نجوم در آیات و روایات

اعضای انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی در هشتمین جلسه این انجمن ، با بررسی پدیده های نجومی که در قرآن و روایات به آن اشاره شده بیشتر به اسرار آسمان پی بردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان با ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی با تدریس «جمال الدین مجلل» کارشناس ارشد علم نجوم و از فعالین نجوم در شهرستان فردوس، هشتمین جلسه خود را به بررسی علم نجوم و پدیده های نجومی در آیات و روایات اختصاص داد تا نوجوانان  علاقه‌مند به  علم نجوم بیشتر از هر زمانی به رموز آفرینش آسمان پی ببرند.

جمال الدین مجلل در مقدمه صحبت خود گفت: در قرآن کریم ۷۵۰ آیه راجع به علوم طبیعی و تجربی از جمله خلقت زمین و آسمان و کوه و گیاهان و موجودات آمده است که از این میان حدود ۱۵۰ آیه آن راجع به نجوم و کیهان‌شناسی است و از آنجا که قرآن کریم، کتاب هدایت است و خداوند در قرآن کریم، بشر را مورد خطاب قرار داده، این آیات گاهی به صورت تمثیل، گاه به صورت تذکر و گاه به صورت سؤال مطالبی را مطرح می‌کند تا ذهن بشر را نسبت به خلقت کنجکاو کند.

مجلل در ادامه  آیاتی از سوره غافر و آیه ۳۰ سوره انبیاء را قرائت کرد و افزود: در این آیات خداوند به طور خلاصه به نظریه «بیگ بنگ» که توسط  یک فیزیک دان بلژیکی به نام جرج لمایتر و یک ریاضی‌دان روسی به نام الکساندر فریدمن مطرح شده و پذیرفته شده ترین نظریه در خصوص نحوه‌ی پیدایش و به وجود آمدن کیهان و جهان خلقت از نظر فیزیک دانان  و دانشمندان می باشد  تاکید کرده است.

وی در ادامه به سوالات اعضا در خصوص وجود صدا در فضا ، انبساط در عالم، حرکات زمین ، محافظت از زمین و ... با استناد به آیات قرآن پاسخ گفت.

گفتنی است به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جلسات این انجمن که مورد استقبال اعضا نیز قرار گرفته است به صورت ماهیانه در بستر فضای مجازی برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =