مهرواره «بزرگان سرزمین من» در مراکز کانون استان اردبیل

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گرامیداشت«هفته استان اردبیل»، مجری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی با موضوع «بزرگان سرزمین من» بود.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شهرستان کوثر

به مناسبت گرامیداشت هفته اردبیل، اعضای مرکز یک کانون کوثر با چهره‌های ماندگار سرزمین خود در فضای مجازی آشنا شدند. شخصیت بزرگوار حسن احمدی گیوی از اساتید دانشگاه تهران برای اعضای کودک و نوجوان در فضای مجازی معرفی شد؛ وی بیش از ۴۰ سال سابقه پژوهش در موسسه دهخدا داشته و حاصل آن در ۲۴ جلد به چاپ رسیده است. کتاب‌های وی اکثراً از کتاب‌های تخصصی ادبیات بوده و در مقاطع مختلف تحصیلی بسیاری از هم‌وطنان از آن‌ها بهره برده‌اند. گفتنی است او در سال ۱۳۸۶ همراه با حسن انوری (مؤلف لغتنامه سخن) میهمان مرکز یک کانون کوثر بودند.  

یکی دیگر از چهره‌های ماندگار شهر گیوی استان اردبیل که اعضا با آن آشنا شدند، هدایت‌اله الیاسی گیوی است که استاد بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو سابق آکادمی پزشکی آمریکا (TENURE) شعبه دانشگاه کلمبیای میسوری بود. او همچنین عهده‌دار مدیریت گروه بیهوشی دانشگاه و دبیر بورد تخصصی بیهوشی ایران نیز بوده است.

در برنامه‌ای دیگر اعضای کانون کوثر باشخصیت علمی محمدکاظم بشارتی گیوی، استاد دانشگاه تهران در رشته مهندسی مکانیک نیز آشنا شدند. دکتر بشارتی کتاب‌های متعدد در زمینه مهندسی مکانیک تدوین و ترجمه کرده است.

همچنین، کتاب «از اسفریس تا هشت‌بهشت» نوشته داریوش علومی، معاون فرهنگی کانون استان اردبیل برای اعضای کودک و نوجوان در فضای مجازی معرفی شد و اعضا بامطالعه این کتاب می‌توانند با سلسله صفوی و تاریخ مردانی که برای اردبیل افتخار آفریدند، آشنا شوند.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون شهرستان کوثر

به مناسبت هفته اردبیل برنامه‌های متنوعی در چهار گروه مجازی مرکز دو کانون کوثر برگزار شد. معرفی شخصیت مرحوم دکتر حسن احمدی کیوی به‌صورت پخش مستند زندگینامه ایشان و همچنین معرفی دکتر سروری از بانیان بزرگ‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه روانشناسی خاورمیانه در دانشگاه تبریز انجام شد.

معرفی کتاب «از اسفریس تا هشت‌بهشت» به مناسبت پانصد و نوزدهمین سالگرد استقرار سلسله صفویان و آشنایی با سیر حوادثی که منجر به ظهور طریقت صفوی در اردبیل شده است.

پخش کلیپ معرفی بقعه شیخ صفی که به مناسبت هفته اردبیل تهیه‌شده بود، این مکان باستانی که در فهرست میراث جهانی ثبت‌شده برای اعضا بسیار جذاب است و سال‌های قبل چندین بار طی برنامه اردویی اعضا، ازآنجا بازدید شده است.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۲ کانون اردبیل

با توجه به فرارسیدن گرامیداشت روز ملی اردبیل و شرایط به وجود آمده، مربیان مرکز ۲ کانون اردبیل فعالیت‌هایی را با موضوع و محتوای گرامیداشت هفته‌ی اردبیل در فضای مجازی و گروه‌های فرهنگی اجرا کردند، که در ذیل اشاره می‌شود؛

معرفی مفاخر، مشاهیر و قهرمانان استان اردبیل از آن جمله؛ معرفی شهید نوجوان «مرحمت بالا زاده» با تهیه و ارسال کلیپی از شخصیت و زندگینامه‌ی این شهید بزرگوار جهت آشنایی اعضا،

معرفی مکان‌های تاریخی و گردشگری استان اردبیل با ارسال محتوای تصویری و صوتی، بحث‌وگفتگو پیرامون سلسله‌ی صفویه و استقرار آن و بنیان‌گذاری مذهب شیعه در اردبیل، معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی در قالب پرسش و پاسخ و درنهایت پخش کلیپ و محتوای صوتی در این خصوص و همچنین ارائه‌ی موضوعاتی در خصوص تحقیق و پژوهش اعضا پیرامون شناخت سلسله‌ی صفویه و چرایی درج روز ملی اردبیل در تقویم شمسی از اهم فعالیت‌ها بود.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۴ کانون اردبیل

مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری اردبیل جهت گرامیداشت روز ملی اردبیل و آشنایی هرچه بیشتر اعضا با زادگاه خویش، ویژه‌برنامه‌های مناسبتی در کارگاه‌های مجازی برگزار کرد.

معرفی ایام و وقایع علت نام‌گذاری روز ۴ مرداد روز ملی اردبیل، معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی، فعالیت‌های فرهنگی، رشادت‌های وی جهت تأسیس سلسله صفوی در راستای تحکیم حکومت صفوی و ایجاد یک قدرت یکپارچه در زمان آشفتگی کشور جهت الگوپذیری اعضا نوجوان مرکز، همچنین معرفی جاذبه‌های گردشگری، موقعیت جغرافیایی و تنوع فرهنگی اقوام ساکن اردبیل و قدمت تاریخی استان  در قالب کلیپ جهت انجام شد.

در ادامه، یکی از بزرگان اردبیل بنام عباسقلی یحیوی معروف به تاج الشعرای اردبیلی در کارگاه مجازی شعر نوجوان معرفی شد و فعالیت کارگاه مجازی هنری در این ایام، نقاشی از چهره شاه اسماعیل و آداب رسوم سنتی شهر بود که با استفاده از تکنیک  گواش و اسکراچ اجرا شد.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۵ کانون اردبیل

هم‌زمان با گرامیداشت هفته استان اردبیل، فعالیت‌های جالب و متنوعی باهدف معرفی پیشینه تاریخی استان و نقش صفویه در شکل‌گیری حکومت منسجم ملی و دینی در ایران و نیز جهت ترغیب اعضا به مطالعه و نگرشی پایدار به تاریخ و فرهنگ غنی استان؛ در سه گروه مجزا به تفکیک گروه سنی و جنسیت به‌صورت مجازی به اجرا درآمد و این روز مهم، گرامی داشته شد.

معرفی وقایع و ایام روز چهارم مردادماه که مقارن با سالروز استقرار سلسله صفویه و به قولی سالروز تولد شاه اسماعیل نخستین پادشاه صفوی در ایران است، به‌عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی و روز اردبیل به اعضا معرفی شد و آن‌ها در جریان این روز مهم قرار گرفتند.

معرفی شخصیت و مشاهیر استان؛ شخصیت‌ها و چهره‌های شاخص تاریخی، فرهنگی و ادبی استان و به‌ویژه شخصیت شاه اسماعیل صفوی به‌عنوان نخستین پادشاه صفوی که با ایجاد و تأسیس حکومت صفوی ضمن یکپارچه کردن ایران و رسمی کردن مذهب شیعه در کشور، خدمات ارزنده‌ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است، برای کودکان و نوجوانان معرفی شد.

معرفی بناهای تاریخی استان؛ بناهای تاریخی، موزه‌ها و همچنین بقعه جهانی «شیخ صفی‌الدین اردبیلی» به‌واسطه قرار گرفتن مقبره وی و شاه اسماعیل صفوی در این بقعه، برخورداری این اثر تاریخی از اهمیت ویژه باستانی، دینی و فرهنگی، با ارائه تصاویر مربوطه و توضیحات لازم برای اعضا معرفی‌شده و اعضا به‌صورت مجازی از جاذبه‌ها و اماکن مهم تاریخی استان دیدن کردند.

معرفی کتاب؛ به‌منظور آشنایی بیشتر و بهتر بچه‌ها با پیشینه فرهنگی و تاریخی استان اردبیل و تبیین هویت تاریخی و دینی استان، کتاب «شرح صفا» روایت زندگی و تعالیم عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برای اعضا معرفی و تبیین شد.

روخوانی کتاب؛ بخش‌هایی از کتاب «جاذبه‌های زیبای اردبیل» باهدف فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره اهمیت صیانت از آثار تاریخی، توسط اعضا دورخوانی شد.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون نمین

مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری شهرستان نمین، به مناسبت گرامی داشت هفته‌ی استان اردبیل و به‌منظور آشنا کردن اعضا با این هفته، شناخت دوره‌ی صفویه و شخصیت‌های مهم و بناهای تاریخی این دوره، برنامه‌های مختلفی برای اعضای کودک و نوجوان مرکز و والدین آن‌ها به‌صورت مجازی برگزار کرد.

در مورخه‌ی ۱۳۹۹/۰۵/۰۷، روز سه‌شنبه، به مناسبت هفته‌ی استان اردبیل، ویژه‌برنامه‌ای با حضور اعضای کودک و نوجوان به‌صورت مجازی، به‌منظور آشنا کردن آن‌ها با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی برگزار شد.

پخش کلیپ از جاذبه‌های دیدنی و بناهای تاریخی به‌ویژه بقعه‌ی شیخ صفی اردبیلی، معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، معرفی وقایع و ایام و سرزمین، تهیه‌ی کاردستی، گرفتن عکس و ارسال تصاویر از مناطق دیدنی شهرستان نمین توسط اعضا، برگزاری کارگاه ادبی و درست کردن کارت‌پستال و نوشتن متن زیبا در مورد روز اردبیل، به‌صورت مجازی، کشیدن نقاشی‌های زیبا با این موضوع و ارسال برای اعضا و مربیان در گروه ازجمله برنامه‌هایی بود که در این ایام فرخنده برگزار شد.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون نیر

به مناسبت گرامیداشت روز استان فعالیت‌هایی در گروه مجازی کودکان و نوجوانان دختر و پسر توسط مربیان مرکز اجرا شد.

معرفی بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیل و شهر اردبیل، معرفی روز استان، معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، اشتراک‌گذاری تصاویر مرتبط و موسیقی مربوط به معرفی استان اردبیل و شعرخوانی ازجمله فعالیت‌هایی بود که در این هفته به‌صورت مجازی اجرا شد.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون انگوت

به مناسبت هفته اردبیل، کانون پرورش فکری انگوت در فضای مجازی ویژه‌برنامه‌هایی را اجرا کرد. ابتدا برای اعضا کودک و نوجوان با ارسال پوسترهایی، این مناسبت مهم تبریک گفته شد، سپس علت نام‌گذاری این روزبه نام روز اردبیل برای اعضا تشریح شد.

در ادامه، روزهای این هفته جهت آشنایی اعضا با مفاخر و بزرگان استان، زندگینامه شهید مرحمت بالازاده افتخار شهر انگوت، قسمت‌هایی از زندگانی سرلشکر شهید خلبان ذاکر، جاذبه‌های گردشگری و توریستی استان به‌صورت بروشور الکترونیکی تهیه و کلیپی از معرفی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در اختیار اعضا کودک و نوجوان قرار گرفت.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد به مناسبت چهارم مرداد مصادف با سالروز استقرار سلسله صفویه به‌عنوان پرچم‌دار حکومت شیعی که به‌عنوان روز ملی اردبیل نیز نام‌گذاری شده است، ویژه‌برنامه فرهنگی هنری باهدف آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با تاریخ عصر صفوی به‌صورت مجازی و حضوری برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول کانون دولت‌آباد با اشاره به علت نام‌گذاری چهارم مردادماه به‌عنوان روز ملی اردبیل، به جایگاه سلسله صفویه در گسترش فرهنگ دینی پرداخت.

معرفی جاذبه‌های تاریخی همچون مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، جاذبه‌های فرهنگی همچون کوچ عشایر، جاذبه‌های طبیعی همچون جنگل فندقلو، جاذبه‌های درمانی همچون آبگرم‌های سرعین و جاذبه‌های مدرنی همچون پل معلق مشکین‌شهر ازجمله برنامه‌ها بود.

همچنین، معرفی وقایع و ایام، معرفی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، معرفی استان در حوزه‌های تاریخی، گردشگری و فرهنگی، پخش کلیپ با موضوع معرفی اردبیل از دیگر برنامه‌های این مرکز بود.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون رضی

مرکز فرهنگی هنری کانون رضی با حضور اعضای فعال خود، هم‌زمان با هفته ملی اردبیل برنامه‌ای باهدف آشنایی آن‌ها با تاریخ و فرهنگ منطقه و استان اجرا کرد؛ معرفی هفته ملی اردبیل و علت نام‌گذاری آن، آداب‌ورسوم، مکان‌های گردشگری و سوغاتی‌ها، زبان‌های رایج منطقه، نوع پوشش محلی و... انجام شد.

همچنین برای اعضای دختر مرکز، مشاهیر و بزرگان استان، شهر رضی و کتاب از «اسفریس تا هشت‌بهشت» معرفی شد. اعضای کودک با کشیدن نمادهای استان و اعضای نوجوان مرکز با نوشتن یادبود و دل‌نوشته نسبت به شهر و دیار خود، این هفته را گرامی داشتند.

در گروه مجازی مرکز نیز سایر اعضا با انجام فعالیت‌هایی به همین مناسبت مانند؛ معرفی اماکن تاریخی و بزرگان، نقاشی و... این ایام را گرامی داشتند.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون اصلاندوز

به مناسبت گرامیداشت هفته ملی اردبیل مرکز اصلاندوز با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی‌هنری این ایام را گرامی داشت و ویژه‌برنامه‌های هفته ملی اردبیل برای دو گروه سنی کودک و نوجوان به‌صورت مجزا در فضای مجازی مرکز اجرا شد.

معرفی طبیعت زیبای مناطق مختلف استان اردبیل به همراه تصاویر، پخش کلیپ جاذبه‌های گردشگری و توریست پذیر استان اردبیل، پخش مستند ییلاق اسالم ازجمله برنامه‌های اجراشده در هفته ملی اردبیل بود. همچنین شخصیت ارزشمند و عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی به اعضا معرفی شد.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون بیله‌سوار

به مناسبت هفته اردبیل و گرامیداشت این ایام یک سری مسابقه ادبی با عنوان بزرگان سرزمین من بین اعضای کانون بیله‌سوار برگزار شد. اعضا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک اقدام به خلق آثار ادبی کردند و مربیان مرکز هم به معرفی این هفته و شخصیت‌های ماندگار استان اردبیل پرداختند. اماکن تاریخی هم برای اعضا معرفی شد و قرار شدآن‌ها خاطرات خود را از بازدیدهای قبلی از اماکن تاریخی بازنویسی نمایند.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پارس‌آباد

ویژه‌برنامه روز اردبیل با عنوان(بزرگان سرزمین من)در کارگاه‌های مجازی مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد اجرا شد. معرفی ایام و وقایع روز اردبیل، کلیپ معرفی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی و معرفی کتاب (از اسفریس تا هشت‌بهشت) نوشته داریوش علومی ازجمله این برنامه‌ها بود.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون جعفرآباد

معرفی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به‌صورت کلیپ، معرفی شخصیت شاه‌عباس صفوی و معرفی شهر اردبیل از ویژه‌برنامه‌های مرکز جعفرآباد در گرامیداشت هفته استان اردبیل بود در فضای مجازی برگزار شد.

لطفاً گزارش تصویری فعالیت‌ها اینجا مشاهده نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =