عادی‌سازی روابط با بینادلان، مهم‌ترین و بهترین طریقه ارتباط‌گیری با این گروه است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته بزرگداشت معلولان، میزبان زهرا طهماسبی آموزگار بینادل و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، در پی اجرای فعالیت‌های مختلف در فضای مجازی،  کانون استان همدان پانزدهم آذرماه میزبان آموزگار بینادل مدرسه حضرت موسی‌بن‌جعفر(علیه‌السلام) بود.
این نشست با موضوع «نحوه برخورد با کودکان و نوجوانان بینادل» در فضای واتس‌اپ برگزار شد.
در ابتدای این نشست، معصومه ابراهیمی‌هژیر معاون فرهنگی کانون استان، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمان برنامه و همکاران شرکت کننده، نحوه برخورد با کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه را بسیار مهم تلقی کرد و از حاضران خواست که در خلال برنامه سوال‌های خود را پیرامون این موضوع مطرح کنند.
سپس زهرا طهماسبی مطالب خود را با ارائه تعریف معلولیت از نظر بهداشت جهانی آغاز کرد و از نابینایان به دو دسته‌ی نابینای مطلق و کم‌بینا نام برد.
طهماسبی هم‌چنین به نحوه برخورد با این قشر از افراد اشاره کرد و یادآور شد، اولین شاخصی که باید در رابطه با افراد نابینا و کم‌بینا رعایت شود، عادی‌سازی برقراری روابط با آنهاست.
وی برخورد همراه با ترحم با این افراد را یکی از معضلات و آسیب‌های جامعه برشمرد و بیان داشت: متاسفانه مشاهده می‌شود که عزیزان نابینا به وسیله ترحم زیاد مردم، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند، پس باید توجه داشت که اگر محبتی هم انجام می‌پذیرد باید به صورت غیرمستقیم و مخفیانه باشد و حتی‌المقدور به زبان آورده نشود.
این آموزگار نابینا هم‌چنین نقش خانواده را درجهت پذیرش این افراد بسیارمهم ارزیابی کرد و گفت: در اولین مرحله، خانواده باید پذیرای این عزیزان باشد و به عنوان یک فرد عادی با آنها برخورد کند.
زهرا طهماسبی با ابراز تاسف از کمبود امکانات برای این قشر یادآور شد: متاسفانه کشور ما تا قبل از دوران ابتدایی هیچ آموزشی را برای این گروه در نظر نگرفته بود، ولی در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این امر اهتمام ورزیده و در بیشتر استان‌ها مراکز فرهنگی‌هنری خاصی را جهت استفاده عزیزان با نیازهای ویژه مهیا نموده است. لازم به ذکر است در خلال این نشست مربیان سوال‌های خود را ارائه و مهمان برنامه به آنها پاسخ داد.
گفتنی است این نشست به مدت ۹۰ دقیقه در فضای واتساپ ادامه داشت؛ اما به جهت استقبال همکاران مقرر شد گروه واتساپی «بر بال فرشتگان» که به همین منظور تشکیل شده بود به مدت یک هفته، جهت تبادل تجربه و ارائه مطالب بیشتر از طرف مدرس نشست ادامه داشته باشد.
‏در پایان یادآور می‌شود زهراطهماسبی آموزگار بینادل مدرسه نابینایان و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب، فوق لیسانس فلسفه و کلام اسلامی و دارای ۸ عنوان مقاله پژوهشی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =