کتاب‌های نوجوان باید نشاط‌بخش و امیدآفرین باشد

مجید راستی جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری را فرصتی برای آشنایی با موضوع‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داور فصل تابستان جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان با بیان این مطلب افزود: همراهی چهره‌های گوناگون در داوری موجب تنوع در انتخاب آثار می‌شود و احساس مطلوبی را به شرکت‌کننده منتقل می‌کند.
راستی؛ با بیان این‌که شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا، رویداهای فرهنگی هنری را هم تحت تأثیر قرار داده است، درباره آثار ارسال شده به فصل تابستان جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان گفت: در مورد تعداد آثار ارسالی به این رویداد، شرایط موجود بر میزان تولید و مشارکت ناشران و نویسندگان تاثیر داشته است، بنابراین برای بررسی کمی آثار باید این نکته را در نظر گرفت. اما به نظرم اگر این رویداد تداوم پیدا کند و شرایط خاص این روزها کمی به سمت حالت طبیعی برود در آینده اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.
وی افزود: اسم و رسم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعریف مطلوبی برای افراد جامعه دارد در این بین تلاشی که کانون برای همراهی چهره‌های گوناگون در داوری این رویداد انجام می‌دهد و دعوت به همکاری و مشارکت در برگزاری آن، جایزه کتاب را از تک بعدی بودن خارج می‌کند و منجر به تنوع نگاه در انتخاب آثار می‌شود که در نهایت احساس مطلوبی برای همه کسانی که به نوعی با این برنامه مرتبط هستند فراهم خواهد کرد.
این نویسنده کودک و نوجوان تبلیغات گسترده را برای این رویداد ضروری دانست و افزود: جایزه کتاب باید صدایش را به گوش همه تولیدکنندگان کتاب برساند و از آن‌ها مشارکت جدی‌ بخواهد.
نویسنده سریال «علی کوچولو» درباره نیاز امروز کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات گفت: کتاب‌هایی که برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید می‌شود باید از هر نظر فراگیر باشد، یعنی به بچه‌ها نشاط، امید و روحیه دهد. در همه دنیا هم ادبیات کودک به این شکل است و تلاش می‌کند بچه‌ها را از هر نظر قوی‌تر کند. این قوی‌تر شدن در سایه نزدیک شدن کودک به ذوقش اتفاق می‌افتد.
راستی افزود: هر اندازه کتاب کودک به بچه‌ها حس لذت و شیرینی دهد و دریچه‌هایی از دنیای متفاوت به رویشان باز کند موفق‌تر خواهد بود.
وی گفت: متاسفانه گاهی اوقات به دلیل این‌که جامعه ما جامعه علم‌زده‌ای شده است، فکر می‌کنیم بچه‌ها عقب می‌مانند یا نکند کم یاد بگیرند، در حالی‌که بچه‌ها باید سالم رشد کنند. زندگی فقط علم نیست و یادگیری علم هم حدودی دارد. کودکان به حد کافی تحت فشار آموزش‌های مدرسه هستند، به علاوه کتاب‌های دیگری هم به سمت آموزش و پرورش هجوم آورده است و یک چندگانگی به وجود آمده که اتفاق خوبی نیست. رویدادهای این‌چنینی باید تلاش کنند و به کتاب‌هایی که به تخیل، نشاط، خودشناسی و خودباوری بچه‌ها کمک می‌کند بها دهند.
داور فصل تابستان جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان با بیان این‌که در شرایط موجود، ناشران از نظر شمارگان کتاب در وضعیت بدی هستند ادامه داد: در حال حاضر خیلی از ناشران برای کتاب‌های آماده چاپ‌شان دست نگه داشته‌اند و با این شرایط شاید در آینده شمارگان کتاب‌ کمتر هم ‌شود. به هر حال این شرایط خاص و ویژه است که هر مدت طول بکشد من اسمش را شرایط موقت می‌گذارم و امیدوارم کتاب کودک و نوجوان با بهبود شرایط رشد طبیعی و قابل قبولی پیدا کند.
راستی؛ در پایان گفت: امیدوارم ناشران تلاش‌شان را بیشتر کنند و سعی کنند کارهای متنوع تولید کنند. تنوع به این معنی نیست که یک ناشر همه مدل کتاب تولید کند؛ ناشران هم باید به سمت کار تخصصی بروند. بعضی ناشران این نگاه را پیدا کردند مانند ناشری که فقط در حوزه رمان کودک کار کرده است یا ناشری که با آثار ترجمه پیش می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =