کد خبر: 300646
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
بازدید 293
مهم‌ترین ابزار سرودن، تخیل است

تازه‌ترین نشست ادبی انجمن «سروناز» با حضور زهرا پردل، کارشناس ادبی کانون سیستان و بلوچستان و اعضای هنرمند کانون فارس، روزسه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ در کانون فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، زهرا پردل در سیزدهمین نشست مجازی انجمن ادبی «سروناز» به ظرفیت بالای قالب چهار پاره در سرایش اشاره کرد و گفت: چهارپاره از جمله قالب‌هایی است که ظرفیت روایی بالایی دارد. در چهارپاره  معمولا شاعر در هر دو بیت، بخشی از مضمون مورد نظرش را بیان می‌کند در عین ‌حال که می‌کوشد ارتباط بین خرده مضامین و تصاویر(که تشکیل دهنده‌ی «مضمون اصلی» شعرند)  را حفظ کند.

انتخاب قالب‌های مناسب شعری، داشتن قوه تخیل قوی، نارسایی انتقال مضمون و احساس به مخاطب،حساسیت داشتن شاعر در انتخاب واژه‌ها، استفاده‌ی صحیح از افعال، نمود اندیشه در شعر، ارتباط عمودی مضامین، استفاده از ترکیب‌های شاعرانه، استفاده‌ی مناسب از آرایه‌هایی نظیر تشخیص، پارادوکس و تضاد،تلفیق عناصر شعری،خلق تصاویر زیبا و شاعرانه و استفاده از قالب‌ها و قافیه‌های مناسب از دیگر موضوعاتی بود که دراین نشست ادبی درباره‌ی آن‌ها صحبت شد.

کارشناس ادبی کانون سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنانش از اعضا خواست در انتخاب واژه‌ها حساس باشند و فقط برای پر کردن وزن از ترکیب‌ها استفاده نکنند. همان‌طور که یک جواهرساز با وسواس نگین‌ها را انتخاب می‌کند و در جای مناسب قرار می‌دهد، یک شاعر هم باید با وسواس کلمات را کنار هم بگذارد و بعد از خلق اثر، بارها و بارها آن را ویرایش کند.

پر دل،  داشتن قوه‌ی تخیل قوی را مهم‌ترین ابزار سرودن دانست و طبع‌آزمایی در قالب‌های مرده توسط اعضا را جرأت ادبی عنوان کرد.

او از صنعت تشخیص هم گفت: انسان‌پنداری اشیا و همراهی و همکاری آنها برای ساختن، در واقع مبین پیوند شاعر با اشیا است و تصویر خوشایندی را ایجاد می‌کند.

پردل اعضا را برای ورود به عرصه شعر طنز و مطالعه آثار طنز تشویق و کتاب‌های مربوط به این قالب را معرفی کرد.

این نشست ادبی با نقد و بررسی آثار اعضا ادامه یافت.

انجمن ادبی «سروناز»  با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری جلسات حضوری به‌صورت مجازی و با هدف توانمندسازی اعضا و مربیان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =