مربیان می‌توانند با مداخله درست زمینه را برای تقویت مهارت‌های پژوهشی فراهم کنند  

کارشناس پژوهش  کودک و نوجوان معتقد است بچه‌ها همواره  کنجکاو و پرسشگر هستند و مربیان می‌توانند با مداخله درست راه را برای تقویت مهارت‌های پژوهشی آنان هموار کنند.

   به‌گزارش روابط عمومی  اداره کل کانون البرز «ام لیلا شعبانی» کارشناس مسوول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران  در نشست تخصصی مجازی «تفکر و پژوهش( بارویکرد کاوشگری و پژوهش برای کودکان و نوجوانان)»که در ادامه ویژه برنامه های هفته پژوهش و به همت واحد آموزش و پژوهش کانون البرز برگزار شده بود با تاکید بر این موضوع در خصوص مشاهده‌گری، پرسشگری، کاوشگری و ارتباط کاوشگری و تفکر، مطالبی را عنوان کرد.

وی در این خصوص  گفت به اعتقاد من پرسشگری و مشاهده‌گری یک فرآیند زمان‌بر است و کودکان و نوجوانان  با قرار گرفتن در موقعیت‌های تجربه اندوزی علمی، این مهارت‌ها را کسب کنند.

این پژوهشگر در ادامه به بیان انواع سوال، تفاوت‌های  کاوشگری و پژوهشگری و شیوه‌های تقویت مهارت کاوشگری و همچنین  وظایف والدین و مربیان در این خصوص پرداخت.

گفتنی است شعبانی علاوه بر پژوهش اعضا در حوزه فلسفه برای کودکان و ویژه برنامه گام به گام تا اندیشه کانون نیز فعالیت و در تالیف کتاب‌های  گوناگون این حوزه مانند  بهانه‌هایی برای فکر کردن، اندیشه‌های همیشگی، پله‌های نخستین و فکرهای رنگی  مشارکت داشته است.

لازم به توضیح است در ابتدای این برنامه کارشناس آموزش و پژوهش کانون البرز ضمن معرفی مدرس نشست،  در خصوص هدف این برنامه و رفع دغدغه همکاران در حوزه ترغیب کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های پژوهشی مطالبی را عنوان کرد.  

در این نشست  آموزشی که روز چهارشنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۹  به صورت مجازی برگزار شد، مهرنوش قربانعلی معاون فرهنگی کانون استان تهران، مهری فلاح، معاون کانون استان البرز، مریم مشیری و فرانک فروزانفر کارشناسان آموزش و پژوهش کانون‌های تهران و البرز و جمعی از کارشناسان و مربیان فرهنگی استان‌های البرز و تهران حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =