ایجاد علاقه هدف اول ادبیات کودک است

شاعر کودک و نوجوان اولین هدف ادبیات کودک را ایجاد علاقه و لذت دانست که این مهم با بازی برای او به‌وجود می‌آید.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سعیده موسوی‌زاده با تاکید بر این موضوع گفت: به اعتقاد من کتابی برای خردسال و کودک مناسب است که زبان سالم و بازی داشته باشد و حس کنجکاوی و پرسش‌گری او را برانگیزد.
شاعر کتاب«آب و تاب» افزود: شعر کودک به صورت پنهانی و در لایه‌های زیرین خود مفاهیم، ارزش‌ها و نکته‌های اخلاقی را آموزش می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به برپایی نشست‌های نقد و بررسی «دوپنجره» در کانون خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت‌های اعضای کانون در این نشست‌ها در مورد کتاب «آب و تاب» شنیدم احساس کردم بچه‌ها ارتباط خوبی با شعرهای این کتاب برقرار کرده‌اند و شعرهایی که پرسشی است یا بازی پنهان در خود دارد را بیشتر دوست دارند.
موسوی‌زاده در مورد ویژگی‌های لازم برای انتخاب کتاب شعر برای کودکان نیز ابراز داشت: کسانی که از نظر فنی آشنایی کامل با شعر ندارند می‌توانند دست‌کم از لحاظ محتوایی اثر ابتدا خودشان بررسی و سپس برای فرزندشان انتخاب کنند.
او هم‌چنین در زمینه‌ی انتخاب کتاب مناسب برای کودکان از سوی خانواده‌ها اظهار داشت: امروزه با توجه به گستردگی فضای مجازی و اطلاعات موجود در آن شاید انتخاب یک اثر ساده‌تر از گذشته باشد، اما اگر کسی به این اطلاعات دسترسی ندارد فهرست‌هایی که از سوی نهادهای فرهنگی مانند کانون، شورای کتاب کودک، لاک‌پشت پرنده و... منتشر می‌شود می‌تواند به آن‌ها در انتخاب اثر مناسب برای کودک‌شان کمک کند.
شاعر کودک و نوجوان در پایان گفت: به نظر من جای نقد در ادبیات کودک را خالی است و اگر این مهم اتفاق بیفتد خانواده‌ها برای انتخاب یک اثر خوب مطمئن می‌شوند که کتاب خوانده شده و از نظر علمی و فنی مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =