کد خبر: 301977
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
بازدید 253
راویان برگزیده‌ی «قصه‌های ماندگار» در کانون فارس معرفی شدند

هم زمان با شب یلدا و با برگزاری مراسم پایانی مهرواره‌ی «قصه‌های ماندگار» که به صورت مجازی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس برگزار شد، قصه‌گویان برتر این مهرواره معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، فراخوان مهرواره‌ی «قصه‌های ماندگار» هم‌زمان با بیست و هشتمین هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در کانون فارس اعلام شد. مخاطبان این مهرواره: مربیان، نوجوانان، پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و همه‌ی علاقه‌مندان به قصه‌گویی بودند.

بر این اساس علاقه‌مندان با انتخاب قصه‌هایی از متون کهن و با ارسال فیلم کوتاه روایت قصه (حداکثر ۱۰ دقیقه) تا ۲۰ اذر ۱۳۹۹ فرصت داشتند آثار خود را ارسال کنند. در اختتامیه‌ی این مهرواره که هم‌زمان با شب یلدا و به صورت مجازی برگزار شد ۱۲ برگزیده در بخش‌های نوجوان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، علاقه‌مندان و مربیان معرفی شدند.

فاطمه حورا فرح بخش لاری از لارستان، عسل پذیرش از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ شیراز و آیلین علیزاده از مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ جهرم، قصه‌گویان برتر بخش نوجوان بودند.

 عبدالرضا میرزانیا از لارستان، سلطان علی دریادل از خوی و عبدالصمد رحمانیان از جهرم نیز پدربزرگ‌های قصه‌گوی برگزیده این مهرواره شدند. در بخش علاقه‌مندان نیز سمیرا اکبرپور از مرودشت، هاجر قنبری از صدرا، مریم سالاریان و سارا معرفی از جهرم به عنوان برگزیده معرفی شدند.

این مهرواره در بخش مربیان خدیجه وجدانی از خوی و حوا کهنسال از مهر استان فارس را شایسته‌ی کسب عنوان برتر شناخت.

قصه یک رسانه است

سعیدرضا کامرانی، سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس در  این مراسم، ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و دبیرخانه مهرواره‌ی قصه‌گویی، سلامتی و بهروزی را در شب یلدا برای همه آرزو کرد.

سرپرست کانون فارس، قصه‌گویی را سنت پیشینیان دانست و با اشاره به سوره‌هایی از قرآن کریم که در قالب قصه، آموزه‌های مختلف دینی را به مردم یادآور می‌شود گفت: استفاده از ابزار هنر دارای وجوه بسیاری است که علاوه بر پرکردن اوقات فراغت، تعامل، پرورش ذهن، رویکرد تمایل به زیبایی و لذت بردن، می‌توان به جنبه‌ی هنردرمانی هم نگاهی تیزبینانه داشت که بسیاری از جوامع مترقی از آن بهره می‌برند و قصه‌گویی یکی از همین هنرهاست.

او بر اهمیت و نقش قصه و قصه‌گویی در زندگی کودکان تأکید کرد و گفت: قصه، یکی از مهم‌ترین ابزار آموزش است که می‌توان مفاهیم را در قالب آن به مخاطب کودک و نوجوان منتقل کرد. قصه‌گویی سنتی دیرینه است که با بهره‌گیری از آن، می‌توان آداب و رسوم و سنت‌ها را ترویج کرد و با استفاده از قصه‌های کهن و به ویژه استفاده از کتاب روح‌بخش قرآن، به آموزش تعالیم و آموزه‌ها، فرهنگ و هنر و مهارت‌های زندگی اقدام کرد.

کامرانی همچنین قصه را ابزاری تأثیرگذار برای رشد فکری هم کودک و نوجوان و هم بزرگسالان دانست و از آن به عنوان ابزاری تربیتی نیرومند یاد کرد. به گفته‌ی او بسیاری از آموزه‌های دینی و اخلاقی و فرهنگی و تربیتی همچون مهربانی، صداقت، همدلی، همکاری، تلاش و کوشش و اطلاعات عمومی از راه قصه به دست ما رسیده و با ترویج قصه‌گویی می‌توان آن را به آیندگان هم منتقل کرد.

سرپرست کانون فارس در پایان با اشاره به این مطلب که کودک و نوجوان نباید خود را در فضای کلاس‌های درس محصور ببیند ادامه داد: باید هم از محتواهای تولیدی در فضای مجازی بهره برد و هم خود دست به تولید محتوا زد.  او بر استمرار فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی تأکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =