ششمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد

کارشناس انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان کارگاهی با موضوع «روایت‌گری عکس» و رابطه‌ی عکس و ادبیات را برای هنرآموزان برگزار کرد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، ششمین نشست مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در ادامه‌ی برگزاری نشست‌های تخصصی انجمن عکاسان نوجوان، کارشناس این انجمن، کارگاه مجازی خود را با پرسشی در خصوص روایت یک داستان توسط عکس آغاز کرد و از حاضران خواست نظر خود را در مورد این نکته که آیا یک عکس می‌تواند به تنهایی یک داستان را روایت کند، بیان کنند.

ریحانه سادات هاشمیان پس از آگاهی از نظرهای اعضای انجمن، که نشان از شناخت نسبی آنان از این موضوع داشت، گفت: جمله‌هایی که در کنار عکس‌ها نوشته می‌شود، شرح‌هایی که در کنار کاریکاتورها می‌آید، عکس‌های روزنامه‌ها و... همه بیانگر وجود این ارتباط هستند.

کارشناس هنری کانون خراسان جنوبی هم‌چنین عنوان کرد: روایت‌گری در عکس به دو قسمت تقسیم می‌شود که بخش نخست آن مربوط به عکس‌هایی است که متنی در کنار آنها نوشته می‌شود و به بیننده در انتقال مفهوم کمک می‌کند و بخش دوم آن عکس‌هایی است که خود روایت‌گر هستند و به شرح نیاز ندارند که می‌تواند به صورت مجموعه و یا یک قطعه عکس باشد و این بخش نیاز به تمرین فراوان دارد.

وی در ادامه نخستین گام در رسیدن به این توانایی را در گرو بالابردن دانش در دو هنر عکاسی و ادبیات دانست و افزود: پس از افزایش اطلاعات در این زمینه در بخش عملی نیز با تمرین می‌توان گام دیگری برای دستیابی به این تکنیک برداشت.

هاشمیان سپس از هنرآموزان خواست به انتخاب خود چند عکس را پیش روی خود قرار دهند و در مورد هرکدام از عکس‌ها سه واژه که به ذهن‌شان می‌رسد بنویسند و در ادامه از این واژه‌ها در سه جمله استفاده کنند که حاصل این تمرین می‌تواند به مهارت آنان در روایت‌گری عکس کمک کند.

وی سپس عکس‌های متعددی را در گروه به اشتراک گذاشت و از حاضران خواست در مورد این عکس‌ها نظر خود را بیان کنند و در ادامه با جمع‌بندی تفسیر آنان، دریچه‌ی دیگری از نگاه کردن دقیق به عکس را برای اعضا بیان کرد.

بخش پایانی این کارگاه هنری مربوط به تاثیر رنگ در عکس بود که در این بخش نیز هاشمیان با بیان این نکته که سیاه و سفید یا رنگی بودن عکس‌ها هم می‌تواند حس‌های گوناگونی را به بیننده القا کند؛ افزود: پس یک عکاس باید با این بخش مهم از عکاسی هم آشنا باشد.

کارشناس این کارگاه در پایان ضمن تفسیر چند عکس رنگی و سیاه و سفید، از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خواست به عنوان تمرین، حس خود را نسبت به رنگ‌ها بنویسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =