کد خبر: 298887
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
بازدید 223
چکش‌کاری سنگ طلای داستان

کارشناس ادبی کانون کرمان مهمان انجمن داستان مجازی«سروناز» کانون فارس شد.

به گزارش روابط ‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان ۲۰ مرداد ۹۹ مهمان انجمن مجازی داستان«سروناز» کانون استان فارس شد و به نقد و بررسی آثار اعضای این انجمن پرداخت.

این درحالی است که، شیرین بصیری‌نیا کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی و هادی فردوسی

کارشناس آفرینش‌های ادبی و مسئول انجمن داستان سروناز کانون پرورش فکری استان فارس هم در این نشست مجازی حضور داشتند.

بنابر این خبر، شجاعی در ابتدای جلسه و در مورد داستانی بیان کرد:« ایجاد گره داستانی در اولین جمله داستان که حساب شده آورده شده، خواننده را مشتاق دانستن چرایی و چگونگی این گره و باز شدنش با دستهای قدرتمند نویسنده می‌کند. »

همچنین وی درباره هنجارشکنی گفت:« در این داستان نویسنده به وجه نامتعارفی اشاره کرده است

و با این هنجارشکنی وجهی را دیده و به تصویر کشیده است که بقیه ندیده‌اند و این نقطه قوت یک نویسنده است. »

نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد:« باید توجه کرد که داستان‌های کودکان هم در عین سادگی چون داستان‌های بزرگسالان چند لایه‌اند و هر کودکی بر اساس هوش و ذکاوتش لایه‌های پنهان آن را کشف می کند. »

ایشان در رابطه با بازنویسی داستان ذکر کرد:«هرچند که نویسنده موقع نوشتن مانند چشمه‌ای زلال در حال جوشیدن است اما بعد که برمی‌گردد و داستانش را می‌خواند، زوایای پنهان و زیبایی‌ها و گاهی عیوب داستانش مشخص می‌شوند. مانند سنگ طلایی که تازه از معدن استخراج می‌شود داستان هم سنگ طلاست. از معدن ذهن نویسنده جوشیده و می‌درخشد اما برای پشت ویترین گذاشتن و عرضه به عموم نیاز به چکش‌کاری و طرح انداختن دارد. برای چکش‌کاری داستان هم توصیه می‌کنم آن را دوباره بخوانید و صدایتان را ضبط کنید و گوش بدهید، آن‌گاه نقاط قوت و ضعفش نمایان می‌شود و جواهری از ذهن و قلم نویسنده آفریده می‌شود و می‌درخشد. »

طیبه شجاعی درباره مرگ مولف این‌چنین گفت:« طبق نظریه مرگ مولف، هیچ نویسنده‌ای حق همراهی با نوشته اش را ندارد. نویسنده به محض اتمام نوشته و ارائه به عموم، دیگر مرده است و نوشته خودش باید کامل و گویای همه چیز باشد. »

در پایان مطالبی چون انتخاب نام داستان، سوژه‌یابی و حفظ و مراقبت از سوژه‌‌های ناب، لزوم مهندسی و طراحی پیرنگ داستان هم مطرح شد.

طیبه شجاعی عضو قدیمی کانون بوده و در حال حاضر کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان کرمان با بیست سال سابقه کاری و تالیف و چاپ بیش از سی عنوان کتاب داستان و کتاب کار مربی است. او همچنین داور مسابقات داستان‌نویسی و برگزیده بیش از چهل جشنواره داستان‌نویسی کشوری، مقاله نویسی، نقد و پژوهش بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =