سواد و سرمایه‌ی شناختی حوزه کودک و نوجوان ارتقا می‌یابد

به‌منظور ارتقای سواد و سرمایه‌ی شناختی جامعه‌ی کودک و نوجوان ایرانی با محوریت استفاده از سرگرمی، بازی‌ها، انیمیشن و کتاب، تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان کانون و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی امضا شد.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌نامه با هدف ارتقای سواد و سرمایه‌ی شناختی کودکان و نوجوانان ایرانی، ایجاد سازوکار ارزیابی تولیدات شناختی در حوزه‌ی سرگرمی، بازی، انیمیشن و کتاب، توسعه‌ی دانش طراحان، کارشناسان، مؤلفان و بازی‌سازان در زمینه‌ی پرورش شناختی و به‌کارگیری یافته‌های علوم‌شناختی در طراحی و تولید بازی، انیمیشن و تدوین کتاب به امضای معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.
بر اساس این تفاهم‌نامه کانون باید کمیته‌ی ارزیابی و اعتباربخشی سرگرمی‌ها و بازی‌های شناختی زیر نظر کارگروه سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون ایجاد و نشست‌های کمیته برای ارزیابی و صدور تأییدیه‌های مربوطه را برگزار کند
هم‌چنین زمینه‌ی به‌کارگیری یافته‌های علوم‌شناختی در طراحی و تولید سرگرمی، بازی، انیمیشن و تدوین کتاب را فراهم و کارگاه‌هایی برای آموزش علوم‌شناختی برای طراحان، کارشناسان، مؤلفان و بازی‌سازان برپا کند.
در همین حال، ایجاد ساز و کار ارایه‌ی محصولات شناختی کانون به هموطنان محروم و آسیب‌پذیر و برگزاری چالش‌های استارتاپی در سال در زمینه‌ی بازی‌های شناختی از وظایف کانون در تفاهم‌نامه همکاری با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
بر همین اساس ستاد نیز متعهد شده است مطابق با آیین‌نامه‌های معاونت علمی و ستاد علوم‌شناختی در زمینه‌های تشکیل کمیته‌ی ارزیابی و اعتباربخشی بازی‌های شناختی، برگزاری دوره‌ای نشست‌های کمیته‌ی یادشده و کارگاه‌های آموزش علوم‌شناختی برای طراحان، کارشناسان، مؤلفان و بازی‌سازان حمایت‌های لازم را انجام دهد.
هم‌چنین معرفی اعضای علمی کمیته در حوزه‌ی علوم‌شناختی، حمایت از طراحی و تولید سرگرمی، بازی، انیمیشن و تدوین کتاب‌های مرتبط با علوم‌شناختی، چالش‌های استارتاپی و ایجاد سازوکار ارائه محصولات شناختی کانون و اختصاص یارانه و حمایت‌های ممکن برای خرید محصولات برای هموطنان محروم و آسیب‌پذیر از دیگر تعهدات ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این تفاهم‌نامه است.
بر اساس این خبر آیین امضای این تفاهم‌نامه روز ۱۶ مهر هم‌زمان با روز جهانی کودک با حضور معاون تولید کانون و مدیران‌کل زیرمجموعه این معاونت و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی جمعی از مسوولان این ستاد در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.


 در این آیین مجید نیلی‌احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در سخنانی گفت: این ستاد از جمله نهادهایی است که دارای سند مصوب شورای انقلاب فرهنگی و در گروه الف اولویت‌های کشور است و قصد دارد بازی‌گران اصلی جامعه در حوزه‌های مختلف را با سیاست‌گذاری‌ها و حمایت‌های خود به‌سوی علوم شناختی پیش ببرد.
وی با بیان‌این‌که علوم شناختی بسیار گسترده است افزود: علوم شناختی می‌تواند بر کیفیت زندگی عامه مردم تاثیر داشته باشد و هدف این ستاد ارتقای سرمایه شناخت آحاد مردم جامعه است چرا که در جوامع دانش‌بنیان مهم‌ترین سرمایه، سرمایه ذهنی و فکری مردم است.
نیلی‌احمدآبادی در زمینه‌ی علوم شناختی کودکان و نوجوانان نیز خاطرنشان کرد: هرچه بتوانیم سرمایه شناختی بچه‌ها را افزایش دهیم سرعت رشد ذهنی، علمی و فرهنگی آن‌ها بالاتر می‌رود و آسیب‌های اجتماعی کشور کاهش پیدا می‌کند.
وی با بیان این‌که دغدغه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ممانعت از ایجاد شکاف اجتماعی است یادآور شد: باید تمرکزمان را بر ابزارهایی قرار دهیم که با کم‌ترین هزینه تمام اقشار جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند و امروز با توجه به نفوذ فن‌آوری‌هایی از قبیل گوشی‌های هوشمند و رایانه بازی‌ها می‌تواند بسیار در این زمینه تاثیرگذار باشد به شرطی که بر اساس چهارچوب‌های مشخص ارزیابی و تولید شود.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ادامه داد: سیاست این ستاد قرارگیری در کنار بازیگران اصلی کشور در حوزه‌های مختلف و حمایت از آن‌هاست وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگی این قشر جامعه می‌تواند به ما برای رسیدن به اهداف‌مان در این حوزه کمک کند.
محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون نیز در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های بخش‌تولید، مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار کانون گفت: در بخش‌های مختلف کانون ظرفیت‌های زیادی برای این همکاری وجود دارد و معاونت تولید نیز آمادگی‌های لازم برای این همکاری را دارد.
هم‌چنین مدیران‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای، اداره نظارت بر انتشارات، امور سینمایی و تئاتر و مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون نیز در این نشست در مورد زمینه‌های موجود برای همکاری بخش‌های تحت مدیریت خود مطالبی را بیان و پیشنهادها و نقطه‌نظرهای خود برای اجرای بهتر این تفاهم‌نامه را مطرح کردند.
تفاهم‌نامه همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۵ ماده تنظیم شده و مدت اعتبار اجرایی آن ۵ سال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =