کد خبر: 299273
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
شانزدهمین انجمن ادبی مهتاب قوچان

شانزدهمین انجمن ادبی مهتاب قوچان روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، این انجمن با محوریت نقد و بررسی آثار اعضای کارگاه شعر و با حضور عاطفه رنگ‌آمیز شاعر و کارشناس مهمان، میترا شجاعی مقدم مسئول انجمن ادبی مهتاب و الهام فلاح یساولی مربی ادبی و دبیر انجمن ادبی مهتاب قوچان و ۱۳ عضو از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار شد.

شعرهای یگانه خموش، پریا خیاط‌مقدم و بهاره محمدی که از قبل توسط حاضرانِ انجمن خوانده شده بود، در این جلسۀ دوساعته نقد و بررسی شد.

عاطفه رنگ‌آمیز کارشناس مهمان انجمن ادبی مهتاب دربارۀ شعر یگانه خموش گفت: «این شعر احساس خوب و پرداخت‌شده‌ای دارد و از ایجاز خوبی برخوردار است. یکی از مشکلاتی که بسیاری از شاعران جوان دچار آن می‌شوند، ایراد و اشکال در فعل است. شاعرِ این شعر هم دچار این مشکل شده و افعال را درست و بادقت انتخاب نکرده است. این شعر تصاویر ساده و بی‌پیرایه و ابهامات شاعرانه و شیرینی دارد و درون‌مایه‌های لازم برای یک شعر خوب را داراست.»

رنگ‌آمیز سپس به نکات دستوری و بلاغی اشاره کرد و افزود: «جدا از خوانش شعر، دربارۀ مباحث دستوری هم مطالعه کنید تا شاعری باشید که هم فنون بلاغی و زبان شعر را خوب می‌شناسد و هم از عاطفه و احساس شعری کمک می‌گیرد برای بیان آنچه در تخیل و اندیشه‌اش راه یافته است.»

سپس  سه شعر از پریا خیاط مقدم نقد و بررسی شد.

عاطفه رنگ‌آمیز به نقد درست اعضا اشاره کرد و این را نتیجه تمرکز ایشان بر شعر و شاعری دانست. کارشناس انجمن ادبی مهتاب در نقد شعر پریا خیاط‌مقدم گفت: «شعر اول ایشان با سطری قدرتمند آغاز شده است. هر چه به انتهای شعر نزدیک می‌شویم، با جهان‌بینی او آشنا می‌شویم. من ایشان را شاعری مسلط به کلام می‌دانم. مهم است که شاعر بداند چه می‌گوید و سرگردان اندیشه و احساس خود نباشد. این شعر، شعر خوبی است و از اندیشه و احساس خوبی برخوردار است.»

رنگ‌آمیز سپس به نگاه جامعه‌شناسانۀ شاعر اشاره کرد و افزود: «پریا خیاط‌مقدم در این شعر نگاهی جامعه‌شناسانه دارد. دغدغه‌مندی اجتماعی و اعتراض‌هایی دارد. شاعران همواره حساس و نازک‌اندیش بوده‌اند و حساسیت‌های اجتماعی‌شان در همۀ ادوار ستایش‌برانگیز بوده است. شاعر با نگاهی هنرمندانه و خلاق به جهان، خود، اجتماع و طبیعت نگاه می‌کند. آن زمان که شاعر تصور کند تافته‌ای جدابافته است، از مردم جدا می‌ماند و شاعرانی که دچار جداماندگی‌ شده‌اند، به انزوا کشیده می‌شوند و حرفشان برای مردم ملموس نخواهد بود و به تصاویری انتزاعی و دیریاب می‌رسند.»

در ادامه کارشناس مهمان انجمن دغدغه‌مندی پریا خیاط‌مقدم را ستود که در این سن از دایرۀ خود فراتر رفته و جهان اطرافش را می‌بیند و به آن نقد دارد. عاطفه رنگ‌آمیز دربارۀ شعر دوم و سوم پریا خیاط‌مقدم گفت: «شعر دوم ایشان به قوت دو کار دیگر ایشان نیست. تعابیر و تشبیهات این شعر نو نیست. من از شاعری چون ایشان که زبانی نو و پیشرو دارد، انتظار چنین زبان و تعبیراتی ندارم. شعر سوم ایشان کامل، موجز و موفق است.»

سپس مربی و اعضای انجمن به نقد دو شعر از بهاره محمدی پرداختند. الهام فلاح یساولی مربی ادبی مرکز قوچان در نقد این دو شعر گفت: «شعر نخست عاطفۀ روان و تأثیرگذاری دارد. شاعر از «تو» در «من» می‌گوید. منی که عاشق است و تویی که معشوق است. از معشوقی که پرورده است می‌گوید. معشوقی که هر دم اوج می‌گیرد و خودش، عاشقی که نه درون معشوق که حوالی نبودنِ معشوق فرومی‌پاشد. وصف حال عاشق و معشوق است از زبان عاشق. و این حال دردآلود را به خوبی تصویر است. شعر کوتاه است اما انگار زمان در آن کش آمده است و این فشردگی و امتداد درد و اندوه راوی را برجسته‌تر نشان می‌دهد.

شعر دوم کوتاه است. در شعرهای کوتاه بسیاری از چیزها خود را بیشتر نشان می‌دهند. باید با اندک کلماتی که انتخاب کرده‌ایم، احساس و اندیشه‌مان را بنویسیم. شاعر در همان ابتدا از «چشم‌هایش» سخن می‌گوید و مخاطب با همین کلمه به جهان شعر ورود می‌کند. شعر دربارۀ همین «چشم‌هایش» است. برای چشم، شعرهای بسیار سروده‌اند. شاعران قدیم و شاعران جدید. می‌خواهیم ببنیم شاعر چه تصویری از چشم ارائه می‌کند؟ آیا به تشبیه تازه‌ای رسیده است؟ آیا جور دیگری دیده است؟ آیا چیزی در چشم‌هایش کشف کرده است و ...

عاطفه رنگ‌آمیز کارشناس مهمان از نقدهای خوب اعضا تشکر کردند و افزودند: «شاعرانی که شعر را موشکافانه می‌خوانند و آن را به خوبی نقد می‌کنند، شعرهای بهتری هم می‌سرایند چون نخستین منتقد شعرشان، خودشان هستند.»

کارشناس مهمان دربارۀ دو شعر بهاره محمدی گفت: «شعر اول ایشان ایده، حس خوب و ایجاز خوبی دارد اما هرچه به پایان نزدیک می‌شویم از موجزگویی شاعر کاسته می‌شود. شعر دوم ایشان بازیگوشی شاعرانه و جسارت زبانی و غافلگیری شیرینی دارد اما شاعر می‌تواند با عاطفۀ سرشار و تسلط واژگانی که دارد روی آن بیشتر کار کند تا از کلیشه‌های مدرن فاصله بگیرد و با زبان خودش این شعر را کامل کند.»

شانزدهمین انجمن ادبی مهتاب قوچان در فضای مجازی و با حضور عاطفه رنگ‌آمیز، شاعر و کارشناس مهمان، میترا شجاعی مقدم، مسئول انجمن ادبی مهتاب، الهام فلاح یساولی، مربی ادبی و دبیر انجمن ادبی مهتاب قوچان و ۱۳ عضو در ساعت ۱۳ به کار خود پایان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =