بررسی نقش عناصر داستان در انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان

اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در هفتمین‌جلسه‌ی مجازی با نقش عناصر داستان به‌ویژه «زمان»، «مکان» و «شخصیت» آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سمانه شجاعی مربی کارگاه نوشتن خلاق مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرخه، مهدی‌شهر و شهمیرزاد و هم‌چنین نماینده انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان از برگزاری هفتمین جلسه‌ی این انجمن با موضوع «عناصر داستان و بررسی نقش زمان، مکان و شخصیت» پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در بستر فضای مجازی خبر داد و گفت: پنج اثر اعضای نوجوان این انجمن از سوی سمیه آورند، شاعر، منتقد ادبی و کارشناس‌ مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان فارس، نقد و بررسی شد.

آورند، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی مربیان و اعضای نوجوان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان در نقد آثار اعضای انجمن بر توجه بیش‌تر آن‌ها به انتخاب موضوع، شخصیت، کلمات مناسب و دیالوگ‌نویسی در داستان تأکید کرد.

وی در ادامه افزود: توصیف‌ها در داستان کوتاه زیاد نباشد؛ چون داستان روال خطی به خود می‌گیرد و گره‌افکنی نیز ساده می‌شود و برای مخاطب جذابیت ندارد.

میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان اظهار داشت: داستانی که با دیالوگ‌ نوشته شود و پیش رود داستانی بسیار موفق خواهد بود؛ چون هم سرعت خوانش را در مخاطب سرعت می‌دهد و هم خواننده را هم‌راه می‌کند.

وی هم‌چنین یادآور شد: زاویه‌ی دید اول شخص برای داستان‌هایی انتخاب می‌شود که عمیقاً به احساسات شخص اول نفوذ پیدا کند تا شخصیت اصلی جای مانور داشته باشد.

خاصیت داستان طنز، داشتن لحن صمیمانه است

آورند، استفاده از واژه‌های داستانی را نکته‌ای مهم در داستان طنز، عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از خاصیت‌های داستان طنز، داشتن لحن صمیمانه است که این موضوع با انتخاب واژه‌ها اتفاق می‌افتد.

میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان با اشاره به آثار فرهاد حسن‌زاده نویسنده کودک و نوجوان بر استفاده‌ی به‌جا از طنز در لحن داستان، تأکید و اظهار کرد: زبان داستانی و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی در داستان طنز، مهم است و گره‌افکنی و گره‌گشایی باعث هیجان در داستان طنز می‌شود.

آورند با معرفی کتاب «اصول شکسته‌نویسی» بیان داشت: شکسته‌نویسی کمک می‌کند تا در کنار رویدادها، شخصیت‌ها، گره‌افکنی و گره‌گشایی، لحن طنز در واقع صمیمی‌تر شود و طنز بیش‌تر به دل مخاطب بنشیند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: عنوان یا نام داستان، شناسنامه‌ی آن است و در واقع عنوان بایست محتوای داستان را در خود، داشته باشد؛ اما آن را لو ندهد.

آورند در نقد اثر یکی از اعضای انجمن آفرینش کانون استان سمنان گفت: در داستان کوتاه این فرصت برای نویسنده وجود ندارد که از همه‌ی عناصر داستانی در اثرش استفاده کند و این موجب می‌شود تا اثر به خاطره بیش‌تر نزدیک شود پس بایست ریزبینانه جلو برویم و پایان داستان کوتاه نیز یا حجت را برای خواننده، تمام و غافلگیرش کند یا باز و به تصمیم مخاطب باشد.

داستان‌نویسی یک فرمول دارد

میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان با بیان این‌که توصیف و مقدمه جای زیادی در داستان کوتاه ندارند و توضیح کامل منطق داستان را بالا می‌برد، ژانر وحشت را جزو داستان‌های فانتزی و سورئال برشمرد و گفت: در داستان بومی، براساس باورهای عامیانه‌ی مردم هر منطقه، بایست از موجودات بومی استفاده کرد.

وی یادآور شد: داستان‌نویسی یک فرمول دارد و در ابتدا قبل از هر چیز بایست یک شخصیت داشته باشد پس از پیدایش و شکل‌گیری شخصیت، آن‌وقت اتفاق داستان، زمان، مکان، زاویه دید و همه‌ی عناصر داستان در کنار آن قرار می‌گیرد.

آورند در پایان سخنانش تصریح کرد: برای داستان نوشتن، بایست حرف برای گفتن باشد و چگونه حل کردن مشکل یا گره‌ی داستان که با توصیف و روایت به‌وجود می‌آید، اصل داستان است و پایان خوب داستان را باورپذیرتر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =