کد خبر: 299716
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
بازدید 377
شعر کاشتن است، کشتن نیست

نشست مجازی مشترک انجمن‌های شعر کانون استان کرمان با حضور محمدرضا رستم‌پور شاعر ایلامی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، در حوالی روز شعر و ادب فارسی و آستانه‌  هفته دفاع مقدس ۹۹ محمدرضا رستم پور شاعر و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام مهمان نشست مجازی مشترک انجمن‌های شعر کانون پرورش فکری استان کرمان به میزبانی انجمن شعر «آوای قلم» شهربابک شد و چند اثر از اعضای نوجوان را نقد و بررسی کرد.

بنابر این خبر، رستم‌پور یکی از ویژگی‌های شعر خوب را داشتن نشانه‌ها و مولفه‌های بومی در کنار ساختار، موسیقی، فرم، محتوا، تصویر و اندیشه دانست و گفت: بهترین ویژگی آثار نویسندگان و شاعران دنیا نگاهی جهانی همراه با استفاده از مولفه‌های بومی است.

وی درباره چند اثر از اعضای انجمن با مفهوم عاشورایی بیان کرد:«در شعر آیینی امروز نباید مستقیم به مضمون پرداخت بلکه باید از نشانه‌ها استفاده کرد و شعری که زیبا شروع شده پایان زیباتر و شایسته‌تری احتیاج خواهد داشت.»

شاعر ایلامی ادامه داد:«شعر گفتن با موضوع آشنا و شناخته شده روی لبه تیغ راه رفتن است و مخاطب در این نوع شعر منتظر یک حرف و کشف تازه از آن واقعه است. برای کشف جدید در شعر آیینی نیاز به عرق‌ریزان روح است تا تفسیر و تعبیر تازه و مختص به شاعر پدید آید.»

مهمان انجمن شعر کانون کرمان برای یکپارچگی شعر روایی و داستانی، فضای کلی و ساختمان شعر پیشنهاد داد:«وقتی از کلمات مدرن استفاده می‌کنید قافیه و ردیف نباید قدیمی باشد و برای مخاطب کم‌حوصله امروز باید بیشتر از ایجاز استفاده کرد. ایجاز یعنی بهترین استفاده از «کلمه» و انتخاب بهترین کلمه‌ای که ‌مسئولیت و کار چند کلمه یا جمله را انجام دهد که با تمرین و مطالعه به دست می‌آید و با خلاصه‌گویی فرق دارد.»

او افزود:«استفاده از واژه‌های امروزی و توجه به طبیعی بودن گفتار ضروری است و نباید اجازه داد وزن شعر بر ما سوار شود و شاعر را وادار کند کلمات ناخواسته را بکار ببرد. شاعر باید به وزن شعر مسلط باشد.»

رستم‌پور تاکید کرد: یک شعر خوب در چند دقیقه گفته می‌شود اما در طی چند روز یا ماه یا حتی سال در کوره ذهن بازنگری، اصلاح و صیقل داده می‌شود. گاهی باید به یک سوژه زمان داد تا به کمال برسد و نباید برای شکار آن عجله کرد و آن را نارس چید. شعر کاشتن است، کشتن نیست پس باید مانند بذری در ناخودآگاه ذهن کاشته شود و پرورش یابد و زمانی صرف کرد تا به بلوغ برسد.

محمدرضا رستم‌پور شاعر شش مجموعه شعر از جمله «نام دیگر نیامدن»، «از زبان زخم‌ها»، «ضیافت زخم» و «لانه ویز»، «خانم فنوباربیتال»، «یادگاری با پلنگ مرده» است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =