روایت گردآوردنده «قصه‌های مرغک» از ویژگی‌های این مجموعه

زهره پریرخ نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: پایه ادبیات باید از خردسالی و کودکی شروع شود تا کودک در دوره‌های بعدی میل و اشتیاق به کتاب‌خوانی پیدا کند.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گردآورنده مجموعه «قصه‌های مرغک» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح‌هایی در مورد چگونگی شکل‌گیری و ویژگی‌های این مجموعه کتاب ارایه کرد.
پریرخ گفت: تولید کتاب برای کودکان پیش‌دبستانی‌ از سال ۱۳۸۱ در انتشارات کانون پرورش فکری آغاز شده است. با تغییراتی که به تازگی در تقسیم‌بندی گروه سنی کتاب‌های کانون صورت گرفته است انتشار کتاب‌ در این مجموعه از مثبت صفر نیز آغاز می‌شود.
نویسنده کتاب «دستمال خال خالی» هم‌چنین یادآور شد: کتاب‌هایی که در قالب طرح «قصه‌های مرغک» در کانون منتشر می‌شود بیشتر به صورت تصویرخوانی است، اگر یک‌بار برای کودک خوانده شود پس از آن خود کودک می‌تواند از طریق روایت تصویری آن را بخواند و ارتباط برقرارکند.
وی با بیان این‌که کتاب مرغک به نوعی کتاب‌بازی است، خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای مهم کودک بازی است و در این آثار ویژگی‌ها و نیازهای خردسال از نظر روان‌شناسی و اثرشناختی مورد توجه قرار گرفته تا به گسترش عرصه‌ای که کودک در آن قرار گرفته است کمک کند.
نویسنده کتاب «یواش برو، یواش بیا» تصریح کرد: کتاب خوب برای کودکان و خردسالان اثری است که ارزش ادبی و تصویری داشته باشد و بتواند به نیازهای آن‌ها به شکل درست پاسخ دهد، ضمن آن که شناخت صحیح و مثبت خانواده‌ها از کودک خود می‌تواند در انتخاب کتاب مناسب به آن‌ها کمک کند.
پریرخ در ادامه در مورد گروه‌بندی‌های جدید کتاب‌های کانون اظهار داشت: موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که کتاب ممکن است یک نقطه شروع احتمالی، به‌عنوان مثال چهار سال باشد اما سقف آن لزومی ندارد که هفت سال شود یعنی وقتی می‌گوییم ۴+ به این معناست که تا ۹۹ سال هم می‌تواند از این اثر بهره بگیرد.
او در پایان گفت: در گروه‌بندی جدید تلاش کردیم سقف‌های تعیین شده گذشته را برداریم تا به نوعی کتاب رها شود و بتواند مخاطب بیشتری برای خود پیدا کند.

یادآوری می‌شود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون ۴۶ عنوان کتاب از مجموعه «قصه‌های مرغک» منتشر کرده است و ۱۱ عنوان دیگر نیز در مرحله تولید قرار دارد.
ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی از ۲۴ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۹ هم‌زمان با بیست‌وهشتمین دوره‌ی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =