اجرای کارگاه‌های برخط برای کودکان و نوجوانان

مجموعه کارگاه‌های برخط «حال خوش زندگی»«نجوم و اختر فیزیک» « داستان نویسی» در راستای شعار «آینده ساختنی است» طراحی و به صورت مجازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان برگزار می¬شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان زنجان، علیرضا نوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در گزارشی ابراز داشت: با شیوع بیماری کرونا و لزوم تعطیلی و دورکاری مراکز کانون، مجموعه از کارگاه‌های برخط «حال خوش زندگی» «نجوم و اختر فیزیک» « داستان نویسی» در راستای شعار «آینده ساختنی است» طراحی و به صورت مجازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان برگزار می­شود.

مدیر کل کانون زنجان در همین راستا مهارت خودباوری، مهارت شاد بودن، مهارت امیدوار بودن، مهارت جرأت‌مند بودن، مهارت برقراری و تثبیت روابط مثبت، مهارت هوش هیجانی، مهارت زندگی معنوی و مهارت خوش‌بینی را عنوان‌های هشت کارگاهِ «حال خوش زندگی» برشمرد و ابراز داشت: مجموعه کارگاه‌های برخط «حال خوش زندگی» در راستای شعار «آینده ساختنی است» با هدف تقویت توانمندی نوجوانان در مهارت‌های زندگی، بر پایه روانشناسیِ مثبت‌گرا طراحی شده است و فاطمه نظری مدرس دوره‌های «حال خوش زندگی» هستند که در حوزه روان‌شناسی و فرهنگی، سابقه کار با کودکان و نوجوانان را دارند.
نوری همچنین با بیان اینکه کارگاه «مهارت خودباوری» به نوجوان کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسد و با عوامل تأثیرگذار در خودباوری آشنا شود و با کمک فعالیت‌های متنوع، در عین واقع‌بینی، موفق شود خودباوری‌اش را افزایش دهد و نوجوانی که در کارگاه «مهارت شاد بودن» نیز شرکت می‌کند، می‌آموزد که به جای منتظر بودن، برای خوشحال کردن خود نقشه بکشد و برای عملی کردن نقشه‌هایش دست به کار شود. همچنین می‌آموزد که وقتی خوشحال شد چطور شادی‌اش را افزایش دهد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در کارگاه «مهارت امیدوار بودن»، نوجوانان یاد می‌گیرند که چگونه در هر شرایطی خونسردی خود را حفظ کنند و همواره به آینده امیدوار باشند. این ویژگی به آن‌ها کمک می‌کند تا در بحران‌ها و شرایط سخت امیدوار باشند و با تمرکز و دقت کافی راه موفقیت را ادامه دهند و در دوره «مهارت جرأت‌مند بودن» نیز نوجوانان با سبک‌های رفتاری آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چطور برای گرفتن حق خود رفتاری مؤدبانه، پیگیرانه و قاطعانه داشته باشند و با شیوه‌های رد کردن درخواست‌های نامعقول آشنا می‌شوند.
علیرضا نوری مدیر کل کانون به دوره «مهارت برقراری و تثبیت روابط مثبت» اشاره کرد و گفت: نوجوان یاد می‌گیرد چطور روابطش با دیگران را مدیریت کند و اگر دچار مشکل عدم برقراری ارتباط شد چگونه شروع کند که هم برای خودش و هم طرف مقابلش پیامدهای مثبت داشته باشد و نیز دوره «مهارت هوش هیجانی» به نوجوان کمک می‌کند تا با هیجان‌های خود آشنا و دوست شود و بتواند با آن‌ها به بهترین وجه کنار بیاید. همچنین یاد می‌گیرد هیجان‌های دیگران را هم تشخیص دهد و بر اساس نیازهای احساسی‌شان با آن‌ها رفتار کند.
نوجوانی که در کارگاه «مهارت زندگی معنوی» شرکت می‌کند، آموزش می‌بیند که برای آن که در سفر زندگی، مطمئن‌تر قدم بردارد به چه ابزار و ویژگی‌هایی نیاز دارد و با استفاده از فعالیت‌های مختلف، ایجاد و استفاده از این ویژگی‌ها را در عمل تمرین و آزمایش می‌کند و همچنین در کارگاه «مهارت خوش‌بینی» نوجوان یاد می‌گیرد چطور افکارش را آشکار کند و پیام‌هایی که به آن داده می‌شود را اصلاح کند تا اسیر دام بدبینی و فاجعه‌پنداری نشود. علاوه بر این می‌آموزد مسائل را به اجزای کوچکی تبدیل کند که موقت و قابل حل هستند.

علیرضا نوری در ادامه به گزارش برگزاری دوره نجوم و اخترفیزیک پیشرفته که توسط خانم دکتر لیدا اکبری مربی فرهنگی و مدرس نجوم و همچنین دستیار جوان مدیرکل است اشاره کرد و گفت: با گسترش روزافزون منابع آموزش علم نجوم در قالبهای مختلفی همچون مراکز تخصصی آموزش نجوم، رسانه های جمعی مانند تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و حتی تلفنهای همراه بصورت مستقیم و غیرمستقیم، بسیاری از افراد جامعه توانسته اند مفاهیم علم ستاره شناسی را اغلب بصورت پراکنده از این منابع دریافت کنند و مرکز علوم ونجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان نیز با هدف شناسایی استعدادهای نهفته در میان علاقه مندان علم نجوم و اخترفیزیک و آموزش منسجم مباحث عمومی و تخصصی نجوم اقدام به برگزاری دوره های نجوم برخط طی فصل های تابستان و پاییز در ایام خاص درگیری گروه های سنی مختلف با بیماری کرونا، کرده است.

مدیرکل کانون سرفصل های ترم اول این دوره آموزشی که ویژه گروه های سنی نوجوان و ارشد بود به دو بخش تقسیم کرد و بیان داشت: بخش اول شامل آشنایی با جایگاه انسان در کیهان، شناخت منظومه شمسی، شناخت سیاره زمین، شناخت ماه تنها قمر زمین، سیارک ها و شهاب ها و دنباله دارها، بارش های شهابی برساووشی و اسدی، ماجراجویی های سفر به مریخ،  و بررسی شرایط حیات در منظومه شمسی بود.

در ادامه این کارگاه، تلاش بر این بود که مخاطبان با اصول پیمایش آسمان و صور فلکیِ شاخص هر فصل و مناطقِ مختلف جغرافیایی کره زمین، ابزارهای رصدی، پدیده‌های نجومی و مقدمات عکاسی نجومی آشنا شوند. از بخش­های مهم این دوره معرفی مبانیِ اسلامی علم نجوم و آیات نجومی قرآن کریم، شناخت فعالیت­های اثرگذار منجمان مسلمان و نیز آموزش کار با اپلیکیشن­ها و برنامه­های نجومی متنوع قابل نصب بر روی سیستم عامل­های مختلف بود.

وی همچنین ابراز داشت نوجوانان با گذراندن دوره اول و ابراز علاقه مندی اعضای شرکت کننده در این دوره، ثبت نام برای ترم دوم این کارگاه با هدف آموزش تکمیلی مباحث تخصصی اخترفیزیک و کیهان شناسی کلید خورد.

این بار تاکید بیشتر بر مباحثی همچون آشنایی با مختصات سماوی و مبانی نجوم کروی، مراحل تحول ستارگان، ساختارهای کهکشانی، اجرام مسیه، مفاهیم بنیادی فیزیکی علم نجوم شامل گرانش، نسبیت عام،و نسبیت خاص بود. بخش دوم کارگاه نجوم و اخترفیزیک پیشرفته در ترم پاییز اختصاص به مباحث پژوهشی همچون آموزش روش ثبت و رصد پدیده‌های مختلف نجومی، اصول داده برداری نجومی در رصدخانه ها، طیف سنجی و آشنایی با خواص فیزیکی اجرام سماوی و نیز آشنایی با فعالیت­های پژوهشی قابل اجرا در مراکز دانشگاهی در شاخه نجوم آکادمیک و معرفی جزییات طرح رصدخانه ملی ایران داشت.

شایان ذکر است که طی برگزاری این دوره های تخصصی، تلاش مربی بر این بوده است که روش های بکار رفته در آموزش مباحث علم نجوم ترکیبی از تکنیک های موفق و مرسوم در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مانند قصه گویی، تمرین نقد و گفتگو، فعالیت های اسلامی، معرفی کتاب، معرفی شخصیت، شعرخوانی، کتابخوانی و غیره می­باشد.

علیرضا نوری در ادامه به کارگاه برخط داستان نویسی که توسط مربی ادبی کانون استان و داستان نویس برگزار می­شود اشاره و بیان کرد: ترم تابستان این کارگاه با حضور 20 نفر از اعضای کلاس­های ادبی بصورت آنلاین برگزار شد و مباحث تئوری و تکنیکی همچون: بومی نویسی، تجربه زیسته، مولفه­های روان شناختی و جامعه شناختی، مدرنیسم، ژانر طنز و ویژگی های شاخص آثار کودک و نوجوان از جمله سرفصل هایی بود که در 9 جلسه متوالی بحث و بررسی شد.

نوری در پایان خاطر نشان کرد که دوازده نفر از اعضایی که در کارگاه برخط حضور فعال داشته و کار کلاسی ارائه داده بودند به شکل حضوری (دو گروه شش نفره) در آزمون پایان ترم شرکت کردند که لازم به ذکر است که جهت انگیزه دهی به اعضا در همان جلسه آزمون، از بچه های فعال تقدیر به عمل آمد.

ترم دوم کارگاه برخط با حضور 15 نفر از اعضای ارشد کلاس های ادبی در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =