موفقیت یدو در جشنواره فیلم فجر دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان است

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون گفت: موفقیت فیلم یدو در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر دستاورد مهمی برای کانون و عرصه‌ی سینمای کودک و نوجوان است و نشان داد که می‌توان در داوری جشنواره‌ها بین فیلم‌های این حوزه و بزرگ‌سال تفاوتی قایل نشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیر مشهدی‌عباس با قدردانی از مسئولان جشنواره و هیات داوران که فرصت ارزیابی فیلم‌های کودک و نوجوان در این رویداد بزرگ سینمایی کشور را فراهم کردند، یادآور شد: در سال‌های گذشته در ذهن سیاست‌گذاران جشنواره این باور به‌وجود آمده بود که فیلم کودک و نوجوان نباید در جشنواره فجر شرکت کند و این جشنواره فقط مختص فیلم‌های بزرگ‌سال است در حالی‌که این رویداد جایی برای عرض اندام فیلم‌های حرفه‌ای سینمای کشور است. چه کودک، چه نوجوان و چه بزرگ‌سال.
او در مورد موفقیت فیلم «یدو» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر نیز تصریح کرد: جایگاه «بهترین فیلم جشنواره» و به دست آوردن پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار برای فیلم «یدو» با داشتن رقبای حرفه‌ای آسان نبود و باید از گروه حرفه‌ای به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی قدردانی کرد که‌ منجر به کسب این موفقیت درخشان شدند.
مشهدی‌عباس در همین حال به دقت و حساسیت‌های کانون برای تولید فیلم اشاره کرد و افزود: فیلم‌های کانون همیشه با وسواس زیادی انتخاب و تولید می‌شود زیرا کیفیت آثار و تولید محتوا بیش از گیشه برای کانون حائز اهمیت است.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون اضافه کرد: تولیدات کانون در حوزه فیلم و تئاتر، محدود است، ولی کانون با نگاهی مسئولانه تلاش می‌کند آن‌چه برای‌ مخاطبان کودک و نوجوان عرضه می‌کند، در بالاترین سطح و کیفیت باشد.
او در مورد سابقه فیلم‌سازی در کانون نیز توضیح داد: سینمای کانون در سال ۱۳۴۹ فعالیتش را با سینمای تجربی و کشف استعدادهای جوان و تلاش برای پیشبرد اندیشه‌های خلاق و نگرش هنری نوجوانان آغاز کرد و به کسانی که تفکری در سینما داشتند کمک ‌کرد که فیلم بسازند و فروش فیلم در گیشه چندان مد نظر کانون نبوده است، نه اینکه اصلاً به آن توجه نمی‌شده، بلکه جزء اولویت‌ها نبوده است.
مشهدی‌عباس در ادامه گفت: خروجی این نوع نگاه دقیق کانون را می‌توانید در تولید فیلم‌هایی از عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، نورالدین زرین‌کلک، امیر نادری، ابراهیم فروزش، مجید مجیدی و... ببینید  که‌ هر کدام از این افراد برجسته اکنون از اسطوره‌های بزرگ سینمای ایران هستند.


مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون یادآور شد: درخشش سینمای ایران در فستیوال‌های بین‌المللی نیز به‌نوعی با فیلم‌های کودک و نوجوان کانون از سال ۵۱ و همین کارگردان‌های شاخص، آغاز و بعد از آن بود که سینمای بزرگ‌سال به‌نحوی وارد جشنواره‌های بین‌المللی شد.
او خاطرنشان کرد: من به عنوان یک کارگردان تئاتر و فیلم‌ساز عرصه کودک و نوجوان که بیش از ۲۵ سال در این حوزه فعالیت داشته‌ام، معتقدم کانون برای این موفقیت‌ها و درست‌ترین شکل تولید محصولات فرهنگی و هنری فضای مناسبی است.
مشهدی‌عباس گفت: این نگاه سالم، حرفه‌ای و مسئولانه‌ی کانون به تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان و ارائه‌ی آن به مخاطب به‌خصوص در زمینه فیلم و تئاتر تا امروز نیز ادامه‌ داشته است.
او در پاسخ به این سوال که آیا کانون باید از همه فیلم‌سازان کودک و نوجوان حمایت کند؛ گفت: اگرچه حمایت از هنرمندان کودک و نوجوان جزو وظایف اصلی کانون است اما با توجه به بضاعت‌ها و امکانات محدود، تلاش می‌کنیم  از هنرمندان عزیز و فهیم کشورمان حمایت کنیم در عین‌حال هنرمندان باید فضایی برای حمایت‌های مادی و معنوی برای تولیدات خود داشته باشند که متاسفانه هیچگاه این فضای مستقل در کشور ایجاد نشده است.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری تاکید کرد: اگر برای کانون پشتوانه مالی خوبی فراهم شود، با ظرفیت‌هایی که در فیلم‌سازان خوب عرصه کودک و نوجوان وجود دارد می‌تواند سینمای کودک و نوجوان ایران را پویا و فعال کند اما ما توان تولید همه‌ی نیازهای مخاطبان را نداریم چون تعداد فیلم‌سازانی که برای کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند و سلیقه تولید آثارشان زیاد و متفاوت است.
مشهدی‌عباس اظهار امیدواری کرد که سینمای کودک و نوجوان از سوی مسئولان کشور و نهادها و ارگان‌های دست‌اندکار بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد تا کودکان و نوجوانان ایرانی، به خاطر این کمبودها به سینمای وارداتی پناه نبرند.


وی تصریح کرد: اگر ارگان‌هایی مثل وزارت ارشاد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بتوانند در بخش حمایت مالی و تبلیغاتی ورود کنند، بی‌تردید تولیدات فیلم کودک و نوجوان هم می‌تواند در صدر جدول فروش قرار گیرد و هم خوراک فرهنگی کودکان و نوجوانان سرزمین‌مان تامین شود. چون سینمای کودک و نوجوان با ظرفیت مخاطب موجود می‌تواند به فروش قابل تاملی برسد اما در حال حاضر این هزینه‌های زیاد برای  تبلیغات و اطلاع‌رسانی در ظرفیت مالی تولیدکنندگان آثار وجود ندارد.
به اعتقاد او فیلم‌هایی که در کانون تولید می‌شود با نگاه سینمای بدنه فاصله دارد چراکه سینمای کودک و نوجوان به غیر از فعالیت‌های جدی که در زمینه فیلم‌سازی انجام می‌شود به‌صورت‌عمده روی دست هنرمندان و ذوق و سلیقه‌ فیلم‌سازان می‌چرخد و اگر کانون در سینمای کودک و نوجوان حرفی برای گفتن دارد به این علت است که ذوق و سلیقه کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و... را مدیریت و جهت‌مند می‌کند.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون با بیان اینکه بعضی از منتقدان می‌گویند دوران طلایی کانون گذشته است، افزود: تاریخ نشان داده هیچ‌وقت کانون در هیچ دوره‌ای ضعیف و بدون درخشش نبوده است.
به گفته مشهدی‌عباس، در حال حاضر کانون تلاش می‌کند در همه حوزه‌های تولیدی مانند فیلم، تئاتر، کتاب، پویانمایی، اسباب‌بازی و... به صورت یکسان آثاری با کیفیت عرضه ‌کند.
فیلم «یدو» در راستای تولید مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی تولید و در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بهترین فیلم جشنواره شناخته شد و ۵ سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار دریافت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =