چگونگی بهره برداری از ابزارهای نوشتن برای همراه کردن خواننده با اثر

مدرس انجمن داستان کانون سیستان و بلوچستان: استفاده موثر و هوشمندانه از ابزارهای نوشتن همچون «قلاب‌هایی» است که خواننده را با اثر همراه می‌کند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، هفدهمین نشست انجمن داستان کانون استان، به صورت مجازی و با حضور اعضا، برگزار شد.

مدرس کارگاه در ابتدای سخنان خود با بیان اهمیت مطالعه و پژوهش برای یک نویسنده گفت: اگر نویسنده اطلاعات وسیعی داشته باشد می‌تواند به طرح‌های مختلف برای داستانش فکر کند و حوادث متفاوتی را در آن رقم بزند.

فرزانه رحمانی ابزارهای نوشتن، همچون توصیف‌ها، صحنه پردازی‌ها و نوع روایت، را «قلاب‌هایی» دانست که استفاده هوشمندانه و موثر از آنها می‌تواند خواننده را با اثر همراه کند.

مولف «جعبه خیال» به دنبال بیان ابزارهای نوشتن، داستان را شبیه «الماسی» دانست که نویسنده با توانایی‌های خود باید آن را تراش دهد که «شروع، انسجام و پایان خوب» دیگر فرصت‌هایی است که در اختیار او برای رسیدن به هدف قرار دارد.

کارشناس ادبی بخش مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، که سخنان خود را متناسب با آثار اعضا انتخاب کرده بود، سپس عنوان کرد: در داستان‌هایی که در منطقه‌ی خاصی اتفاق می‌افتد «جغرافیای داستان» و ترسیم مناسب و دقیق آن برای خواننده، یکی دیگر از ابزار نویسنده است که بهره گرفتن از آن می‌تواند خواننده را در فضای داستان قرار دهد و تا پایان راه نگه دارد.

نویسنده‌ی «روی زمین می‌مانم» سپس به انواع زمان در داستان اشاره کرد و گفت: طرح داستان و رویدادهای آن تعیین می‌کند که چه زمانی را برای آن انتخاب کنیم و این انتخاب، نقش مهمی در تاثیرگذاری اثر دارد.

وی زمان در داستان را شامل زمان تقویمی(که ما آن را به صورت دقیقه، ساعت، روز و ... می‌بینیم)، زمان حسی( که مختص حالت شخصیت داستان است و با در هم ریختگی زمان در ذهن او مرور می‌شود)  و زمان کیهانی(برای داستان‌های علمی- تخیلی) دانست.

رحمانی سپس به نویسندگان نوجوان کانون استان توصیه کرد که نخستین منتقد اثر، خودشان باشند و برای اینکار، پس از پایان داستان، چکیده‌ای از آن تهیه کنند زیرا این کار به آنها می‌گوید شخصیت کیست، کجاست، چه زمانی و چه حادثه‌ای از سرگذرانده است.

گفتنی است بخشی از این کارگاه نیز به نقد اعضا از آثار ارایه شده اختصاص داشت.

فرزانه رحمانی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و نویسنده است که تا کنون ۱۵ اثر از منتشر شده است و در طول سال‌های فعالیت خود در جشنواره‌ها و همایش‌ها رتبه‌های گوناگونی را کسب کرده که می‌توان به نفر اول همایش سراسری طنز سی قاف، برگزیده داستان در کنگره‌ی ملی شعر و داستان بندر عباس در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳، راه یافته به فهرست کتاب‌های لاکپشت پرنده در سال ۱۳۹۴ و رتبه دوم جشنواره‌ی ادبی- هنری باغ کودکی کانون پرورش فکری سال ۱۳۹۱ اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =