جلسه کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل

هم‌زمان با هفته ملی کودک، جلسه کارگروه پایش و ارزیابی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اردبیل با حضور اعضا، پیش از ظهر روز دوشنبه ۱۵ مهرماه در اداره کل کانون پرورش فکری استان تشکیل شد و حاضران با موضوع «تبیین حقوق کودک» تبادل‌نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در ابتدای این جلسه زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل، یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها را تبیین حقوق کودکان عنوان کرده و افزود: اگر کودکان با حقوق خود آشنا شوند و ببینند که این حقوق، در ابتدا توسط والدین و بزرگان جامعه رعایت می‌شود، به‌نوبه خود به حقوق دیگران احترام گذاشته و دنیایی که توسط آنان ساخته می‌شود، بی‌شک دنیایی قانون‌مندتر و انسانی‌تر خواهد بود.

احدزاده با اشاره به وظایف مشترک والدین و دولت‌ها به‌ویژه نهادهای آموزشی و فرهنگی در راستای تحقق حقوق کودکان، گفت: کمک به فرآیند قانون‌مندشدن آن‌ها و آشنایی با قوانین پیمان‌نامه‌ی حقوق کودک، ازجمله ماده ۲۸، که به نوع آموزش کودکان و حق برخورداری از آن اشاره می‌کند، باید به رشد شخصیت، استعدادها و توانایی‌های جسمانی و ذهنی کودک و تا حد امکان، آموزش توانایی تجزیه‌وتحلیل، استدلال و تفکر مستقل آن‌ها توجه شود.

وی در ارتباط باکیفیت این آموزش‌ها نیز خاطرنشان کرد:آموزش کودکان، باید آن‌ها را برای زندگی در جهانی پرچالش آماده سازد و تجارب ناشی از نظام‌های آموزشی کودکان باید در فرآیند شهروندسازی، ایجاد تغییرات موردنیاز در بینش و طرز تفکر آن‌ها از حال و آینده را موجب شود، چراکه فرآیند یادگیری متفاوت از دهه‌ها و سده‌های قبلی بوده و باید موجب تغییرات اساسی در فرد شود.

مدیرکل کانون استان گفت: شهروند توسعه‌یافته فردا، محصول نظام‌های آموزشی و فرهنگی امروزی است و رسالت چنین تربیتی، کاری خطیر و پرمسئولیت بوده و تربیت افراد کاوشگر، خلاق، مبتکر و دارای رشد کافی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، عاطفی، اخلاقی و معنوی هدف عمده این فرآیند سیستمی است.

وی ضمن اشاره به تعریف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) از کودک که هر فرد زیر ۱۸ سال را شامل می‌شود، اضافه کرد: نهاد مؤثری مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این گروه سنی از شهروندان را تحت پوشش قرار داده و همه کودکان مدرسه رو می‌توانند از خدمات این نهاد فرهنگی بهره‌مند شوند و از بالندگی شخصیتی و کسب مهارت‌های لازم برخوردار شوند.

این مدیر فرهنگی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی نظام آموزش و تربیتی یک کشور و تمهید مقدمات توسعه، میزان موفقیت آن در فرآیند شهروندسازی است و اگر دیروز هدف آموزش‌وپرورش؛ دستیابی به مهارت خواندن، نوشتن و محاسبه کردن بود، اما امروزه افزون بر مهارت‌های فوق، نیازهای جدید در قالب کسب مهارت‌های زیستن، حل مسئله در موقعیت‌های مختلف، چگونگی مواجه با چالش‌های هزاره سوم، بالأخص در فرآیند خوب زندگی کردن است.

در این نشست احمد ناصری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل با گرامیداشت هفته ملی کودک و همچنین روز جهانی معلم، پیشاپیش فرارسیدن اربعین حسینی را تسلیت گفته و در راستای کارگروه آموزش‌واطلاع‌رسانی که بر عهده‌ی اداره کل آموزش‌وپرورش استان است به سخنرانی پرداخت.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان عنوان کرد: آینده کشور مرهون توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی این قشر یعنی دانش‌آموزان عزیز است.

ناصری با اشاره به آمادگی تحصیلی برای ورود بچه‌ها به پیش‌دبستانی و مرحله‌ی ابتدایی، گفت که اولی اختیاری بوده ولی ورود به مقطع ابتدایی اجباری است و برای تمام ۲۳ هزار دانش‌آموز اول دبستان، پرونده خدمات سلامت تشکیل‌شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان به کودکان عشایری که دائماً خانواده‌هایشان در حال کوچ هستند نیز اشاره‌کرده و افزود: اجازه ندادیم که بچه‌های آنان از تحصیل بازبمانند و در ۸ شهرستان استان، جمعیت دانش‌آموز عشایری کاملاً تحت کنترل بوده و همچنان آماده آموزش هستند.

او در مورد آمار و ارقام دانش‌آموزی دوره آموزش ابتدایی نیز خاطرنشان کرد: پوشش تحصیلی صددرصدی بوده و برای مدارسی که امکان جابجایی مدرسه وجود ندارد، ردیف بودجه اختصاص داده‌شده است و پوشش تحصیلی مناسبی در مقاطع مختلف تحصیلی در اغلب شهرستان‌های استان را شاهد هستیم.

ناصری همچنین با اشاره به وضع فعلی شیوع ویروس کرونا در سطح استان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: حضور بچه‌ها در مدارس الزامی نبوده و خانواده‌ها در این خصوص تصمیم‌گیرنده هستند، اما باید اذعان کرد که تعلیم و تربیت بدون حضور بچه‌ها قابل جبران نبوده و اولویت آموزش‌وپرورش، حضور منظم دانش‌آموزان است و برنامه شاد، به‌نوعی دسترسی آسان برای آموزش آن‌ها است، اما بااین‌وجود روند حضور در مدارس استان نزولی و کاهشی است.

در ادامه‌ی جلسه، فریبا محمدلو، مدیرکل دفتر امور زنان‌وخانواده استانداری اردبیل با تبریک هفته ملی کودک، کسب رتبه اول ارزیابی عملکرد کانون استان اردبیل در کشور را نشان از برنامه‌ریزی موفق این دستگاه فرهنگی دانست.

وی با اشاره به اینکه تاکنون۴ کارگروه در این حوزه تشکیل‌شده است، با موضوع اهمیت آموزش کودکان و توجه ویژه به این حوزه در ایام کرونایی، سخنرانی کرد.

محمدلو بابیان اینکه کودکان کار هم سهمی از آموزش‌وپرورش دارند و رسیدگی به حقوق آن‌ها باید در اهم برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد، تأکید کرد: همکاری‌های سازنده و کاربردی نهادهای مرتبط در حوزه کودک باید در دستور کار این کنوانسیون قرار گیرد و مراجع خبررسانی‌ها، بالأخص میز خطابه نماز جمعه،‌ اقدامات انجام‌شده را به مردم و خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کرده و با آن‌ها در میان بگذارند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =