یکی از نقش‌های ادبیات، اصلاح کلیشه‌های جنسیتی است

بیستمین جلسه‌ی نویسندگان و شاعران نوجوان انجمن ادبی« سروناز» شیراز با محور داستان برگزار شد و زهرا جلایی‌فر در این نشست، یکی از نقش‌های ادبیات ر را اصلاح کلیشه‌های جنسیتی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، زهرا جلایی‌فر، نویسنده کودک و نوجوان با حضور در این نشست مجازی، در رابطه با شروع خوب داستان صحبت کرد و انتخاب ایده مناسب برای نوشتن داستان را از مهم‌ترین ارکان داستان دانست. او در نقد آثار اعضای انجمن، استفاده از عبارت‌های نوساخته را از نقاط قوت داستان اعضا دانست و گفت: یک‌دست بودن نوشته به مخاطب و خواننده کمک می‌کند تا داستان را روان بخوانند.  

از نظر او باید از نثرهای شاعرانه و کلمات سخت و ادبی در داستان پرهیز کرد و استفاده از آن باید در داستان طنز هم به حد تعادل باشد.

نویسنده کتاب «گونه‌شناسی انواع بابا» طولانی شدن جملات داستان را باعث ملال خواننده و سردرگمی نویسنده دانست در حالی‌که استفاده از جملات طولانی می‌تواند شگرد داستان طنز هم محسوب شود.

جلایی‌فر  یکی از  نقش‌های ادبیات در جامعه را اصلاح کلیشه‌های جنسیتی دانست و گفت: اگر خودمان را گرفتار کلیشه‌ها نکنیم و واقعی‌تر فکر کنیم حتما بر روی واقعیت جامعه هم تأثیر می‌گذارد.

  انجمن ادبی «سروناز» با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری جلسه‌های حضوری، به‌صورت مجازی و با هدف توانمندسازی اعضا و مربیان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =