ششمین نشست تخصصی قصه‌گویی

ششمین نشست تخصصی قصه‌گویی با موضوع «انتخاب و پرداخت قصه» ویژه رابطان قصه‌گویی و مربیان کتابخانه‌های سیارروستایی کانون فارس، با حضور آرزو حقیقی، مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری نی‌ریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، حقیقی در این نشست درباره‌ی اهمیت قصه و جایگاه آن در موفقیت یک قصه‌گوصحبت کرد.

آشنایی با زبان دل‌چسب قصه‌گویی به‌عنوان یک زبان جهانی و هنری اسرارآمیز از دیگر مباحثی بود که قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی کانون به آن پرداخت تا قصه‌گویان  از آن به‌عنوان یک ابزار مناسب و هنرمندانه در سرگرمی، لذت‌بخشی و انتقال پیام استفاده کنند.

حقیقی با تأکید بر این نکته که قصه‌گویان باید شکارچی قصه‌ها باشند و قصه‌های زیادی بخوانند و بگویند تا به شناخت برسند گفت: سه بعد  شناختی شامل: شناخت خود، شناخت مخاطب و شناخت قصه از اهمیت زیادی در قصه‌گویی برخوردارند.

این پژوهشگر قصه‌گویی، به دقت در انتخاب قصه از نظر ساختار نیز اشاره کرد و گفت:  قصه‌گو باید  برای انتخاب مناسب، سراغ قصه‌هایی برود که دارای کنش بوده و مخاطب را جذب کند .

تشریح اتاقک شش‌ضلعی و  شش‌ سوال کلیدی (من بگویم ؟ چرا بگویم ؟ برای چه کسی بگویم ؟ چه زمانی بگویم؟ کجا بگویم ؟ چه مدت بگویم ؟)  برای به چالش کشیدن قصه انتخابی با هدف اطمینان از انتخاب هوشمندانه و درست، از دیگر موارد بیان شده در این نشست بود.

ششمین نشست تخصصی قصه‌گویی با پرسش و پاسخ همکاران ادامه یافت تا ابعاد دیگری از انتخاب قصه بررسی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =