فیلم ‌سینمایی «یدو» برای اهالی رسانه و منتقدان اکران ‌شد

فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری روز یک‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ با حضور عوامل این اثر در سینمای رسانه برج میلاد اکران شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پس از اکران این فیلم، نشست پرسش و پاسخ با حضور اصحاب رسانه در سالن‌ همایش‌های برج میلاد شکل گرفت.

این نشست با حضور مهدی جعفری کارگردان، محمدرضا مصباح تهیه‌کننده، ستاره پسیانی، آیدین ظریف، ریحانه آریامنش، میلاد صویلاوی بازیگر، مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری، عباس عباسی طراح ‌گریم، میثم مولایی تدوین‌گر، آیدین ظریف طراح صحنه و با اجرای علیرضا غفاری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی جعفری کارگردان درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم «یدو» گفت: من زاده شهر اهواز هستم و چند سالی می‌شود که در حوزه دفاع‌مقدس کار می‌کنم. روزی ابراهیم ایرج‌زاد داستان «زخم شیر» نوشته صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. من و همسرم مهین عباس‌زاده از این قصه، فیلمنامه‌ای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن «یدو» شد.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده نیز درباره ژانر فیلم گفت: فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. جا دارد از «بنیاد سینمایی فارابی» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تشکر کنم که اجازه دادند در کنارشان کار کنیم. عوامل این کار در سخت‌ترین شرایط ممکن کار می‌کردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود.

ستاره پسیانی، بازیگر نیز درباره ایفای این نقش که با خودش فاصله سنی زیادی داشت، گفت: من پیش‌تر سابقه همکاری با مهدی جعفری را داشتم و وقتی با من تماس گرفتند و فیلم‌نامه را خواندم، بسیار جذب داستان شدم. من در این فیلم نقش کاراکتری که حدود ۲۰ سال از خودم بزرگتر است را ایفا کردم که برایم چالش جذابی بود.

بازیگر فیلم «یدو» افزود: ما ۶۰ روز در گرمای ۵۱ درجه در شهر آبادان و در اوج شیوع ویروس کرونا کار کردیم.

جعفری درباره حضور پسیانی در این پروژه و ایفای نقش مادر گفت: در قصه اصلی سن مادر کمی بالا است و ما در جهان فیلمنامه سن مادر را کمی پایین‌تر آوردیم. ما با چند بازیگر در آن سن و سال تماس گرفتیم که به هر دلیلی همکاری میسر نشد. اما در نهایت ستاره پسیانی پذیرفت و ریسک کرد.

او ادامه داد: ستاره پسیانی تنها بازیگر حرفه‌ای بود که باید بین بازی خودش و بازیگران دیگر تعادل ایجاد می‌کرد. خوشبختانه همه انرژی گذاشتند و بچه‌های نابازیگر در کنار ستاره پسیانی با هم به تعادل رسیدند و کار خوبی از آب درآمد.

میلاد صویلاوی، بازیگر نوجوان فیلم «یدو» درباره تجربه حضور در سینما بیان کرد: به لطف آقایان جعفری و مصباح چیزهای بسیاری یاد گرفتم و با حضور در این فیلم راهم را پیدا کردم.

ریحانه آریامنش بازیگر خردسال این فیلم نیز گفت: من از بچگی دوست داشتم بازیگر شوم. این فیلم برای من نقطه شروعی در سینما بود و می‌خواهم مسیرم را ادامه دهم.

عباس عباسی طراح ‌گریم، درباره چهره‌پردازی این اثر سینمایی بیان کرد: ستاره پسیانی از همه لحاظ همکاری و همیاری کردند تا بتوانیم به شخصیتی که می‌خواستیم برسیم. گریم سنگینی روی صورت او انجام می‌شد و ما از صبر و حوصله‌شان ممنون هستیم.

محمد آلبوعلی دیگر بازیگر کودک فیلم گفت: من فکر نمی‌کردم که فیلم آنقدر خوب از آب در آمده باشد. نقشی که من در این فیلم بازی کردم به شخصیت خودم نزدیک بود.

مصباح در ادامه درباره فیلم‌هایی که تهیه آن‌ها را عهده‌دار بوده است، گفت: ما در فیلمسازی غیر از ملاک تجاری، باید ملاک‌های آرمانی نیز داشته باشیم. بی‌شک بحث تجاری مهم است؛ اما اولویت من جنبه‌های هنری و عقیدتی آثار است. امیدوارم سینما دوباره بازگشایی شود و به فضل الهی فیلم‌ها اکران شوند.

مرتضی نجفی، مدیر فیلمبرداری «یدو» درباره تجربه حضور در این اثر سینمایی، گفت: وقتی‌که آقای جعفری فیلمنامه را به من پیشنهاد داد بسیار خوشحال شدم؛ چراکه من خودم را مدیون شهدا و خانواده آن‌ها می‌دانم و با این اثر ادای دینی به آن‌ها کردم. آبادان برای ما تبدیل به شهری الهام‌بخش شد.

او ادامه داد: در زمان فیلمبرداری فشار کار زیادی داشتیم و بسیاری از بچه‌ها از شدت گرما زیر سرم رفتند. در پایان دوست دارم آرزو کنم که این آخرین جشنواره با ماسک ما باشد.

آیدین ظریف، درباره طراحی صحنه این فیلم توضیح داد: تقریبا تمام فضاهای موجود در فیلم را ساختیم؛ چراکه ۴۰ سال از زمان جنگ می‌گذرد و ما باید فضا را به آن دهه نزدیک می‌کردیم.

پسیانی درباره گرفتن سیمرغ جشنواره و انتخاب نقش‌های متفاوتش، گفت: تعریف‌هایی که از بازی من می‌کنید به منزله جایزه برای من تلقی می‌شود و گرفتن سیمرغ طبیعتا دست من نیست. من حتما نقش‌های متفاوت را انتخاب نمی‌کنم، بلکه پیشنهادهای این‌گونه به من می‌رسد. ایفای نقش‌های این چنینی و دور از شخصیت خود بازیگر چالش بزرگی برای هر بازیگری به حساب می‌آید.

میثم مولایی در خصوص تدوین فیلم «یدو» بیان کرد: ما خیلی پیش‌تر از مرحله فیلمبرداری کار خود را شروع کردیم و درباره مرحله به مرحله کار صحبت و همفکری می‌کردیم چرا که به دلیل ویژگی‌های این فیلمنامه کار متفاوتی پیش رو داشتیم.

او افزود: فیلم ضرباهنگ پایینی دارد و این تجربه چیزهای زیادی به من آموخت. امیرحسین قاسمی که صداگذار کار ما بود، عالی کار کرد و دوست دارم از عزیزانی که کار پست پروداکشن را انجام دادند، تشکر کنم. من در ابتدا مخالف حضور ستاره پسیانی بودم؛ اما با دیدن بازی‌اش نظرم عوض شد.

جعفری در خصوص آهنگسازی فیلم اظهار کرد: انتخاب بامداد افشار برای من ریسک بود به این دایل که این کار با فیلم‌های قبلی که کار کرده بود، تفاوت داشت. من کار آهنگسازی او را قبلا در فیلم «پوست» شنیده بودم و بسیار دوست داشتم. انتخاب این کار برای او هم ریسک بود و این جسارت از جوانی مثل بامداد برمی‌آمد. ما برای رسیدن به این موسیقی آواهای آبادانی را انتخاب کردیم و به عنوان موتیف‌هایی در کار استفاده کردیم که به نظرم نتیجه کار مطلوب شده است.

این کارگردان، همچنین با بیان اینکه کار خود را با بازیگری تئاتر شروع کرده است، افزود: همیشه کار سینما را جدی، سخت و پیچیده می‌دیدم و با خودم عهد کردم که عجله نکنم و آرام قدم بردارم تا به تجربه ساخت اولین فیلم بلند برسم.

او درباره کار با بازیگران گفت: من از بازیگردان برای آثارم استفاده می‌کنم که در انتخاب و آماده‌سازی بچه‌ها به ما کمک کند و این‌گونه کار من برای کنترل بازی‌ها آسان‌تر است.

محمد برادران، درباره جلوه‌های ویژه، فیلم «یدو» توضیح داد: پست پروداکشن این پروژه بسیار پیچیده بود، چراکه حجم زیادی انفجار و تخریب داشتیم. جدا از بحث جنگ، فیلم تاریخی بود و همه این موارد، شرایط را پیچیده می‌کرد.

جعفری با اشاره به اینکه این فیلم با سختی‌های فراوان ساخته شد، افزود: به دلیل شرایط کرونا در اخذ مجوزها و بسیاری از امور با چالش مواجه شدیم. برای ساخت فیلم جنگی و دفاع مقدس باید بر توانایی خود و گروه حساب کنید، چرا که خیلی نمی‌توان بر کمک نهادها و ارگان‌های مربوطه حساب کرد.

مصباح نیز در ادامه با بیان اینکه شانس با ما یار نبود و فیلم ما در آخرین روز جشنواره اکران شد، گفت: دوست دارم از اهالی رسانه تشکر کنم که مبلّغ فیلم ما بودند و امیدوارم فیلم را بیشتر به مخاطبان معرفی کنید.

جعفری درباره اقتباس از داستان صمد طاهری توضیح داد: در سینما رسم نیست در اقتباس از داستان، نویسنده کتاب حضور داشته باشد؛ اما من با نویسنده کار تماس گرفتم و از او کسب اجازه کردم. البته کار من اقتباس آزاد بوده است.

او در پایان گفت: دوست دارم از همه همکارانم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین بنیاد سینمایی فارابی تشکر کنم. فیلمسازی بدون کار گروهی، رفاقت و همدلی ممکن نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =