ویژگی‌های کتاب‌های علمی برای کودکان و نوجوانان

علی خاکبازان مترجم مجموعه «علوم عصر حجری» ویژگی‌های کتاب‌های علمی مناسب برای کودکان و نوجوانان را در ویژه‌برنامه «کتاب‌نوش» بیان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «مواد»، «ساختمان‌ها و سازه‌ها»، «انرژی و حرکت» و «ماشین‌های ساده» عنوان کتاب‌های این مجموعه چهارجلدی است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مخاطبان بالای ۱۲ سال (نونگاه) به چاپ رسیده است.
فلیسیا لاو و جری بایلی مجموعه کتاب «علوم عصر حجری» را نوشته‌اند و مایک فیلیپس تصویرگری آن را انجام داده است.
خاکبازان در ویژه‌برنامه تلویزیونی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته کتاب با عنوان «کتاب‌نوش» گفت: این مجموعه‌ی داستان‌واره که مبانی و اصول خاصی را در حوزه‌های مختلف به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد، دو شخصیت دارد، پسر نابغه‌ی عصر حجری به نام لئو و گربه.
او گفت: لئو و گربه با هم کتاب را پیش می‌برند و راجع به مطالب کتاب با هم صحبت یا بازی می‌کنند و گاهی با هم درگیر می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود مطالب با سوال‌ها و جواب‌هایی که بین این دو رد و بدل می‌شود، به مخاطب آموزش داده شود.
مترجم کتاب «کاش یک برادر داشتم» گفت: در کتاب «مواد»، مفاهیم مختلفی در باره نقطه ذوب و احتراق، رنگ، رنگ دانه و چسب، باروت، لاستیک، دوربین عکاسی، استحکام و مقاومت نقطه ذوب و... بیان می‌شود و آزمایش‌هایی دارد که کمک می‌کند خواننده مفاهیم را درک کند.
به گفته این نویسنده، کتاب «ماشین‌های ساده» کارکرد وسایلی مانند چرخ سفال‌گری، غلطک، جرثقیل، قرقره‌ها، پیچ ارشمیدس، سکان و... را بیان کرده است.
او همچنین افزود: در کتاب «انرژی و حرکت» در مورد انرژی، مبدل‌های انرژی، چگونگی تبدیل انرژی به یکدیگر، انرژی شیمیایی، نیروی باد و... صحبت شده است.
خاکبازان گفت: «ساختمان‌ها و سازه‌ها» نیز راجع به زیرسازی و سطح، فشار کشش روی پل‌ها، پل‌های قوسی و مقاومتی که در برابر نیرو و فشار بار دارند، اسکلت‌بندی، آسمان‌خراش‌ها و جاده‌ها نکته‌هایی را به مخاطب می‌آموزد.
مترجم کتاب «شاه میداس و انگشتان جادویی» افزود: کتاب‌ها در تمام این موارد وارد مسایل تخصصی و جزیی نمی‌شوند، بلکه به زبان ساده نکته‌های کلی را عرضه می‌کنند تا برای مخاطب نوجوان خوشایند و دلپذیر باشد.
او با اشاره به این‌که کتاب‌های این اثر، علمیِ محض نیستند، افزود: با شگردهایی مثل کاردستی مخاطب را به‌طور مستقیم درگیر مطالب کتاب می‌کند و به صورت علمی و عینی به نوجوانان کمک می‌کند تا مبانی را یاد بگیرند.
خاکبازان یادآور شد: یکی از ویژگی‌های کتاب‌های علمی برای کودکان و نوجوانان تصاویر است که هر چه گویاتر و روشن‌تر باشد به فهماندن و القا مفاهیمی که نویسنده قصد داشته به مخاطب بفهماند، کمک می‌کند که این مجموعه از آن نیز بهره برده است.
این نویسنده در پاسخ به سوال اعظم بزرگی نویسنده و مجری این برنامه که کتاب‌های علمی مناسب چه ویژگی‌ها و معیارهایی باید داشته باشند و شاخصی که برای انتخاب کتاب علمی وجود دارد، چیست، گفت: ناشر خوب، مطالب به‌روز، زبان کتاب، تصاویر کتاب، بیان درست و قابل فهم بودن مطالب، از نکته‌های مهم برای انتخاب کتاب‌های علمی به شمار می‌رود.
یادآوری می‌شود هر یک از کتاب‌های ۳۶ صفحه‌ای مجموعه «علوم عصر حجری» که ۱۳هزار تومان قیمت دارند، دارای واژه‌نامه‌ای است که بچه‌ها را با کلمات و واژه‌های تازه و سختی که در کتاب به آن اشاره شده، آشنا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =