ویژه‌برنامه‌ی مجازی «سبز باشی ای وطن» در کانون سمنان

ویژه‌برنامه‌ی «سبز باشی ای وطن» هم‌زمان با چهلمین‌سال گرامی‌داشت هفته‌ی دفاع مقدس با هم‌کاری مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و واحد ادبیات و تاریخ حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هم‌زمان با چهلمین‌سال گرامی‌داشت هفته‌ی دفاع مقدس، ویژه‌برنامه‌ی «سبز باشی ای وطن» به‌همت مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هم‌کاری واحد ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان روز پنج‌شنبه سوم مهرماه ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

در این برنامه که علاوه بر نبی‌اله خدابخشی مدیرکل، فروهر معدنی معاون فرهنگی، جمعی از کارشناسان، مربیان و اعضای نوجوان انجمن ادبی آفرینش کانون استان سمنان، عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور، رضا میربابا مدیر کارگروه شعر، داستان و خاطره دفاع مقدس و مدیر روابط‌عمومی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور و فاطمه مصطفوی‌فر مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس استان حضور داشتند درخصوص نقش کودکان و نوجوانان در مستندسازی ادبیات پایداری، بحث و گفت‌وگو شد.

مدیرکل کانون استان سمنان ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای جنگ تحمیلی و قدردانی از ایثارگران و جانبازان که «شهدای زنده» نام گرفته‌اند، از زنده نگه‌داشتن فرهنگ و تمدن ایران‌زمین در قالب شعر و داستان توسط نوجوان و جوانان علاقه‌مند، ابراز خرسندی کرد و ایجاد فضای معنوی و پرخاطره برای مخاطبان نوجوان و علاقه‌مندان به ادبیات دفاع مقدس از سوی کارشناسان و مجریان این ویژه‌برنامه را شایسته تقدیر دانست.

خدابخشی در ادامه سخنانش از برگزاری برنامه‌های این‌چنینی به‌عنوان تلنگری یاد کرد تا هر فرد در هر سن و جایگاهی که قرار دارد دِین خود را در عرصه‌های گوناگون این مرز و بوم به شهدا ادا کند.

حوزهی کودک و نوجوان نیازمند ارتباط تصویری است

مدیر کارگروه شعر، داستان و خاطره دفاع مقدس کشور ضمن قدردانی از هم‌کاری شایسته کانون پرورش فکری و تلاش این‌مجموعه در گردآوری آثار اعضا و مربیان و چاپ و انتشار آن در قالب کتاب بر آشنایی بیش‌تر مخاطبان کودک و نوجوان با تاریخ دفاع مقدس با هم‌کاری سایر نهادهای فرهنگی به‌ویژه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی تأکید کرد.

میربابا در  ادامه افزود: ارتباط در حوزه‌ی کودک و نوجوان جدای از ارتباط مفهومی و معنایی نیازمند ارتباط تصویری است و به‌عنوان نمونه، موزه‌های دفاع مقدس، فیلم‌های حوزه‌ی دفاع مقدس و هم‌چنین روایت‌گری در این‌حوزه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان این‌که نقش بی‌بدیل ادبیات کودک و نوجوان در مستندسازی ادبیات دفاع مقدس را می‌توان در موضوعات متفاوتی مورد بررسی قرار داد، گفت: از زاویه نمادپردازی و استفاده از نقش‌مایه‌های نمادین، هنری‌ترین شگرد برای به تصویر کشیدن مفاهیم دفاع مقدس، استفاده بجا و منطقی از نمایه‌ها در ادبیات کودک و نوجوان و تصویرگری‌های مناسب با توجه به ارتباط معنایی و واژه‌ای در این حوزه است.

نسل آینده، نسلی مقاوم، مستقل و بی نیاز از هرچه بیگانه است

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور نیز ضمن قدردانی از مجموعه کانون پرورش فکری و واحد ادبیات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان به بیان خاطره کوتاهی از عملیات کربلای ۵ پرداخت.

بایرامی در ادامه سخنانش، نسل آینده را نسلی مقاوم، مستقل و بی نیاز از هرچه بیگانه دانست و گفت: بهترین نمونه عملی آن، فرزندان شهدا، خانواده شهدا و مقاومت مثال‌زدنی این بزرگواران است.

گفتنی است؛ بازدید مجازی از پارک‌موزه دفاع مقدس استان سمنان، معرفی دو عنوان کتاب «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» نوشته‌ی جمشید خانیان و رمان «هستی» نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده با موضوع ادبیات پایداری، «پخش کلیپ‌های کوتاه اعضا و مربیان در قالب خاطره‌گویی، خوانش شعر و متن ادبی، برگزاری مسابقه مجازی در قالب شعر کوتاه یا متن ادبی با موضوع پایداری و دفاع مقدس با استفاده از کلمات «وطن»، «دفاع»، «دوست»، «خاکریز»، «میدان»، «تانک»، «گل»، «دشت» و «خمپاره» از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =