پیرنگ و دیالوگ دو عنصر کلیدی در جذابیت و پیش‌برد داستان

کارگاه مجازی داستان‌نویسی اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با موضوع پیرنگ و دیالوگ‌نویسی در داستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون استان برگزار شد.
در این کارگاه، که با حضور اعضای انجمن، همکاران آفرینشهای ادبی و علاقه‌مندان به داستان‌نویسی برگزار شد،  فرزانه رحمانی سخنان خود را با پرسشی از اعضای انجمن در مورد طرح یا پیرنگ داستان آغاز کرد و پس از دریافت پاسخ‌های اعضا گفت: پیرنگ همان نقشه‌ی داستان ماست؛ هرچه در داستان اتفاق می‌افتد پیرنگ داستان است که همه‌ی این اتفاق‌ها توسط حادثه‌ی اصلی داستان ساخته می‌شود.
مدرس انجمن در ادامه افزود: پیرنگ شامل همه‌ی چیزهایی است که شخصیت انجام می‌دهد؛ احساس می‌کند و فکر می‌کند به شرط آنکه در ادامه‌ی داستان تاثیرگذار باشد.
رحمانی سپس عنوان کرد: ساخت و پرداخت پیرنگ بر اساس گره‌افکنی، یعنی وضعیتی که اگر شخصیت  در آن قرار گیرد شرایط پیچیده‌ای در داستان اتفاق می‌افتد، صورت می‌گیرد و نویسنده موظف است شرایطی فراهم کند تا آن گره باز شود.
وی شرط «جذابیت» را برای توفیق در برانگیختن خوانندگان اثر برای دنبال کردن داستان ضروری دانست و گفت: نمایش وضعیت پیچیده در داستان باید جذاب‌تر از زندگی واقعی باشد که برای رسیدن به این مرحله ضروری است از تخیل خود کمک بگیریم اما از این نکته غافل نباشیم که این بهره‌گیری باید موجّه، منطقی و باورپذیر باشد.
رحمانی در بخش دوم کارگاه خود در خصوص گفت‌وگو یا دیالوگ‌نویسی این عنصر را یکی از عناصر اصلی و کلیدی‌ترین ابزار برای پیشبرد داستان دانست و گفت: گفت‌وگو باید در خدمت داستان باشد.
این نویسنده در ادامه شرایطی را برای خلق یک گفت‌وگوی پویا برشمرد که از آن جمله می‌توان به ساده بودن، کوتاه بودن، توصیف‌گر صحنه بودن، پیش‌برنده‌ی داستان بودن و کمک به نویسنده در ساخت شخصیت اشاره کرد.
رحمانی در خصوص تکنیک‌های نوشتن دیالوگ هم به این نکته‌ها اشاره کرد: پرسش- پاسخ، پرسش- عمل(پاسخ مستقیم نداریم اما عملی انجام می‌شود که در واقع همان پاسخ است)، پرسش- پاسخ بی‌ربط(شخصیت از پاسخ دادن سر باز می‌زند) و پرسش- سکوت(که شخصیت پاسخ‌گوی پرسش طرف مقابل نیست و در برابر پرسش او سکوت می‌کند).
وی هم‌چنین به داستان‌نویسان نوجوان گفت هنگامی که مجبور به نوشتن دیالوگ‌های زیادی در داستان هستید برای اینکه بتوانید خواننده را با خود همراه کنید، حتما با خود بیندیشید که قرار است چه چیزی به ما یاد بدهد، هدف چیست، چه چیزی ناگفته مانده است، کشمکش آن در کجا قرار دارد، آیا چیز حل نشده‌ای باقی مانده است، آیا متناسب با شخصیت نوشته شده است.
رحمانی علاوه بر دعوت حاضران به مطالعه‌ی مستمر از آنان خواست برای پیشرفت در این مهارت‌ها تمرین کنند و به مردم و احساسات گوناگون آنان خوب گوش کنند.
وی در بخش پایانی این کارگاه داستان‌های تعدادی از اعضای انجمن را نقد کرد و نکته‌هایی را برای بهتر شدن آثار به آنان یادآور شد.
فرزانه رحمانی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و نویسنده است که تا کنون ۱۵ اثر از منتشر شده است و در طول سال‌های فعالیت خود در جشنواره‌ها و همایش‌ها رتبه‌های گوناگونی را کسب کرده که می‌توان به نفر اول همایش سراسری طنز سی قاف، برگزیده داستان در کنگره‌ی ملی شعر و داستان بندر عباس در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳، راه یافته به فهرست کتاب‌های لاکپشت پرنده در سال ۱۳۹۴ و رتبه دوم جشنواره‌ی ادبی- هنری باغ کودکی کانون پرورش فکری سال ۱۳۹۱ اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =