کد خبر: 302080
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
ادبیّت، وجه تمایز زبان گفتار و شعر است

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در جمع اعضا و مربیان انجمن ادبی یاقوت استان چهارمحال و بختیاری از نقش زبان در ادبیّت شعر سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری نشست تخصصی«شعرنوش یلدایی» بودند همزمان با شب یلدای امسال در فضای مجازی انجمن یاقوت برگزارشد.
در این نشست افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی با بیان اینکه برجسته‌سازی زبان با استفاده از عناصر خیال، عاطفه و اندیشه باعث جدایی کلام ادبی از غیرادبی می‌شود، اظهار داشت: زبان جولانگاه آرایه‌های ادبی هم‌چون استعاره، مجاز، کنایه، تشبیه و... است و به کارگیری این صنایع، سازمان و ساخت گفتار متداول را به هم‌ می‌ریزد و روابط عادی واژگان را از یک رابطه‌ی مستقیم و ساده خارج می‌کند.
وی با بیان اینکه کانون استان چهارمحال و بختیاری از دیرباز شاعران و نویسندگان شاخص و مطرحی درحوزه‌های مختلف ادبی پرورش و به جامعه کشور معرفی کرده است، افزود: کارگاه‌های ادبی در  شناسایی و شکوفایی استعدادهای ادبی مهم و سرنوشت‌ساز است.
 این شاعر، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان با رویکرد آموزشی، اهمیت و کاربرد واژه‌ها را در ارتباط با نقش آن‌ها در فرایند زبانی آثار اعضا مورد نقد و بررسی قرار داد همچنین گفت‌وگوی صمیمانه وی با اعضا، شعرخوانی، ارائه‌ی کلیپ‌های معرفی شخصیت و آثار میهمان مدعو از دیگر بخش‌های این نشست یلدایی بود.

گفتنی است؛ ادبیّت، مؤلفه‌های بارز و معینی است که زبان ادبی را می‌سازد. به عبارت دیگر، یعنی همان ویژگی‌هایی که نوشته‌ای را به اثر ادبی مبدل می‌کند و باعث می‌شود که آثار ادبی از سایر آثار متمایز شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =