آشنایی با «نمایش خانگی» در انجمن نمایش کانون سمنان

مربیان و اعضای نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان با انواع نمایش عروسکی و چگونگی اجرای «نمایش در خانه»، آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، پنجمین جلسه‌ی مجازی مربیان و اعضای پسر و دختر نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با موضوع «نمایش در خانه» با دعوت از محسن اکرمی نویسنده، کارگردان، مدرس نمایش عروسکی و مربی فرهنگی و هنری کانون یزد، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۵ آبان‌ ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

راحله دانایی کارشناس مرکز آفرینش‌های هنری کانون استان سمنان اظهار داشت: اکرمی در ابتدای سخنانش به تعریف نمایش و تفاوت آن با تئاتر، پرداخت و گفت: نمایش، مجموعه صداها و حرکاتی است که در برابر تماشاگران به نمایش گذاشته می‌شود و البته می‌تواند موضوع خاصی هم نداشته باشد؛ مانند آواز خواندن یک دست‌فروش در کنار خیابان یا حرکت یک کارناوال شادی و...؛ اما تئاتر، روایت یک واقعه روی صحنه برای گروهی به‌عنوان تماشاگر است.

وی در ادامه افزود: برای تأکید بر یک موضوع از هنر نمایش استفاده می‌کنیم و در شرایط فعلی جامعه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌ها، نمایش خانگی می‌تواند یک هدیه زیبا و به یادماندنی برای تماشاگران ما باشد.

میهمان انجمن نمایش کانون استان سمنان یادآور شد: برای اجرای یک نمایش در خانه به تئاتر نزدیک می‌شویم؛ چون یک واقعه یا رویداد را برای تماشاگران خود که والدین، افراد خانواده، اقوام، دوستان و حتی عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها هستند به تماشا می‌گذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم در نمایش و هم در تئاتر به‌عنوان یک فعالیت دیداری و شنیداری نیاز به تماشاگر است و در واقع تماشاگر نقش اصلی را برای اجرای نمایش برعهده دارد.

اکرمی با معرفی شیوه‌ی «کِن آدامز» یا «ستون فقرات درام» با رویکرد «چطور یک داستان و یا ایده را به نمایش نزدیک کنیم؟»، اولین مرحله برای اجرای نمایش را انتخاب داستان یا ماجرای جذاب، طنز و مخاطب‌پسند، عنوان و تصریح کرد: در بین انواع شیوه‌های اجرای نمایش عروسکی، نمایش سایه‌ای، یک شیوه‌ی قدیمی، ساده و کاربردی در خانه است که می‌توان آن را با وسایل موجود، بدون نیاز به فضا و امکانات خیلی ویژه‌، اجرا کرد.

وی در ادامه با ارائه‌ی چند تصویر و فیلم کوتاه به‌منظور آشنایی بیش‌تر اعضای انجمن با روش «شادباکس» و چگونگی ساخت عروسک سایه‌ای، بیان داشت: عروسک‌ِ نمایشِ سایه‌ای، تخت و دو بُعدی است و با مقوای جعبه شیرینی و... به راحتی ساخته می‌شود و با توجه به این‌که عروسک‌های نمایش بایست قابلیت حرکت داشته باشد برای این حرکت نیاز به مفصل دارند.

میهمان انجمن نمایش کانون استان سمنان با بیان این‌که ساخت عروسک به خلاقیت عروسک‌ساز بستگی دارد، تأکید کرد: حُسن دیگر نمایش سایه‌ای، اجرای آن تنها توسط یک نفر است و نیاز به دکور، گروه نمایش و... ندارد.

اکرمی در پایان جلسه ضمن پاسخ به پرسش‌های اعضای انجمن نمایش، به وجود عروسک‌ها در همه‌جا اشاره کرد و از اعضا و مربیان خواست تا به اشیای موجود در خانه به‌ویژه وسایل آشپزخانه، میوه‌ها و... با دقت بیش‌تری نگاه کنند و با استفاده از خلاقیت خود به ساخت عروسک بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =