کد خبر: 302142
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
نقد و بررسی آثار انجمن شعر هونیا با حضور زهرا پردل

در دومین جلسه انجمن شعر هونیا آثار آعضای نوجوان اجمن توسط زهرا پردل شاعر کودک و نوجوان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، زهرا پردل اهل بیرجند و ساکن زاهدان است و به قول خودش دوست ادبی بچه ها در کانون پرورش فکری، زهرا پردل از اولین باری که شعر سروده برای بچه ها گفت:نمی دانم اولین بار کی شعر را شناختم... شاید حدود ۳یا ۴ سالگی در کتابهای شعری که پدر و مادر مهربانم برایم می خواندند و من حفظ می کردم. شاید هم قبل تر از آن در لالایی های شیرین مادر بزرگ عزیزم که «جده لیلا» صدایشان می زدم! ولی خوب به خاطر دارم اواسط دهه ی شصت،  برای اولین بار شعر در زنگ انشا به دیدنم آمد و مرا شگفت زده کرد!و من در پایان انشائم، او را به هم کلاسی های دبستانم معرفی کردم و این دوستی از همان روزها شروع شد و تا حالا ادامه دارد.    

 او در مورد شعر برای اعضای نوجوان انجمن شعر هونیا می گوید:شعر دوست فوق العاده ای برایم بود، وفادار، مهربان و بسیار دوست داشتنی،

دومین جلسه ی انجمن شعر هونیا با حضور این شاعر گرانقدر و نقد و بررسی آثار دیلان یوسفی ، سارینا دهقان زاده، نیکسا صمدی نیا،  ژینا حمه ویسی و مهتا الماسی برگزار شد.                                                                                       

زهرا پردل با دقت و حوصله ای که در خوانش آثار اعضا و نقد و بررسی آن ها به کار بسته بود، برای آن ها از دنیای شعر و شاعرانگی این گونه گفت  :در هنرهایی مثل نقاشی هر چه تصویری که هنرمند خلق می کند شبیه تر به مدل نقاشی اش باشد، ارزش هنری بیشتری دارد. (البته در سبکهای کلاسیک نقاشی!)

 اما در شعر هر چه تصویری که شاعر با دیدن یک پدیده خلق می کند نسبت به  تصویر حقیقی اش متفاوت تر باشد و حاصل یک کشف شاعرانه و نگاهی نو به پدیده های عالم هستی باشد ارزش شاعرانگی بیشتری خواهد داشت.  

پردل به اعضا توصیه کرد: به عنوان یک در بیان شعارشان بهترین کلمه ها را انتخاب کنند و برای یافتن ترکیبات و تصویرهای تازه با وسواس و دقت کلمه ها را با هم ترکیب کنند و کنار هم بگذارند .

 وی همچنین گفت :شاعر باید تلاش کند که با استفاده از کمترین کلمات زیباترین مضامین را بسازد و با حداقل کلمات زیباترین تصویر ها را خلق کند و  این امکان را به مخاطب بدهد که  تصاویر را بخواند و در ذهن خویش به لذت ادبی برسد .

پردل در تکمیل صحبت هایش به اعضا خاطر نشان کرد : در شعر  رابطه های جدیدی را بین پدیده های هستی کشف می‌کنیم و این کشف خودمان را خیلی کوتاه در قالب تصویر به مخاطب ارائه می دهیم.

پردل همچنین در ادامه گفت : یکی از رسالت های شاعرانه ما این است که مضامین فکری و احساساتمان را در قالب شعر طوری بیان بکنیم که مخاطب ما علاوه بر احساس لذت و حظ ادبی ، به اندیشیدن و تأمل برسد.

دومین جلسه ی انجمن هونیا با حضور حداکثری اعضا و مربیان خوب و شاعر استان به پایان رسید. و زهرا پردل در پایان با ایجاد انگیزه و انرژی در جلسه و اعضا گفت : ذهن خلاق و پویای شما می تواند کشف های تازه تری داشته باشد و یادتان باشد که دریای وجودتان سرشار از صدفهای است که مروارید شعر را در سینه دارند پس لطفاً در کشف این مروارید ها بکوشید.شعرخوانی این مهمان ارزجمند و اثرخوانی دیگر دوستان پایان بخش جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =