اولین قدم در طنزنویسی پرهیز از مستقیم‌گویی است

کارگاه آموزشی مجازی شعر طنز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تدریس کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در تاریخ 29  مرداد 1399، کارگاه مجازی شعر طنز ویژه اعضای برگزیده دومین مهرواره سراسری شعر کانون «آفرینش»با هدف توانمندسازی و ارتقای علمی این اعضا و نیز کارشناسان و مربیان  کانون در سراسر کشور برگزار شد.

این کارگاه به بررسی جایگاه و مفهوم شعر طنز، معرفی تکنیک‌های طنزنویسی و پاسخ به پرسش‌های مطرح شده اختصاص داشت.

درابتدای این کارگاه  «مهدی مردانی» کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان قزوین (نویسنده و شاعر کودک و نوجوان)طنز را یکی از راهکارهای  نجات از فشار تلخی‌ها دانست.

وی در ادامه اولین قدم در طنزنویسی را پرهیز از مستقیم‌گویی برشمرد و نیت اصلی طنز را اصلاح دانست چون مشکلات را درشت ‌نمایی می‌کند و سپس چند اثر طنز از شاعران معروف فارسی زبان از جمله حافظ، سعدی و مولوی به مخاطبان خود معرفی کرد.

مردانی طنز را ابزاری دانست که معمولا آگاهانه در لحظه سرایش به سراغش نمی‌رویم، بلکه ابزاری است که به صورت ممارست و تمرین آن را به صورت ملکه ذهنی در آورده و ناخودآگاه از آن استفاده می کنیم.

مدرس این کارگاه مجازی، در ادامه چند تکنیک طنز نویسی از جمله اغراق، واضح ‌گویی، آشفته‌گویی و مهمل نویسی، نقیضه‌گویی، تضاد و تهکم (ذم شبیه به مدح )و...را با توضیح و بیان چند مثال برای حاضران در این کارگاه مجازی معرفی کرد.

در پایان این کارگاه،مردانی به پرسش‌های مطرح شده توسط اعضا پاسخ گفت و راهکارهایی برای تقویت توانایی آنها برای سرایش شعر طنز ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =