ویژگی‌های قصه گویی برای کودکان

انجمن قصه گویی کانون خراسان جنوبی همزمان با روز جهانی کودک با حضور سیده ملیحه قریشی‌زادگان قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های بین المللی قصه گویی کانون تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان با ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۹ انجمن قصه گویی کانون  شاخه استان خراسان جنوبی با حضور کارشناسان، مربیان و اعضای این انجمن چهاردهمین جلسه خود را با حضور سیده ملیحه قریشی‌زادگان مربی مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره یک شهرستان طبس و قصه گوی برگزیده در جشنواره های بین المللی قصه گویی برگزار کرد.

بر اساس این گزارش قریشی زادگان در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد، ویژگی‌های قصه گویی و چرایی  قصه گویی برای کودکان را تشریح کرد و گفت: قصه، قصه گو و مخاطب سه عامل اصلی فرآیند قصه گویی هستند که هر کدام از آنها به نوبه خود دارای ویژگی و جایگاه خاصی هستند و نقش مهم و ارزشمندی در فرآیند قصه گویی برای کودکان ایفا می کنند.

وی افزود: بچه ها در سراسر دنیا عاشق شنیدن قصه هستند و به دلیل حس همزاد پنداری قوی خود دوست دارند قصه‌هایی از شخصیت‌های مورد علاقه خود بشنوند و خود را در جایگاه آن شخصیت قرار دهند که از این موضوع به عنوان  یکی از دلایل مهم چرایی قصه گویی برای کودکان یاد می شود.

این هنرمند قصه‌گو تقویت حافظه‌ را نیز از دلایل قصه گویی برای کودکان دانست و ادامه داد: بیان غیر مستقیم مسایل آموزشی و گسترش دید کودکان، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، تقویت حافظه شنیداری، افزایش و پرورش حس خلاقیت از فواید این هنر است.

قریشی‌زادگان با بیان تجربیات خود در قصه‌گویی برای اعضا در مراکز افزود: برخی از اعضا در مهارت‌های ارتباطی با دیگران مشکل دارند که اگر در کودکی برطرف نشود در بزرگسالی نیز دامن‌گیر آن‌ها خواهد بود که می شود با استفاده از قصه گویی حس کنجکاوی و افزایش اعتماد به نفس و ارتباط با دیگران را در آنان تقویت کرد.

مدرس این نشست به ویژگی‌های قصه خوب برای مخاطبین و توجه به گروه‌های سنی در انتخاب قصه پرداخت و گفت: قصه گو باید تسلط کامل بر متن قصه و درک مناسبی از قصه داشته باشد تا بتواند تصویر سازی مناسبی در ذهن مخاطب داشته باشد.

وی توانایی ارتباط مناسب با مخاطب را از ویژگی‌های قصه گوی خوب دانست و اظهار داشت: زبان قصه‌گویی، استفاده از کلمات مناسب و جذاب و توجه به احساسات مخاطب از مواردی است که قصه گو باید به آن توجه داشته باشد.

گفتنی است انجمن قصه گویی کانون استان به منظور رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در بستر فضای مجازی با حضور پر رنگ مربیان و اعضای ارشد علاقه مند به قصه گویی برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =