زهره پریرخ: توجه به باورهای نو در بازنویسی قصه‌ها مهم است

نویسنده کودک و نوجوان در نشست تخصصی مجازی انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام بر لزوم توجه به ویژگی‌های فردی و باورهای نو در بازنویسی قصه‌ها تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، زهره پریرخ نویسنده مطرح کشور با حضور در نشست تخصصی مجازی انجمن قصه‌گویی کانون استان ایلام با تاکید بر این موضوع گفت: بیان پیچیدگی‌های شناخته شده مثبت و منفی شخصیت قصه‌ می‌تواند داستان را متمایز کند.
وی در این نشست مجازی خطاب به اعضای انجمن قصه‌گویی کانون ایلام یادآور شد: اگر بتوانیم در چند سطر اول داستان، مخاطب را درگیر کنیم می‌توانیم پیچیدگی داستانی به‌وجود آوریم.
نویسنده کودک و نوجوان افزود: گاهی عمیق بودن و طراحی درست شخصیت باعث می‌شود به آن علاقه‌مند شویم و گفت‌وگوها را تا جایی پیش ببریم که بیانی راز آلود داشته باشد.
او در ادامه با بیان این که  انسان با شناخت و دریافت‌های متفاوتش در دوره‌های مختلف برخی امور را عادی و معمولی می‌کند خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم نکته‌ی ویژه دنیای آن‌ها را پیدا کنیم.
پریرخ با اشاره به ویژگی‌های لازم برای پرداختن به یک قصه کهن گفت: گاهی ویژگی‌های فردی یک قصه را می‌سازد و دنیای دیگری را خلق می‌کند اگر چه نیازها و باورهای نو باورها درباره‌ی مهم بودن یا نبودن در الویت بودن یا نبودن و... مهم است.
مهمان انجمن قصه‌گویی کانون ایلام افزود: به اعتقاد من بازنویسی نباید به ویژگی یک شخصیت صدمه زند به عنوان مثال دوست نداریم رستم گریه کند چون نمی‌تواند با یک پدیده جدید کنار بیاید.
وی همچنین درباره پایان‌بندی قصه‌گویی اظهار داشت: پایان‌بندی قصه به شما می‌گوید چگونه صحنه را ترک کنید اگر چه جهان امروز، دنیای ممکن‌هاست و شما می‌توانید به گونه‌های مختلف داستان‌تان را به پایان برسانید و صحنه را ترک کنید حتی می‌توانید پایان باز انتخاب کنید.
نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد امروز چهارچوب‌ها خیلی راحت شکسته می‌شود اما آگاهانه برخورد کردن و این که بدانید چه می‌کنید مهم است پس تلاش کنید کپی نکنید نمایش ندهید قلب اثر را اجرا کنید.
پریرخ در پایان ابراز داشت در نمایش، صحنه متفاوت است اغراق‌هایی دیده می‌شود احساس‌ها، اندوه و شادی به شکل گریه وخنده بروز پیدا می‌کند اما در قصه‌گویی یک روند طبیعی دوست داشتنی‌تر وجود دارد.
نشست تخصصی انجمن قصه‌گویی کانون استان ایلام با موضوع پرداخت قصه و بازنویسی برای کودکان و نوجوانان روز ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =