جشنواره اسباب‌بازی‌ آینده پایدار و موفقی را به همراه دارد

داور بخش فروش ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آینده اسباب‌بازی‌ها و ابزار آموزشی را پایدار و موفق توصیف کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی مهری تاکید کرد: بحث اسباب‌بازی به‌ویژه اسباب‌بازی‌های فکری را از جنبه‌های روان‌شناسی، آموزشی و اجتماعی می‌توان مورد بررسی و تحلیل قرار داد و به اهمیت آن تاکید کرد.
وی گفت: در حال حاضر با توجه به ساختار جامعه ما و اعتقاد به اینکه بازی، تفکر کودک است و زبان مشترک بچه‌ها بازیست؛ فکر می‌کنم با توجه به ساختار فعلی جامعه این موضوع فراتر رفته و بازی‌های فکری در واقع زندگی کودکان هستند. بازی هوا و راه تنفس کودک امروز ماست.
مدیر انتشارات آوای باران در ادامه افزود: در دوران قدیم بخشی از این نیاز طبیعی از طریق حضور کودکان در طبیعت و بازی در کوچه و محلات تامین می‌شد و یا حداقل خانه‌ها حیاط‌های بزرگی داشتند که به واسطه آن می‌توانستند، این نیاز طبیعی خود را تامین کنند؛ اما، در زندگی آپارتمان‌نشینی فعلی بچه‌ها چاره‌ای جز رجوع به بازی‌های کامپیوتری و فکری ندارند.
داور ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای بازی بحث آموزش آن است. بازی زبان قابل فهم برای بچه‌هاست. اگر تا دیروز بازی‌هایی مثل گرگم به هوا یا هفت سنگ و امثال این‌ها، به افزایش توانمندی‌های کودک کمک می‌کرد، امروز بازی‌ها به ویژه بازی‌های فکری که جنبه آموزشی دارند و عمدتاً از طریق ابزار تامین می‌شوند، حرف اول را در این امر می‌زنند.
این فعال فرهنگی با اشاره به این‌که از سال ۵۸ درگیر مسائل آموزشی کودکان بوده است، گفت: اگر بناست آموزش پایداری داشته باشیم، باید به اسباب‌بازی‌های فکری بهای ویژه‌ای بدهیم. از جنبه بازاری و اقتصادی، امروز در هر شهری فروشگاه‌های اسباب‌بازی و یا شهر کتاب دیده می‌شود. اغلب فروشگاه‌ها در کنار فروش کتاب‌های خود، از بازی‌های آموزشی استفاده می‌کنند و به تبلیغ و تعریف آن‌ها می‌پردازند.


وی خاطرنشان کرد: امروز روان‌شناسان نسخه می‌دهند که برای رفع فلان مشکل از فلان بازی باید استفاده کرد و علم و دانشگاه در خدمت حل این مسئله هستند. امروز همه جا بازی‌های فکری وجود دارد در حالی که تا ۲۰ سال پیش اساساً فروشگاهی وجود نداشت و حتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بیشتر فعالیت خود را متوجه تامین کتاب‌ها برای کودکان کرده بود.
«مهری» در زمینه تاثیر این جشنواره‌ها در آینده صنعت و فرهنگ اسباب‌بازی تاکید کرد: قطعاً چنین جشنواره‌هایی در آینده صنعت فرهنگ و بازارسازی در حوزه اسباب‌بازی موثرند اما این‌که این جشنواره چه‌قدر موفق بوده است جسارتا باید مکث کنم. البته توقع زیادی نباید داشت اما به شخصه فکر می‌کنم در جشنواره قبلی اتفاق‌های خوبی افتاد.
او در پایان سخنانش یادآور شد. به هر حال ما هنوز در ابتدای راه هستیم و اگر بخواهیم خود را با جشنواره اسباب‌بازی نورنبرگ که ۱۸۰ دوره را پشت سر گذاشته، مقایسه کنیم فاصله‌مان زیاد است. این فرصت خوبی است تا ارتباطی بین تولید کنندگان از عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد شود و رفتار مسئولان در این زمینه می‌تواند تسهیل‌کننده سرعت این حرکت باشد.
ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به صورت مجازی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال «جهش تولید» و با هدف برقراری ارتباط میان طراحان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در حوزه اسباب‌بازی در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =