وبینار آشنایی با اساطیر ایرانی در سپهر قصه گویی

نشست مجازی آشنایی با اساطیر ایرانی در سپر قصه گویی با حضور لیلا کفاش زاده کارشناس و پژوهشگرمیراث فرهنگی و عضو شورای کتاب کودک در کانون خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان با آخرین روز از آذر ماه ۱۳۹۹ وبینار آشنایی با اساطیر ایرانی در سپهر قصه گویی با تدریس لیلا کفاش زاده کارشناس و پژوهشگر میراث فرهنگی و عضو شواری کتاب کودک ویژه مربیان، اعضای انجمن قصه گویی و علاقمندان به هنر قصه گویی در کانون خراسان جنوبی برگزار شد.

کفاش زاده در ابتدای مباحث خود در این نشست قصه ها را از نظر میراث فرهنگی و میراث ناملموس بارزترین تاریخ‌های شفاهی دانست و افزود: قصه های شفاهی دست اول ترین منابع مطالعه اقوام ، فرهنگ‌ها و ملت‌ها است.

 وی با تعریفی از اسطورها به عنوان بن مایه داستان و قصه از آن به عنوان  شناسنامه فرهنگی نیز یاد کرد و افزود: اساطیر نشان دهنده فرهنگ و نحوه‌ی تفکر مردمان در دوران‌های کهن است که با مطالعه آن می توان به لایه های فردی، ساختارهای اجتماعی کهن و همچنین فهم و درک و شناخت بهتر رفتار و آداب یک اجتماع و قوم پی برد.

این کارشناس و پژوهشگر میراث فرهنگی اسطوره‌ها را نشانه‌ای از عدم آگاهی بشر از علل واقعی حوادث دانست وتصریح کرد: اسطورها توسط انسان‌ها خلق شده‌اند و تجسم احساسات آدمیان هستند به گونه‌ای ناخودآگاه برای تحلیل گرفتاری‌ها یا اعتراض به اموری که برای یشان نامطلوب است.

کفاش زاده در ادامه نمونه‌هایی از اساطیر ایرانی و سایر کشورها و همچنین خرده فرهنگ ها در افسانه ها را برشمرد و ریشه‌های بروز و ظهور این اساطیر را برای حاضران در این نشست تشریح کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان قصه، قصه گو و مخاطب به عنوان سه رکن اصلی قصه‌گویی ، مربیان حاضر در این نشست را به مطالعه ریشه‌های هر قصه توصیه کرد و گفت: با طرح فضاهای مختلف در قصه می‌توان بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات کودکان ونوجوانان را برطرف و آنان را به آرزوهای‌شان نزدیک کرد و مفاهیم اجتماعی را به آنان انتقال داد.

کارشناس میهمان این نشست انجمن قصه گویی خراسان جنوبی را داری پیشینه‌ای غنی داستان‌ها و قصه‌های بومی و محلی دانست و از مربیان کانون خواست با توجه به این قصه ها  و ریشه های آن، به سمت بازنویسی و بیان آن برای کودکان ونوجوانان استان گام بردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =