اهمیت آشنایی با تکنیک‌های عکاسی در خلق یک اثر ماندگار

کارشناس انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان در چهارمین نشست مجازی این انجمن اهمیت ترکیب‌بندی در عکاسی و انواع آن را برای هنرآموزان تشریح کرد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، چهارمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

کارشناس این نشست، سخنان خود را با پرسشی در خصوص ترکیب‌بندی و اهمیت آن در عکاسی آغاز کرد و پس از شنیدن پاسخ‌های حاضران به آنان گفت: یک عکاس مسئول همه‌ی چیزهایی است که در یک عکس دیده می‌شود.

علی خوش‌جام، که بحث در مورد «ترکیب‌بندی» را برای تدریس در جلسه برگزیده بود، در تعریف آن گفت: نحوه‌ی چینش عناصر در کادر و اینکه در کادر چه چیزی قرار بگیرد و یا چه چیزی در آن حضور نداشته باشد، یک تعریف از ترکیب‌بندی است.

خوش‌جام سپس با بیان این نکته که: برای هر سوژه و یا موضوعی باید ترکیب‌بندی مناسب آن را برگزینیم، افزود: پس از فراگیری اصول این تکنیک و کسب تجربه می‌توان قانون‌های ترکیب‌بندی را تغییر داد.

مدرس انجمن عکاسی کانون در ادامه با توضیحی در خصوص تنظیم دوربین تلفن‌های همراه و دیگر دوربین‌ها، از اهمیت تقسیم‌بندی کادر دوربین برای عکسبرداری اصولی سخن گفت و از قانون «یک سوم»، به عنوان تکنیکی که می‌تواند عکس را زیباتر کند، نام برد و «اجازه به بیننده برای گردش در عکس و دیدن فضای بیشتر را» از ویژگی‌های این قانون ذکر کرد.

وی در ادامه با مشخص کردن چهار نقطه، که در محل به هم رسیدن خط‌های داخل کادر ایجاد می‌شود، آنها را به دلیل اهمیت‌شان در فضای یک عکس، نقطه‌های طلایی نامید و گفت اگر سوژه برروی هریک از این نقطه‌ها قرار بگیرد اهمیت بیشتری خواهد داشت.

«تقارن در کادر» سومین قانونی بود که خوش‌جام درباره‌ی آن گفت: در این تکنیک عکاس با تقسیم‌بندی کادر، تصویر را طوری در کادر قرار می‌دهد که قرینه می‌شود یعنی هر چه در سمت راست تصویر دیده می‌شود در سمت چپ آن نیز دیده می‌شود.

«توازن در کادر» قانون دیگری بود که این عضو انجمن عکاسان ایران به آن اشاره کرد و در تفاوت آن با قانون تقارن گفت: در تقارن با ترسیم یک خط فرضی می‌توان تکرار را در سمت چپ و راست تصویر و یا به صورت به‌علاوه دید ولی در توازن، هر وزن و عنصری که در یک طرف کادر قرار دارد در طرف دیگر هم باید این وزن وجود داشته باشد، به عنوان مثال اگر در یک سمت درختی در تصویر دیده می‌شود در سمت دیگر باید سنگ و یا سوژه‌ی دیگری باشد تا به نوعی توازن در عکس به وجود بیاید.

«فضای روبه‌رو»، «نقطه دید»، «تناسب رنگی»، «پلان بندی و اهمیت آن در عمق بخشیدن به عکس» و «خط و ربط» از دیگر قانون‌های ترکیب‌بندی بود که در این نشست مجازی در مورد آن بحث شد و مدیر هنری نشر نوای مدرسه با بیان این نکته که: ترکیب‌بندی به نوع فکر و نگاه عکاس بستگی دارد، با بیان قانون یازدهم با عنوان «قانون بی قانونی» گفت: با آگاهی از قانون‌های عکاسی و تسلط بر آنها شما می‌توانید این قانون‌ها را آگاهانه بشکنید و با قانون جدیدی عکس بهتری بگیرید.

پس از بیان سرفصل آموزشی این کارگاه مجازی، حاضران آثار خود را در گروه به اشتراک گذاشتند و با راهنمایی خوش‌جام نقاط قوت عکس‌های خود را بهتر شناختند و به راهنمایی‌های کارشناس انجمن برای عکسبرداری بهتر و هنری‌تر توجه کردند.

قابل ذکر است علی خوش‌جام دارای مدرک کارشناسی هنر از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که علاوه بر کسب نشان‌ها و رتبه‌های بین‌المللی و ملی در عکاسی و برگزاری کارگاه‌های متعدد در زمینه‌ی آموزش این هنر به علاقه‌مندان، با نشریه‌های گوناگونی در کشور همکاری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =