنی زبانی در شعر را تاثیر گذار دانست و ادامه داد: هنجارشکنی های زبانی مرزهای کلام را جابجا می کند و به شعر شما وسعت بخشیده و کمک می کند تا تصاویر تازه و بدیع در شعر خلق کنید.

این نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر مطالعه در خصوص چگونگی ایجاد هنجار شکنی زبانی گفت: با عبور از مفاهیم تکراری و معمولی و کشف رابطه و تصویر جدید، با نگاه عمیق به پدیده‌ها و جهان اطراف و مدد جستن از قدرت خیال می شود به کشف‌های تازه و هنجار شکنی زبانی رسید.

وی تصریح کرد: شاعر باید چیزی را ببیند که دیگران بی اعتنا از کنارش عبور می کنند، باید آنرا کشف و بازآفرینی کند، یک مفهوم تکراری را با تصاویر و اندیشه جدید ارایه و مخاطب خود را شگفت زده کند.

نویسنده کتاب« خداحافظی در خیابان پاییز» در ادامه پس از شندین چند اثر شعر سپید سروده اعضای این انجمن به بیان ویژگی‌های این سبک شعری پرداخت و ادامه داد: سپید سرایان وزن در شعر را یک عنصر اساسی نمی‌دانند و معتقد هستند وزن شعر را محدود می کند چرا که کلمات محدودی در یک وزن می گنجد و این مانع خلاقیت شاعر است، لذا  به بار موسیقیایی کلمه آگاهی پیدا کردند و واحد وزن از مصرع به کلمه تغییر کرد و بار موسیقی شعر را به دوش کشید.

اسلامی افزود: در شعر سپید  آوا و موسیقی کلمات را باید شناخت و بر این اساس کلمات را انتخاب کرد، در این گونه شعر کلمه استقلال پیدا می کند و هم نشینی این کلمات باعث ایجاد حس موسیقیایی در شعر می شود بدون اینکه به وزن عروضی احساس نیاز شود.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: در شعر سپید استفاده از آرایه‌ی تکرار واژه‌ها و حروف می تواند موسیقی درونی شعر را بسازد.

گفتنی است در حال حاضر دو انجمن ادبی «راه‌زینه» و «آبی» در حوزه‌های شعر و داستان در استان فعالیت دارند که با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا به صورت ماهیانه و با حضور اساتید مطرح کشوری جلسات خود را در فضای مجازی برگزار می کنند که مورد استقبال کودکان ونوجوانان علاقه‌مند به حوزه ادبیات در مراکز کانون استان نیز واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =