نشست اعضای کارگروه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در کانون سمنان

چهارمین جلسه‌ی اعضای کارگروه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی استان سمنان در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، چهارمین جلسه‌ی اعضای کارگروه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی این استان به میزبانی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد.

بر اساس این خبر، نظر به آغاز پنجمین دوره‌ی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی و ضرورت هماهنگی و برنامه‌ریزی مؤثر برای مشارکت حداکثری به‌منظور توسعه و ترویج مناسب این امر فرهنگی، اعضای کارگروه در این جلسه به بیان نظرها و پیشنهادهای خود در راستای دو موضوع «طرح خلاقانه‌ی کتابخانه نوجوانان» و «طرح باشگاه کودک و نوجوان» پرداختند.

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ضمن تأکید بر توجه به رفتار و آموزه‌های اخلاقی از تلاش خالصانه‌ی مدیرکل، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری در حوزه‌ی کودک و نوجوان، قدردانی و اظهار کرد: یکی از شاخص‌های فعالیت‌های هوشمندانه، تأثیرگذاری آن‌ است و بایست فعالیت‌ها در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی بازنگری شوند و فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی که جنبه‌ی شعاری و اطلاع‌رسانی دارند کاهش داده و به فعالیت‌های معرفت‌افزایی و فعالیت‌هایی که تغییر نگرش را ایجاد می‌کنند، توجه بیش‌تری شود.

فلاح در ادامه با اشاره به برگزاری پنجمین دوره‌ی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با رویکرد فعالیت در فضاهای مجازی، یادآور شد: تشکیل این باشگاه بهانه‌ای برای افزایش سرانه‌ی مطالعه، توسعه‌ی فرهنگی و پیشرفت کشور جهان سوم است.

کانون پرورش فکری؛ مهم‌ترین و اثرگذارترین دستگاه فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان این‌که به کانون پرورش فکری و جنس کار مربیان این‌مجموعه دلبستگی خاصی دارد، کانون پرورش فکری را مهم‌ترین و اثرگذارترین دستگاه فرهنگی دانست که قشر تأثیرپذیر جامعه، مخاطب هدف این نهاد است.

فلاح در پایان سخنانش، کمک به افزایش سرانه‌ی مطالعه بین کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفت‌وگو و استدلال و مهارت در بحث، قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان با شرکت آنان در بحث‌های گروهی، تشویق کودکان و نوجوانان به خواندن همراه با درک مطلب و... را از اهداف این برنامه‌ی ملی، عنوان و تصریح کرد: دبیرخانه‌ی پایتخت کتاب، جنبه‌ی هماهنگ‌کننده و تسهیل‌گری را فراهم کند و برای محقق‌شدن اهداف باشگاه کتاب‌خوانی نیز سایر نهادهای فرهنگی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان بازوان اصلی این کارگروه، هم‌کاری کنند.

کانون پرورش فکری، مکانی مقدس و جلوه‌ای از جلوه‌های خداست

رضا شمس‌خانی مدیر مؤسسه آرمان روشن و مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب در سمنان و هم‌چنین عضو پیشکسوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون را مکانی مقدس، جلوه‌ای از جلوه‌های خدا و محرابی برای  استجابت دعا برشمرد و گفت: اگر کسی حاجت و درخواستی از خدای خود داشته باشد با توسل به این مکان مقدس به نتیجه خواهد رسید برای این‌که محتوا و هدفش، انسان‌سازی و پرورش فکر است و پس از گذشت ۲۵ سال به عضویت خودم در این مکان افتخار و ابراز خرسندی می‌کنم که گام کوچکی در حوزه‌ی کتاب بردارم و نقش کوچک؛ اما مهمی در این حوزه ایفا کنم.

وی در ادامه با پخش مستند کوتاهی به پیشینه‌ی تاریخی شهر سمنان و ارزش دانشمندان و شاعران ایرانی چون ابن‌سینا و انوری و قیاس آن‌ها با نیوتن و گالیله پرداخت و تأکید کرد: هدف اصلی از در نظر گرفتن طرح پایتخت کتاب، آشتی مردم با کتاب و ساختن سرنوشت یک ملت است.

شمس‌خانی با اشاره به شعار شهرهای پایتخت کتاب مانند کاشان، اصفهان، اهواز و...، عنوان پیشنهادی برای شهر سمنان و مطالبی نیز درخصوص برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، اهداف و اقدامات طرح باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را بیان کرد.

مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب در سمنان تصریح کرد: در چهار دوره‌ی برگزاری این طرح در یک‌هزار و ۸۲۰ شهر و روستای کشور، نزدیک ۲۲ هزار باشگاه کتاب‌خوانی و ۳۳۵ هزار و ۹۷۸ عضو، فعال هستند.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی؛ بخش تخصصی در حوزه‌ی کودک و نوجوان

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای فرهنگ‌دوست و اهل کتاب، برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی را در راستای موضوع «سمنان؛ پایتخت کتاب»، بخش تخصصی در حوزه‌ی کودک و نوجوان، عنوان و اظهار کرد: فعالیت در عرصه‌ی کودک و نوجوان، عرصه‌ای مهم و پایه‌ای تلقی می‌شود که اثرات فعالیت‌های انجام‌شده در این‌حوزه، دارای ماندگاری است و در آینده نقش بسزایی دارد و در واقع این‌گونه فعالیت‌ها مخاطب را به‌سوی علم، آگاهی و رفتارمندی فرا می‌خواند.

وی در ادامه افزود: رفتارمندی به مفهوم سواد است و اگر ترویج کتاب و کتاب‌خوانی منتج به سواد نشود به هدف نهایی خود نخواهد رسید و منظور از این سواد هم مدارج تحصیلی نیست؛ بلکه افزایش آگاهی و تشخیص سره از ناسره است.

خدابخشی در پایان بر توجه کم‌تر به سواد و اهمیت بیش‌تر به مقوله‌ی رفتار به‌عنوان یک ارزش در جامعه، تأکید و تصریح کرد: بی‌تردید گسترش هم‌کاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و متولیان فرهنگ، خروجی مثبت و مؤثری برای مخاطبان کودک، نوجوان و حتی بزرگسال را موجب می‌شود.

گفتنی است؛ نمایندگانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه عمومی، بهزیستی، کانون فرهنگی‌هنری مساجد، کمیته امداد امام خمینی(ره) و هم‌چنین مؤسسه آرمان روشن، نشر خلاق و نماینده کتابفروشان، اعضای کارگروه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی استان سمنان را تشکیل می‌دهند و کارگاه‌های آموزشی این‌دوره به سه شکل مجازی، حضوری و بسته فرهنگی، برگزار و موضوعاتی مانند شیوه‌های تسهیل‌گری، شیوه‌های ترویج کتاب‌خوانی، مستندسازی و روش‌های اجرایی آن در فضاهای مجازی، شیوه‌های راه‌اندازی باشگاه‌ها و... ارائه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =