بررسی ویژگی‌های روایت قصه‌های جنگ در انجمن قصه کانون سمنان

چرایی و چگونگی روایت قصه‌های دفاع مقدس از سوی مربیان و اعضای نوجوان انجمن مجازی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سکینه پارسا کارشناس فرهنگی و نماینده انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری جلسه‌ی مجازی انجمن قصه‌گویی با موضوع «بررسی ویژگی‌های روایت قصه‌های دفاع مقدس»، خبر داد و گفت: در این جلسه که صبح یک‌شنبه ششم مهرماه ۱۳۹۹ هم‌زمان با چهلمین‌سال گرامی‌داشت هفته‌ی دفاع مقدس در بستر فضای مجازی و پیام‌رسان واتساپ برگزار شد مربیان و اعضای نوجوان انجمن با چرایی و چیستی قصه‌های دفاع مقدس و چگونگی بیان این قصه‌ها آشنا شدند.

نماینده انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان اظهار داشت: قصه‌های دفاع مقدس از سوی قصه‌گو در دو مقوله‌ی «دغدغه‌ی حفظ ارزش‌های دفاع مقدس» و «دغدغه‌ی بیان ارزش‌های دفاع مقدس به زبان قصه» قابل بررسی است.

پارسا در ادامه با اشاره به این‌که دغدغه‌های قصه‌گویی برای دفاع مقدس، بیان قصه به‌منظور روایت ارزش‌ها و آرمان‌های دفاع مقدس است، افزود: هدف قصه‌گو در واقع انتقال مفاهیم و ارزش‌های انسانی، اخلاقی، تاریخی، ویژگی‌های قومی، آداب و رسوم و همه‌ی آنچه که دارای مضامین انسانی است و از آنجا که قصه‌گفتن و قصه‌ گوش‌دادن در فطرت و ذات آدمی نهفته شده، قصه‌گو بایست به مطالبی بپردازد که با ذات او هماهنگ است.

وی در بخش دیگر سخنانش تأکید کرد: دفاع از میهن، میهن‌پرستی، آزادی‌خواهی، دفاع از آب و خاک، رشادت‌ها، شجاعت‌ها و... که در فرهنگ ما ریشه دارد و در ادبیات کهن نیز بسیار به آن پرداخته شده جزء ویژگی‌های نژادی است.

پارسا، پرداختن به موضوع دفاع مقدس را یکی از دغدغه‌های قصه‌گویان این‌حوزه، عنوان و خاطرنشان کرد: گام اول در قصه‌گویی با هر موضوعی، انتخاب متن یا داستان و تبدیل آن به قصه است.

نماینده انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان با اشاره به واقع‌گرایانه‌بودن بیش‌تر متن‌ها و داستان‌ها تصریح کرد: آنچه که از متن‌ها در قالب خاطره، زندگینامه و حتی وجود رزمندگان به‌جا مانده از دوران جنگ و... در دسترس است هنوز برای قصه‌گویی مناسب‌سازی نشده‌اند.

وی با تأکید بر وجود منابع ارزشمند و مؤثر در حوزه‌ی دفاع مقدس گفت: هنوز بیش‌تر این منابع به قصه، تبدیل و پرداخت نشده و آنچه که به‌عنوان یک قصه‌گو بایست تلاش شود مناسب‌سازی متن‌های موجود است.

پارسا در ادامه افزود: بیش‌تر قصه‌گویان و راویان جنگ در بیان و روایت قصه‌های خود به موضوعِ جنگ نمی‌پردازند؛ بلکه به ایستادگی، مقاومت، رشادت و دفاع، اشاره دارند.

نماینده انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان با بیان این‌که در قصه‌ی دفاع مقدس قرار نیست از متدهای جدید و خارج از حوزه‌ی قصه استفاده کنیم، گفت: قصه‌گو بایست تمام متدهای قصه‌گویی‌ را برای روایت قصه با موضوع دفاع مقدس لحاظ کند که اولین آن، مخاطب‌شناسی است و قصه‌گوی مخاطب‌شناس با مناسب‌سازی متن قصه به اجرای آن برای مخاطب خود می‌پردازد.

وی یادآور شد: قصه‌گو در قصه‌گویی اجازه دارد که تخیل را وارد قصه کند و با حادثه‌آفرینی و تلفیق چند متن، قصه را برای مخاطب خود جذاب و دلنشین سازد.

پارسا در پایان با تأکید بر پرداخت قصه و کارگردانی آن به‌عنوان نکته‌ای مهم و مؤثر در قصه‌گویی با موضوع دفاع مقدس، گفت: هر قصه بایست دارای یک مقدمه‌ی ملموس و قابل درک باشد و هر قصه‌گو نیز با توان خود ابتدا متن را درونی‌سازی و سپس به بیان آن بپردازد.

گفتنی است؛ در بخشی از این جلسه، مربیان و اعضای نوجوان انجمن در قالب تمرین عملی به نقد قصه‌ی یکی از قصه‌گویان با موضوع دفاع مقدس پرداختند و از سوی نماینده انجمن قصه به سؤال‌های آن‌ها پاسخ داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =