کهن الگوها و افسانه های ایرانی در انجمن مجازی قصه گویی کانون ایلام بررسی شد

در گرامیداشت جایگاه کتاب و کتاب خوانی ، انجمن مجازی قصه گویی کانون ایلام با حضور دکتر علی مراد خرمی پژوهشگر و مدرس قصه گویی و 128نفر ازاعضای انجمن قصه گویی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام  به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی ، انجمن مجازی قصه گویی کانون ایلام با حضور دکتر علی مراد خرمی پژوهشگر و مدرس قصه گویی و 128نفر ازاعضای انجمن قصه گویی برگزار شد.در این نشست که الهام دارابی رئیس مرکز ترویج و توسعه قصه های ایرانی  ،مدیرکل کانون استان،معاون فرهنگی،کارشناس مسئول و کارشناسان فرهنگی نیز حضور داشتند،کهن الگوها در افسانه های ایرانی مورد بحث قرار گرفت.مهمان نشست مجازی انجمن قصه گویی ابتدا به تعریف اسطوره از نگاه جمال میر صادقی نیز اشاره کرد که «اسطوره» را این گونه تعریف کرده است:«اسطوره، قصه ای است درباره ی خدایان و موجودات فوق طبیعی که ریشه ی اصلی آن ها اعتقادات دینی مردم قدیم است و خاستگاه و آغاز زندگی و معتقدات مذهبی و قدرت های مافوق طبیعی و اعمال قهرمان های آرمانی را بیان می کند. اسطوره حقیقت تاریخی ندارد و پدید آورندگان اصلی آنها ناشناخته اند. اسطوره کمتر جنبه اخلاقی دارد و از این نظر، از افسانه ها و حکایت ها متفاوت است. در اسطوره اغلب به مظاهر طبیعت و رویدادها و آفت های طبیعی شخصیت انسانی داده شده و برای آنها ماجراهایی آفریده شده است؛ مثلا در اساطیر ایرانی، آناهیتا ایزد بانوی جنگ و نگهدار آب است و ایزد تشتر نگهبان باران است.» علی مراد خرمی قصه گو و پژوهشگر در ادامه سه کتاب مفید را هم  معرفی کرد و از طریق پی دی اف به گروه ارسال شد از جمله کتاب های  الیاده، افسانه و واقعیت، قهرمان هزار چهره ، اسطوره نمادین بیانی.به اعتقاد دکتر علی مراد خرمی: آرکتایپ در علوم و هنرهای مختلف، از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، نمایشنامه نویسی، داستان نویسی و تحلیل اسطوره ها به کار می رود. طبیعتاً تعریف آرکتایپ در هر یک از این حوزه ها می تواند متفاوت باشد و مصداق ها و مثال های آرکتایپ در یک حوزه، الزاماً با حوزۀ دیگر یکسان نیست.

در حوزه روانشناسی، آرکتایپ یا کهن الگو عبارت است؛ تصاویر، الگوها و مدل هایی که از ناخودآگاه جمعی بیرون می آیند و در رؤیاها، اساطیر و افسانه ها ظاهر می شوند و در همه انسان ها طیفی از آن وجود و مشابهت دارد. ایشان به ریشه یابی این کلمه هم  اشاره کردند که  اساس کهن الگو ها از کجا به وجود آمده است.

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی ،هنری در سراسر استان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز چهار گروه مختلف سنی ( کودک دختر،کودک پسر،نوجوان دختر،نوجوان پسر) با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه بر آن  بیش از  هشت انجمن مجازی و 60 کارگاه مجازی  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری از مربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است

در فصل جاری پاییز امسال کانون ایلام علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت و سیار خود، هشت کارگاه تخصصی را نیز به صورت برخط و شهریه ای در حال اجرا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =