کد خبر: 300128
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
بازدید 127
هیچ فضیلتی بالاتر از تربیت کودکان نیست

سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در هفته‌ی ملی کودک گفت: هیچ فضیلتی بالاتر از تربیت کودکان نیست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، سعیدرضا کامرانی گفت: روزگار کودکی می‌تواند مهم‌ترین و طلایی‌ترین دوران عمر هر فرد را برای هر انسانی رقم بزند تا جایی که معمولا چهارچوب شخصیت هر فرد را همین دوران، شکل می‌دهد و تربیت و تجربیات این دوران، شالوده و زیر بنای زندگی و آینده هر فردی را به وجود می‌آورد. انسان در زمان کودکی، مواردی از جمله، رشد شخصیت، خلاقیت، اعتماد به نفس، تعامل با دیگران، روحیه‌ی پرسش‌گری، شکوفایی، کنجکاوی و در نهایت هدف‌مند بودن را تمرین و تجربه می‌کند.

در این دوران که با بحران ویروس کرونا مواجهیم، جشنواره‌ها، همایش‌ها و برنامه‌هایی که در فضای مجازی و با محوریت «کودک» برگزار می‌شود، می‌تواند تذکری باشد به نیازها و علائق کودکان تا مسؤولین و متولیان به این مساله مهم حساس شوند و در این راه با در نظر گرفتن نیازهای فردی، اجتماعی، بهداشتی، روانی، ایمنی، آموزشی، پرورشی، تغذیه‌ای و حقوقی، بیش از پیش در خدمت کودکان  باشند و در این میان، کودکان معلول با نیازهای ویژه را هم فراموش نکنند.

سرپرست کانون فارس در ادامه گفت:کودکان به عنوان مهم‌ترین افراد جامعه باید به صورت ویژه، مورد توجه مسؤولین، اجتماع و خانواده‌های خود باشند تا خود و دیگران، بتوانند از حقوق آنان دفاع کنند. البته کودکان در کشور ما از وضعیت نسبتا خوبی برخوردارند ولی این به آن معنی نیست که ما برای آنان مدینه فاضله‌ای را مهیا کرده باشیم و بی‌تردید برای رسیدن به وضعیت مطلوب که شایسته‌ی شأن و منزلت آنان باشد، هنوز فاصله زیادی داریم.

به گفته‌ی کامرانی، بر اساس پیمان‌نامه‌ی حقوق کودک، کودکان حق دارند که در امور مربوط به خود، مشارکت کنند و جامعه بایستی به سطحی از فرهنگ برسد که حقوق کودکان را بیش از پیش به رسمیت بشناسد و آنان را به عنوان شهروند درجه یک به حساب آورد. امروزه در دنیا، حقوق بسیاری از کودکان، حتی از طرف آشنایان و خانواده‌هایشان نادیده گرفته می‌شود.

 وجود کودکان کار، عدم برخورداری کودکان از بسیاری از نیازهایشان، تبعیض، آزار، تحقیر کردن، تغذیه‌ی ناسالم و ناکافی و... همه نشان‌گر تضییع حقوق کودکان است. هرچند در مسأله کودک آزاری، آمار و ارقام دقیقی در دسترس نیست، لیکن با توجه به تماس‌ها و شکایت‌های مکرر به شماره تلفن همگانی ۱۲۳ بهزیستی و مراجعات حضوری و پرونده‌ها در مراکز قضایی، می‌توان اظهار نظر کرد که کودک‌آزاری در زمینه‌های جسمی، جنسی، عاطفی و روحی – روانی، بسیار گزارش می‌شود که این موارد با توجه به آموزه‌های دینی، انسانی، قابل قبول و شایسته نیست.

کامرانی در ادامه به زندگی آپارتمان‌نشینی اشاره کرد و گفت: زندگی آپارتمان‌نشینی و فضاهای محدود و کوچک آن، محدودیت‌هایی را به‌وجود آورده که بچه‌ها نمی‌توانند شرایط کودکی خود را بروز دهند و در ابراز شادی، جنب و جوش و تحرک داشتن، محدود هستند و همچنین، عدم توزیع امکانات عادلانه در نقاط مختلف شهرها و روستاها هم این مسأله را تشدید کرده است.

 سرپرست اداره کل کانون فارس در پایان گفت: ما به این باور رسیده‌ایم که هیچ فضیلتی بالاتر از تربیت کودکان نیست و در این راستا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول سال با  ۴۱ مرکز ثابت، ۸  مرکز سیار، ۵  مرکز پستی و ۴۰ شعبه کانون زبان ایران در سراسر استان فارس و با انجام بیش از ۶۰  فعالیت و مأموریت در خدمت کودکان و نوجوانان است و مفتخر است که با مربیان مجرب و متخصص با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی و در نظر گرفتن نیازهای مخاطبانش و تأکید بر آموزه‌های ایرانی - اسلامی در خدمت کودکان و نوجوانان باشد.

برنامه‌های هفته ملی کودک امسال از روز ۱۲ تا ۱۷ مهر با شعار «آینده را باید ساخت» و با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =