مربیان و مسوولان کانون مسوولیت بزرگی در زمینه انسان‌سازی دارند

حجت‌الاسلام ابوالفضل مرادی، سرپرست ستاد اقامه نماز استان البرز بر نقش اثر گذار مربیان و مسوولان کانون بر تربیت  کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون البرز،  دومین نشست شورای اقامه نماز کانون با حضور سرپرست ستاد اقامه نماز، کارشناسان این ستاد و مدیرکل، معاون و کارشناسان کانون برگزار شد .

در ابتدای این نشست و پس از قرائت قرآن توسط محمدرضا اوجاقی عضو نوجوان مرکز مجتمع کانون کرج،  قاسم سلیمانی، مدیر کل کانون البرز، ضمن خیرمقدم  به میهمانان، در سخنانی به معرفی مختصری از کانون  پرورش فکری کودکان  و نوجوانان پرداخته و به ماموریت‌های این سازمان  در خصوص غنی‌سازی اوقات فراغت و  کشف و پرورش استعدادهای کودکان بر مبنای آموزه‌های اسلامی و بر مبنای تعلیم و تربیت دینی و فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنر ی و ادبی و رویکرد فعالیت‌های کانون در سال های اخیر در دو حوزه توجه به نوجوان و تشکیل انجمن‌های تخصصی برای پایدارسازی اعضا و توجه ویژه به مناطق کم برخوردار، حاشیه‌نشین و روستایی  اشاره کرد.

این مقام مسوول با اشاره به حضور با علاقه و مشتاقانه‌ی اعضا در مراکز کانون،  نماز را ستون تربیت معرفی کرده و با اشاره به گسست نسل جدید با خانواده‌ها و کمرنگ شدن اعتقادات مدهبی این نسل، ابراز امیدواری کرد که کانون بتواند با بهره‌گیری از شیوه‌های غیر مستقیم و جذاب نقش مهمی در جهت تعلیم و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان ایفا کند و افزود ما در کانون اهمیت به فریضه‌ی نماز را وظیفه‌ی خود می‌دانیم و ابراز امیدواری کرد که با تعامل و مشارکت بیشتر کانون و ستاد اقامه‌ی نماز استان، با توجه به احصای صحیح شاخص‌های تعیین شده،  این فعالیت‌ها شکل بهتری به خود بگیرد.

فراهم کردن بستر فعالیت‌های پژوهشی و تعیین جدول زمانبندی برای فعالیت‌های اسلامی از دیگر نکاتی بود که توسط مدیرکل کانون استان مطرح شد .

مهری فلاح، معاون فرهنگی، اجرایی کانون نیز در سخنانی به اهم فعالیت‌های کانون به ویژه در استان البرز و فعالیت‌های ویژه‌ی حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و شیوه‌ی غیر مستقیم فعالیت‌ها اشاره کرده و آموزش «درست اندیشیدن» و « انسان خوب بودن» را هدف کلی فعالیت‌ها خواند و افزود  ما در کانون سعی داریم که در قالب فعالیت‌های جذاب و به صورت کاملا غیر مستقیم اعضای کودک و نوجوان را به تفکر و پژوهش سوق دهیم و درست اندیشیدن را به آنان بیاموزیم و با آموزش صحیح مهارت‌های زندگی به اعضا آن‌ها را درست تربیت کنیم و  در این راه مربیان ما سعی کرده‌اند تا با بهره‌گیری از تعالیم اسلامی و منابع موجود در کتابخانه فعالیت های جذابی را در قالب‌های نو و خلاق طراحی و اجرا کرده و بستر رشد را برای کودکان  و نوجوانان فراهم کنند.

معاون کانون البرز  به توان و امکانات کانون در حوزه های مختلف و  نمونه‌های مستندی از فعالیت‌های اجرا شده و همکاری و مشارکت فرهنگی با سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط با کودک و نوجوان  در حوزه‌ی آموزش مفاهیم اسلامی از جمله نماز، برگزاری جشن‌های تکلیف در سال های گذشته، تولید محتوای خلاق مربیان برای بیان مفاهیم کتاب های درسی حوزه‌ی معارف اسلامی،  اشاره کرده و گزارشی از اهم این فعالیت‌ها را به صورت مکتوب ارایه داد .

فریبا فروزانفر، مربی فرهنگی مرکز مجتمع کانون کرج و دبیر شورای اقامه نماز کانون نیز به عنوان رابط کانون و ستاد اقامه نماز در سخنانی گزارش کوتاهی از عملکرد این سازمان در سال  ۱۳۹۸در حوزه نماز و برگزاری جلسه و مصوبات سال ۱۳۹۹ ارایه داده و با بیان نقاط قوت و ضعف، توضیحاتی را در حوزه  راهبردهای تبلیغی، ترویجی، مستندسازی، تولید محتوا ، راهبردهای آموزشی، پژوهشی و برگزاری نشست‌ها، دوره‌های آموزشی  و مسابقات تخصصی برای اعضا و همکاران و سوالات مختلف در این زمینه را  بیان کرد.

 طاهره گرمسیری، کارشناس فرهنگی کانون البرز نیز در سخنانی به فعالیت‌های اجرا شده در کانون استان البرز و برگزاری اردوهای مهارت زندگی  با محوریت تعلیم و تربیت اسلامی و برگزاری جشنواره های قصه‌گویی رضوی به عنوان نمونه فعالیت‌های مذهبی و اسلامی در کانون اشاره کرده و از شیوه آموزش غیر مستقیم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخن گفت.

سعید زیار، کارشناس نظارت، برنامه‌ریزی و ارزشیابی ستاد اقامه نماز استان نیز با پاسخ به سوالات مطرح شده توسط دبیر ستاد اقامه نماز کانون به چگونگی اجرای تفاهم نامه‌های ستاد اقامه نماز و ضرورت تولید فعالیت‌های بومی، ابتکاری برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ابراز امیدورای کرد که کانون با بهره‌گیری از ظرفیت حضور علاقه‌مندانه کودکان و نوجوانان و با توجه به تفاهم‌نامه‌های موجود، بتواند فعالیت‌های شاخصی را در حوزه نماز اجرا کند

علی حسن اصدقی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه‌ی نماز استان نیز به ظرفیت‌های موجود ستاد اقامه نماز و بنیاد مهدویت  و منابع مناسب اشاره کرد و شرایط موجود و لزوم توجه و بهره‌گیری از فضای مجازی را شرح داده و در خصوص چگونگی انجام هماهنگی و مشارکت اعضا و همکاران کانون در فعالیت‌ها، برنامه ها و مسابقات این ستاد سخن گفت.

حجت‌الاسلام ابوالفضل مرادی، سرپرست ستاد اقامه نماز کانون نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت تربیت انسان و انسان‌سازی به نقش بی بدیل مربیان و مسوولان کانون و سایر نهادها و سازمان‌ها اشاره کرده و ضمن بیان این نکته  که اساس دین مبین اسلام بر مبنای «تعقل» و«اندیشه» شکل گرفته است به اهمیت دوران کودکی در ساخته شدن زندگانی انسان ها اشاره کرد و افزود باید فعالیت‌های ما برای کودکان و نوجوانان به ویژه در زمینه‌های مذهبی مثل نماز، عفاف و حجاب و ... از قالب کلیشه‌ها خارج شده و با بهره‌گیری از فعالیت‌های نوین و  تفکر کودکان و نوجوانان آن‌ها را درست هدایت کنیم.

این مقام مسوول ادامه داد ما باید بدانیم چه خوراک فکری برای کودک و نوجوان نسل امروز تهیه می‌کنیم و با برگزاری کارگاه‌های نوین در حوزه‌های مختلف مانند نجوم و تغییر ادبیات و روان‌سازی  و تسهیل مسائل دینی برای کودکان و نوجوانان بتوانیم آن‌ها را به درستی راهنمایی کنیم که لازمه‌ی این توانایی آن است که خود مربی و آموزش دهنده قبل از متربی و آموزش گیرنده به معارف دین آگاهی کامل داشته باشد.

قاسم سلیمانی، مدیر کل کانون البرز در پایان ابراز امیدواری کرد که ارتباط مستمر کانون  و ستاد اقامه نماز استان، ثمرات زیادی برای کودکان و نوجوانان داشته باشد .

اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام مرادی و برگزاری نشست دوستانه با همکاران در نمازخانه‌ی کانون البرز،  پایان بخش این نشست بود که روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹، در محل کتابخانه ی نوجوان مرکز مجتمع کانون کرج، برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =