شهرکرد شهر دوست‌دار کودک

این نشست با حضور مدیرکل کانون، شهردار شهرکرد، معاون فرهنگی کانون و کارشناسان روز چهارشنبه در شهردار شهرکرد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری فرزاد رحیمی در نشست همکاری با شهرداری شهرکرد اظهار داشت: در شهرکرد چهار مرکز فرهنگی و هنری داریم که در حال ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان می باشند.

وی با اشاره به فعالیت کودکان و نوجوانان 6 تا 18 سال، افزود: کانون زبان استان خدمات آموزشی در سه شهرستان ارائه می‌دهد وفعالیت اصلی آن در شهرکرد است، در حال حاضر 60 درصد زبان‌آموزان فعال هستند و برای ترم پاییز نیز به صورت آنلاین فعالیت آموزشی ادامه خواهد داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان عنوان داشت: برای مناطق روستایی و عشایری کتابخانه سیار روستایی راه‌اندازی شده و در متون کهن به ویژه شاهنامه‌خوانی برای آشنایی با فرهنگ ادبی در مرکز فرهنگی و هنری فارسان اقدامات مهمی انجام شده است.

رحیمی بیان کرد: انتقال برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به میان مردم و اجرا با حضور بزرگسالان، خردسالان و کودکان با همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌های فرهنگی مرتبط از جمله آموزش و پرورش و بهزیستی می‌تواند نقش موثری در ارتقای آموزش و مهارت‌یابی کودکان و نوجوانان داشته باشد.

وی با اشاره به دوران کرونا و اثرات نامطلوب آن بر اقشار مختلف مردم و لزوم بانشاط‌سازی شهروندان، خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مناسبتی در فضای باز از جمله پارک ملت شهرکرد در ایجاد نشاط و پویایی آحاد مردم بسیار موثر خواهد بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخی فعالیت‌ها مانند متون کهن با شرکت بزرگسالان انجام می‌شود، عنوان داشت: اجرای ایستگاهی با عنوان کتاب‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی در هفته ملی کودک و ادامه‌دار بودن در مناسبت‌های دیگر مانند شب‌یلدا، در ایجاد نشاط اجتماعی بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه استفاده از آسمان‌نمای نجوم و تریلی سیار تئاتر در هفته ملی کودک نیز می‌تواند در پویایی کودکان و نوجوانان موثر باشد، تصریح کرد: بازسازی و تجهیز مرکز فرهنگی و هنری شماره 3 شهرکرد که ویژه معلولان ناشنوا است انجام شد.

در ادامه این نشست بهادر عبدالغنی شهردار شهرکرد با تاکید بر ضرورت همکاری شهرداری با کانون پرورش فکری استان گفت: بخشی از وظایف شهرداری اقدامات فرهنگی و پرورش در مقیاسی کوچکتر از اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که پرورش، همواره دغدغه مقام معظم رهبری نیز بوده و این امور در سلامت جامعه اثرگذاری فراوانی دارد.

وی عنوان داشت: آمادگی داریم در اطلاع‌رسانی، نصب بنر و بیلبوردهای مختلف فرهنگی اقدام و به عنوان مدیریت شهری خوراک فرهنگی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان دریافت و همکاری مشترک در اجرا داشته باشیم.

شهردار شهرکرد تصریح کرد: تعامل و همکاری دستگاه‌های فرهنگی و شهرداری باید به صورت مستمر و منسجم باشد تا کار فرهنگی پیش رود و اثرات مطلوب خود را نمایان کند.

وی از در نظر گرفتن المان‌های شهری مرتبط با کودک و نوجوانان خبر داد و افزود: این المان‌ها برای ایجاد فضای نشاط و پویایی در شهر نصب می‌شود و برنامه‌ریزی‌های مدون از سوی سازمان سیما و منظر شهرداری نیز ضروری است.

در ادامه خانم زهرا بابادی شلمزاری معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیش از 50 سال فعالیت در فرهنگ‌سازی این قشر مهم نقش‌آفرینی کرده و یکی از مهم‌ترین وظایف آن ترویج فرهنگ کتاب کتاب‌خوانی و عادت به مطالعه است.

وی یادآور شد: چنانچه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سوی ارگان‌هایی مانند شهرداری حمایت شود می‌توان فعالیت‌های بسیار بهتری انجام داد که در بالا بردن شاخصه‌های آموزشی و رفاهی اثرگذاری بسزایی دارد.

در ادامه این نشست حبیب نجفی کارشناس هنری کانون با اشاره به برگزاری برنامه‌هایی مانند کتاب‌خوانی با عنوان فصل گرم کتاب‌خوانی طی سال گذشته، تشریح کرد: شهر دوستدار کودک سال گذشته برگزار شد و می‌توان شهرکرد را به عنوان شهر موفق معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری می‌تواند به اجرای بخش زیادی از دستورالعمل شهر دوستدار کودک کمک کند. نامگذاری خیابان کودک و نصب تابلوی آن انجام شد که خیابانی پرتردد بوده اما در منطقه‌ای فرهنگی قرار دارد و اجرای مبلمان شهری این خیابان و مناسب‌سازی متناسب با کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از زیرساخت‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان می‌تواند اقدام مناسبی باشد.

کارشناس هنری کانون مطرح کرد: پارک‌ها محیط مناسبی برای ایجاد «بازی‌کده»هستند و می‌توان کودکان و نوجوانان استان را شناسایی و فعالیت‌های خاصی برای آن‌ها ترتیب داد. انجمن‌های تخصصی برای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در شهرداری داریم که می‌توانند از طریق این انجمن‌ها از کودکان و نوجوانان سطح شهر برای فعالیت‌های فرهنگی عضوگیری کنند.

نجفی تاکید کرد: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با آموزش‌های تخصصی‌ که در بخش کودک و نوجوان دارند می‌توانند در توسعه آموزش‌های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری و همچنین مهارت‌های زندگی نقش مهمی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: سازه فلزی در پارک ملت شهرکرد وجود دارد که می‌توان آن را به عنوان مرکزی برای خلاقیت در نظر گرفت که این امر نیاز به تعامل سازنده نهادهای فرهنگی مختلف و همچنین شهرداری است تا فعالیت‌های مشترک با هدایت مسولان فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری انجام و بازخورد مطلوبی برای مردم  داشته باشد.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان چهارمحال و بختیاری افزود: کار فرهنگی بسیار سخت و پیچیده است و مانند سایر برنامه‌ها زودبازده نیست اما در بلندمدت نتایج مفیدی برجای خواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =