رونمایی از سند چشم انداز قصه‌گویی کانون

همزمان با جشن باستانی یلدا و آغاز زمستان، سند چشم انداز قصه‌گویی کانون خراسان‌رضوی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی؛ ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون استان در این رابطه گفت: قصه‌گویی یکی از ارکان ارزشمند فرهنگ ملت ما  و یک رسانه قدرتمند در انتقال تعالیم عالیه دین و بزرگان است و کانون پرورش فکری  همواره به عنوان یکی از متولیان و مروجان اصلی این فعالیت برنامه ریزی ویژه ای در احیا قصه‌گویی و استفاده از آن به عنوان یک ابزار موثر در تحکیم روابط خانواده، انتقال مفاهیم ارزشی و اخلاقی، آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان به صورت جذاب و غیر مستقیم و درنهایت پرورش ذهن کودکان دارد.

زره ساز درادامه افزود: قصه و قصه‌گویی ریشه در فرهنگ بومی کشور ما دارد و همه ما روایت قصه‌ها و افسانه‌های زیادی را که در گذشته در محافل خانوادگی و شب نشینی‌ها و مناسبت‌ها شنیده‌ایم به خاطر داریم. همین نکته نشان می دهد که قصه‌گویی تنها ابزاری برای سرگرمی و پرکردن وقت کودکان نیست و نقش تاثیرگذاری دراحیا و بازیابی هویت دینی، تاریخی و ملی انتقال مفاهیم دارد و از آنجا که زبان قصه به دنیای کودکان نزدیک و برگرفته از علاقمندی‌های آنان است تاثیر آن مضاعف و ماندگار می‌شود.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری استان خراسان‌رضوی در ادامه فعالیتهای گذشته و تجربه برگزاری جشنواره‌های متعدد استانی و منطقه ای، برگزاری دوره‌های آموزش قصه‌گویی برای علاقمندان و فعالان این حوزه و همچنین استفاده از ظرفیت مربیان و کارشناسان متخصص حوزه قصه‌گویی در ارائه این فعالیت برای کودکان و نوجوانان درگامی جدید با تدوین یک برنامه عملیاتی بلندمدت با عنوان «سند چشم انداز قصه گویی کانون خراسان‌رضوی» قصد دارد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان از جمله وجود تاریخ و فرهنگی دیرینه و غنی و هنرمندان متخصص، متعهد و دلسوز در این حوزه و با بهره‌مندی از تعامل خوب دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی استان گامی موثر در آشناکردن اقشار مختلف جامعه با این هنرو همه‌گیر کردن قصه‌گویی در بین خانواده‌ها و استفاده موثر از آن درزمینه فرزندپروری، ترغیب پژوهشگران به ژرف اندیشی بیشتر در این زمینه، پرورش فعالان قصه گو، شناسایی قصه‌های بومی و فولکلورو ... بردارد.

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این جریان ایجاد پویش های مردمی در زمینه قصه و قصه‌گویی در فضای حقیقی و مجازی‌ست که شروع آن در آستانه یلدا با انتشار فراخوان «الوقصه» و با تشویق کودکان 4 تا 9 ساله به قصه‌گویی برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از طریق تماس تلفنی ست. با توجه به شرایط موجود و تشویق خانواده‌ها به ماندن در خانه، این فراخوان گامی در راستای زنده نگاه داشتن فرهنگ شب یلدا و اهمیت ارتباط با بزرگترهای خانواده و این سنت ارزشمند با استفاده از ابزار قصه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =