آخرین نشست انجمن مجازی داستان کانون‌ایلام‌برگزار شد

انجمن مجازی داستان کانون ایلام در مرکز دهلران با برگزاری آخرین نشست خود با حضور عالمه‌میرشفیعی نویسنده مازندرانی،به استقبال سال نو رفت

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام، انجمن نویسندگان نوجوانان  کانون استان ایلام در مرکز دهلران، سی و پنجمین نشست نقد و بررسی داستان آفرینش استان را با حضور عالمه میرشفیعی  نویسنده و پژوهشگر  و کارشناس آفرینش های ادبی استان مازندران برگزار کرد. 
در این نشست که با حضور 50 نفر از اعضا و مربیان کانون استان برگزار شد، مسئولین کانون استان ایلام نیز حضور داشتند و شاهد نقد و بررسی آثار اعضا توسط میهمان برنامه، اعضا و مربیان استان بودند. سیده فائزه همتی، مریم نظرزاده و سینا شریعتی نیا اعضایی بودند که داستان های شان در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
عالمه میرشفیعی در این جلسه منطق داستانی را در نگارش داستان مهم دانست و اعضای نوجوان را به بررسی منطق و استدلال داستانی در طرح و پیرنگ داستان فراخواند و آنها را به دقت نظر در برقراری زنجیره ی روابط علت و معلولی در آثارشان دعوت کرد.
کارشناس ادبی استان مازندران و نویسنده کتاب «هزارتو های بورخس» در ادامه به نقد سه داستان ارائه شده پرداخت و به شیوه روایت آثار اشاره کرد: «وقتی نویسنده که دختری نوجوان است، روایت داستان را به عهده  شخصیت مرد می گذارد ضمن این که باید نسبت به فضا و مکان داستان بسیار تحقیق کند و آگاهی و اشراف داشته باشد، باید نسبت به دنیای ذهنی و شخصیت مردها نیز مطالعه کند و شناخت کافی داشته باشد در غیر این صورت بهتر است راوی داستان را از میان شخصیت های هم جنس خود انتخاب کند.» 
میرشفیعی در بخش هایی از نقدش به ساختار داستان و عناصر تشکیل دهنده یک اثر اشاره کرد و بر استفاده درست از مولفه هایی چون شخصیت پردازی و توصیف و صحنه تاکید کرد.
عالمه میرشفیعی در ادامه افزود: «نویسنده هرگز نباید اعتقادات و باورهای خود را مستقیما به مخاطب القا کند. در این داستان مشخص است که نویسنده نسبت به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) ارادت دارد اما نباید آن را مستقیما و بی پرده نشان دهد.» این نویسنده و پژوهشگر با تاکید بر عدم قضاوت نویسنده در جهت دهی مستقیم فکری و اعتقادی مخاطب اشاره داشت: «اگر مخاطب بفهمد قصد داریم اندیشه ای را به او القا کنیم در مقابل پذیرش آن مقاومت می‌کند پس اگر قصد داریم به عنوان نویسنده، باور و اعتقادات خود را در آثارمان جاری کنیم باید در لفافه و به صورت غیرمستقیم باشد»
نشست انجمن نویسندگان نوجوان دهلران با تشکر و قدردانی مسئولین و کارشناس آفرینش های ادبی استان از حضور اعضا، مربیان و میهمان برنامه در ساعت 18 به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =