نقد و بررسی آثار سایه‌ای اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان

محسن اکرمی در هفتمین‌جلسه‌ی انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان به نقد و بررسی آثار سایه‌ای اعضا و مربیان این انجمن پرداخت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هفتمین جلسه‌ی مجازی مربیان و اعضای نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با موضوع «نقد و بررسی آثار نمایش سایه‌ای» با دعوت از محسن اکرمی نویسنده، کارگردان، مدرس نمایش عروسکی و مربی فرهنگی و هنری کانون یزد، پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

اکرمی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از خلق آثار نمایشی از سوی اعضا و مربیان انجمن هنرهای نمایشی سمنان اظهار داشت: با انتخاب موضوع ساده و کوتاه می‌توان نمایش جذاب و پر محتوایی ارائه داد.

وی در ادامه افزود: نکته‌ی اصولی و ابتدایی که بایست در بازیگردانی شخصیت‌ها و به حرکت درآوردن عروسک‌ها به آن توجه داشت این است که چه در نمایش سایه‌ای چه در هر نمایش دیگری، وقتی شخصیت‌ها در حال صحبت هستند عروسکی حرکت می‌کند که در حال اجراست و بقیه عروسک‌ها ثابت هستند تا مخاطب با نمایش ارتباط برقرار کند.

میهمان انجمن نمایش کانون استان سمنان یادآور شد: استفاده از تکنیک فاصله‌دادن عروسک از صفحه‌ی نمایش به‌ویژه در ورود و خروج‌ شخصیت‌ها در صحنه بسیار کاربرد دارد و خود عروسک می‌تواند در نمایش جابه‌جا شود.

اکرمی در نقد اثر عضو دیگر این انجمن از اعضا و مربیان خواست تا منبع نوری را تجربه کنند که باعث جلوه‌های زیبایی در کار سایه می‌شود و این‌ها قابلیت‌هایی است که نمایش سایه نسبت به سایر نمایش‌ها دارد و بایست از آن استفاده کرد.

میهمان انجمن نمایش کانون استان سمنان بیان داشت: یک‌سری استانداردهایی برای زاویه قرار دادن منبع نوری هست؛ ولی این‌که در چه فاصله‌ای قرار بگیرد و چه اتفاقی بیفتد برای هر نمایشی متغیر است و امکان دارد آزمون و خطا روی ‌دهد و کارگردانِ نمایش، جلوه‌هایی را که با این نورها می‌تواند انجام دهد، امتحان می‌کند مانند بارش برف زمستانی با استفاده از سایه‌ها که این خلاقیت و آزمون است و برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، ایده‌های متفاوتی از سوی تمامی اعضای گروه نمایش ارائه می‌شود.

اکرمی هم‌چنین تأکید کرد: استفاده از افکت‌های صوتی و جلوه‌های تصویری در نمایش سایه بسیار مهم است به‌عنوان مثال از نورهای رنگی می‌توان برای نشان‌دادن مهتاب یا نور خورشید و... بهره برد.

گفتنی است؛ توجه به تناسب عروسک‌های سایه‌ای نسبت به یک‌دیگر، چگونگی ایجاد سایه با استفاده از دست، خلاقیت در استفاده از منابع نوری، کاربرد مقوا و پوست برای ایجاد سایه‌های لطیف و ضخیم، چگونگی استفاده از پوست در نمایش سایه‌ای و... از دیگر موضوع‌های بیان‌شده در این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =