کد خبر: 302589
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
بازدید 272
شادی‌آفرینی، مهم‌ترین پیام طنز است

نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان در کارگاه آموزش طنزنویسی «خنده‌واژه» ویژه مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پیام طنز را شادی‌آفرینی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، این وبینار آموزشی با پرسش و پاسخ اکبرپور و مربیان در رابطه با تعاریف طنز آغاز شد.

پس از آن اکبرپور با اشاره به تعاریف ارائه شده از طنز، از مربیان خواست ذهنیت خود را از طنز تغییر دهند چون آنچه برای طنز تعریف می‌شود فقط جزئی از کارکرد آن است و همین موضوع به فهم مخاطب از طنز لطمه می‌زند. به گفته‌ی نویسنده‌ی کتاب «شب بخیر فرمانده» هیچ کدام از تعاریف ارائه شده، اشتباه نبوده اما هیچ کدام هم کامل نیست.

اکبرپور در ادامه با انتقاد از این موضوع که طنز را فقط بیان تلخی‌های اجتماع می‌دانند گفت: این‌که در طنز به دنبال این هستیم که چطور یک مسئله تلخ را به شیرینی بیان کنیم، مسئله مورد قبولی نیست؛ تصور کنیم هیچ مشکل تلخی وجود ندارد آیا طنز وجود نخواهد داشت؟

او در ادامه سه کارکرد مهم طنز را بیان حقایق، نقد و انتقاد اجتماعی، سیاسی و ...، تغییر فهم و ادراک یا ایجاد فهمی جدید و خنداندن عنوان کرد و گفت: شادی‌آفرینی، بزرگ‌ترین پیام طنز است. اکبرپور این سه کارکرد در کنار هم را تعریف طنز دانست.

نویسنده‌ی کتاب «من نوکر بابا نیستم» خطاب به مربیان گفت: بگذارید کودک و نوجوان، آزادانه با کتاب طنز مواجه شود. به جای او فکر نکنید. بگذارید شادی طنز، تخیل آن‌ها را شکوفا کند که موضوع مهمی است. به دنبال این موضوع نباشید که حتما بخواهید با طنز، به کودک و نوجوان مفهومی را آموزش دهید و طنزی را که می‌خوانید یا می‌نویسید، حتما حرفی برای یاد دادن داشته باشد.

این وبینار آموزشی، یکم و هشتم بهمن ۱۳۹۹ به مدت ۴ ساعت آموزشی ادامه خواهد یافت.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =